۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82099763
T T
۰ نفر
نقش دريچه هاي گرمابي اعماق اقيانوس در تثبيت آب و هواي زمين

تهران - ايرنا - محققان دريافته اند كه دريچه هاي گرمابي نه تنها در اكوسيستم اقيانوس ها نقش اساسي دارند، بلكه در تثبيت وضعيت آب و هوا و حفظ سلامت اين كره خاكي نيز نقش حياتي دارند.دريچه هاي گرمابي 40سال قبل در اعماق اقيانوس ها، يعني جايي كه تصور مي شد عاري از هرگونه فعاليت زمين شناختي و زيستي باشد، كشف شدند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از بي بي سي، دريچه هاي گرمابي در واقع منافذي هستند كه جريان آب بسيار داغ از آن ها خارج مي شود و پايه و اساس يك اجتماع زيستي بسيار غني در تاريك ترين نقاط جهان محسوب مي شوند.
محققان با بررسي اطلاعات به دست آمده در طول 40 سال گذشته و همچنين بررسي وضعيت و تاثيرات اين دريچه هاي گرمابي دريافتند، در حدود 13 درصد از كل انرژي موجود در اعماق درياها و اقيانوس ها توسط دريچه ها تامين مي شود و مواد مغذي و معدني از جمله متان، سولفيد، هيدروژن و آهن كه توسط اين دريچه ها به آب اقيانوس وارد مي شود، براي رشد پلانكتون ها در لايه هاي بالايي اقيانوس ها ضروري است.
موجودات زنده اي كه در اطراف اين دريچه ها تجمع مي كنند، حدود 90 درصد از متان آزاد شده از آن ها را به مصرف مي رسانند و مانع ورود اين گاز به اتمسفر زمين مي شوند. به عبارت ديگر اين موجودات كوچك از طريق مصرف گاز متان، كره زمين را از نابودي نجات مي دهند. ميزان گاز متان موجود در كف اقيانوس بيش از مجموع گاز متان موجود در سوخت هاي فسيلي باقي مانده در كره زمين است و اگر اين ميزان گاز وارد اتمسفر شود، آينده اي براي زمين متصور نخواهد بود.
دريچه ها و محيط اطراف آن ها سرشار از سه عنصر بسيار ارزشمند مس، كبالت و طلا است و تا كنون طرح ها و ايده هاي متعددي براي ارسال روبات ها و استخراج اين عناصر از كف اقيانوس ارايه شده است. اما با اصرار بر انجام اين كار، چنانكه محققان گفته اند: بايد بين فناوري هاي قابل عرضه و اكوسيستم هايي كه هرگز آن ها را به چشم نديده ايم، يكي را انتخاب كنيم.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Frontiers in Marine Science منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر