۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۳۳
کد خبر: 82097798
T T
۰ نفر
افزايش محيط بان از نيازهاي پايه در مناطق حفاظت شده استان مركزي است

اراك - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: افزايش نيروهاي محيط باني از نيازهاي پايه براي صيانت از مناطق حفاظت شده اين استان است.

حسين علي ابراهيمي كارنامي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دره سيبك منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراك در پاسخ به سئوال ايرنا افزود: استانداردي از سرانه نيروهاي محيط باني در مناطق حفاظت شده دنيا وجود ندارد اما وسعت عرصه هاي طبيعي و حفاظت شده استان مركزي در حدي است كه ضرورت افزايش محيط بان تا پنج برابر شرايط كنوني دارد.
وي بيان كرد: درحال حاضر به ازاي هر 15 هزار هكتار مناطق حفاظت شده يك محيط بان وجود دارد و نياز است تا شرايط فعلي هم از نظر شمار نيروي انساني و هم امكانات و تجهيزات بهينه سازي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي بيان كرد: محيط بانان كشور با كمترين امكانات و با ايثار،از خود گذشتگي و عشق به محيط زيست به خدمت اشتغال دارند و تعهد و انگيزه بالاي آنان به وظايف محوله تاكنون موجب شده هيچ كاري روي زمين نماند.
وي ادامه داد: پيگيري در خصوص تقويت بدنه محيط باني استان مركزي در دست انجام است و نگاه ويژه به وضعيت اعتباري حوزه محيط زيست براي ساماندهي اصولي مسايل و مشكلات ضروري است.
ابراهيمي كارنامي در خصوص بحث آلودگي هواي اراك گفت: آلودگي هاي امسال كلانشهر اراك بيشتر منشا ريزگرد دارد كه عمده آن مربوط به خارج از مرزها ست اما از چشمه هاي گرد و غبار در داخل كشور و استان نيز نبايد غافل شد.
وي اظهار كرد: پنج كانون فرسايش بادي در استان مركزي وجود دارد كه عمده آن در شهرستان هاي ساوه و زرنديه و بزرگترين آن در تالاب ميقان اراك است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار ايرنا گفت: 51 گونه جانوري اين استان در معرض تهديد و خطر انقراض است كه مهمترين آنها در گونه پستانداران يوزپلنگ و پلنگ، در گونه پرندگان عقاب شاهي و در گونه خزندگان لاكپشت مهميزدار غربي است.
ابراهيمي كارنامي افزود: از يكهزار و 363 گونه گياهي اين استان سه گونه موسير، آنغوزه و بادرنجبويه در معرض خطر انقراض وجود دارد.
وي در خصوص وضعيت پسماندهاي عفوني استان مركزي گفت: از 20 بيمارستان اين استان تنها دو بيمارستان از دستگاه اتوكلاو برخوردار نيستند كه اين دستگاه ها خريداري شده و به زودي نصب مي شوند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي اضافه كرد: هفت بيمارستان اراك نيز داراي دستگاه اتوكلاو است و پسماندهاي عفوني اين بيمارستان ها بي خطر مي شود.
ابراهيمي كارنامي بيان كرد: برخي از درمانگاه هاي خصوصي و كلينيك هاي درماني پسماندهاي عفوفي را با پسماندهاي عادي منتقل مي كردند كه در اين راستا اخطار هاي لازم ارائه شده است.
وي اظهار كرد: روزانه يكهزار و 770 كيليوگرم پسماند عفوني و 900 پسماند عادي در اين استان توليد مي شود و سرانه توليد پسماند عادي براي هر نفر 500 گرم در روز است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: تمام مراكز دفن پسماندهاي شهري و روستايي به صورت مستمر از سوي محيط زيست نظارت مي شود و چند شهردار نيز به دليل رعايت نكردن موارد قانوني به دادگاه معرفي شده اند.
363 هزار هكتار مناطق حفاظت شده 70 قله، الوند، جاسب، راسوند و مناطق شكار ممنوع تحت مديريت حفاظت محيط زيست استان مركزي است.
363 گونه جانوري در استان مركزي زيست مي كند كه از اين تعداد 222 گونه پرنده، 65 گونه پستاندار، 55 گونه خزنده، 19 گونه ماهي و چهار گونه دوزيست است.
از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته محيط زيست با شعار به سوي طبيعت براي زندگي نامگذاري شده است.
3005/6013/

سرخط اخبار استان‌ها