۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۹
کد خبر: 82099069
T T
۰ نفر
اردوغان: تصمیم پارلمان آلمان به روابط آنكارا-برلین تاثیر می گذارد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری تركیه روز پنجشنبه در نخستین واكنش به اقدام پارلمان آلمان مبنی بر به رسمیت شناختن نسل كشی ارامنه توسط نیروهای عثمانی؛ هشدار داد كه این اقدام به روابط دیپلماتیك دو كشور تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، رجب طیب اردوغان كه به منظور دیدار با مقامات كنیا در این كشور به سر می برد، گفت: بدون شك تصمیم پارلمان آلمان تاثیر منفی در روابط آنكارا - برلین دارد.
مجلس نمایندگان آلمان امروز (پنجشنبه) با تصویب قطعنامه‌ای كشتار یك قرن پیش ارمنی‌ها در تركیه عثمانی را 'نسل‌كشی' دانست.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان، در زمان رای گیری در پارلمان حضور نداشت اما ائتلاف حاكم دمكرات مسیحی‌ها و سوسیال دمكرات‌ها از این قطعنامه حمایت كرده‌اند. حزب سبز، عضو ائتلاف حاكم، پیش‌نویس این قطعنامه را آماده كرده بود.
اقدام امروز پارلمان آلمان در حالیست كه تركیه پیشتر هشدار داده بود كه نسل‌كشی تلقی كردن كشتار ارامنه می‌تواند به روابط میان آلمان و تركیه آسیب بزند.
ارمنی‌ها معتقدند كه در سال ١٩15، 1.5 میلیون نفر از ارمنی‌های ساكن تركیه ی امروز بر اثر اقدامات ارتش امپراطوری عثمانی جان خود را از دست دادند.
ارمنستان مصر است كه این كشتار نسل كشی از جانب دولت عثمانی خوانده شود و این موضوعی است كه آنكارا همواره آن را رد كرده است.
دولت ارمنستان امروز از این اقدام پارلمان آلمان استقبال كرد.
خاورم**9041**1144