۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82099023
T T
۰ نفر
دولت ثبات اقتصاد كلان و فضای مناسب را برای سرمایه گذاری ایجاد كرد

كرمان - ایرنا - رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور گفت: با وجود كاهش درآمدهای نفتی، نرخ ارز دچار نوسان شدید نشد و دولت توانست به درستی ثبات اقتصاد كلان و فضای نسبی مناسب را برای سرمایه گذاری ایجاد كند.

به گزارش ایرنا مجتبی خالصی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان كرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری افزود: یكی از بحث های اقتصاد مقاومتی كم كردن زمینه فساد است و با یكسان سازی نرخ ارز در سال 95 ضمن مبارزه با فساد اقتصادی، كارایی اقتصاد نیز افزایش می یابد.
وی گفت: بودجه ما پر نوسان و وابسته به نفت است و به همین علت با كاهش قیمت نفت و حجم صادرات آن، بودجه دچار مشكل می شود و بین بودجه و برنامه های دولت فاصله می اندازد.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی كشور ادامه داد: در صدر سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، رشد پویا هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: نكته جدید در این نشست میثاق نامه تنظیم شده برای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان كرمان می باشد و این میثاق نامه حركت مهمی برای پیشبرد گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح كرد: میثاق نامه توانسته اجماع درونی فعال در عرصه اقتصاد استان را ذیل یك مفهوم به یك اشتراك نظر برساند كه بسیار مبارك است.
خالصی گفت: نكته دوم در برنامه های اقتصاد مقاومتی استان كرمان با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، این است كه تامین منابع مالی پروژه ها به دولت محدود نشده است.
وی با بیان اینكه وضعیت استان را نمی توانیم فارغ از وضعیت عمومی كشور بدانیم، ادامه داد: امروزه رشد اقتصادی بویژه در اقتصاد ایران بدون بهبود محیط كسب و كار محقق نشدنی است و این بهبود عرصه را برای حضور بخش خصوصی در همه فعالیت های اقتصادی فراهم می كند.
وی گفت: یكی از مسائل مهم در تامین منابع مالی، مشاركت عمومی و خصوصی هم به عنوان ساز و كار مطرح است و هم به عنوان موضوعی كه می تواند منابع مالی بخش خصوصی را برای اجرای پروژه ها جذب و كارایی بخش خصوصی را وارد اجرای طرح ها كند.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: حدود 2 هزار و 500 پروژه قابل واگذاری ملی و استانی وجود دارد و این می تواند با این مكانیسم اجرایی شود و استان نشان داده كه قادر است در این بخش خوب پیش برود.
وی تصریح كرد: در بحث واگذاری ها باید اجازه دهیم طرح های نیمه تمام در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود البته مشروط به اتمام طرح است و دستورالعمل واگذاری طرح های سرمایه ای از هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
خالصی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی با سایر موضوعات گفت: اقتصاد مقاومتی می خواهد به تعادل جدید در یك مرحله بالاتر برسد و به دنبال پویایی اقتصاد است.
وی افزود: در سطح استان باید مجموعه عواملی را كه ممكن است در مسیر توسعه، پیشرفت و تولید را دچار مشكل كند، آنها را مدیریت كنیم و اجازه ندهیم تكانه و شوك از بیرون باعث فاصله گرفتن تولید از مسیر توسعه اصلی شود.
وی تاكید كرد: اقتصاد مقاومتی باید در برابر تهدیدات و مخاطرات حرف مشخص داشته باشد و بتواند از تحولات فناوری دنیا برای پویایی و رشد اقتصادی استفاده كند و اگر صدمه و تهدیدی اتفاق افتاد سریع به مسیر توسعه اش برگردد.
خالصی گفت: پنج رویكرد بر اقتصاد مقاومتی حاكم است و تمام دستگاه ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و مفهوم كلی اقتصاد مقاومتی باید آن را دنبال كنند.
وی افزود: فناوری، سرمایه و بازار امكاناتی است كه می توانیم از دنیا برای اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده كنیم و در زمان حاضر میزان استفاده ما از فناوری و سرمایه گذاری خارجی بسیار كم است كه مقرر شد امسال هفت میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و استان ها باید قابلیت ها را در نظر داشته باشند.
وی گفت: ما همیشه تورم دو رقمی داشتیم هرچند با تمهیداتی در 2 سال اخیر آن را مهار كردیم و به حدود 12 درصد رساندیم اما هنوز 2 رقمی است.
رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی كشور افزود: صادرات غیرنفتی ما كم است و عملا نتوانسته ایم از بازار جهانی درست استفاده كنیم و متكی به صادرات نفت بوده ایم، همچنین واردات ما نیز متكی به این صادرات بوده و در واقع اقتصاد ما نفتی بوده است.
كرمان در سفر استانی رئیس جمهوری به این استان در اردیبهشت امسال به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد.
طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی نیز براساس توافق استانداری كرمان و بنیاد مستضعفان در شهرستان محروم قلعه گنج استان كرمان در دست اجراست.
7437/3028/ 6155 /1484
۰ نفر