۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82092998
T T
۰ نفر
توليد نانوسكوپ ايراني با توانمندي بالاي تصويربرداري

تهران- ايرنا- يك شركت‌ فناور فعال در حوزه توليد ميكروسكوپ‌هاي نانو موفق شده است ميكروسكوپ STM را با توانمندي متخصصان داخلي توليد و روانه بازار كند.

به گزارش معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، رضا صابر، مديرعامل نانو سيستم پارس با اشاره به پيشرو بودن اين شركت در توليد نانوسكوپ‌هاي پيشرفته در كشورمان اظهار كرد: نانو سيستم پارس به منظور تجاري سازي نتايج طرح توليد ميكروسكوپ STM و نيز تكميل، توسعه زير ساخت هاي آزمايشگاهي كشور و فعاليت‌هاي نانوفناوري در علوم گوناگون به خصوص علوم پزشكي به توليد اين نانوسكوپ‌ها اقدام كرده است.

***توانمندي در توليد نانوسكوپ داخلي
اين فعال فناور با اشاره به اهميت قابل توجه نانوسكوپ در توليد محصولات فناوري نانو و ارزش آفريني بالاي اين دست محصولات گفت: با توجه به ضرورت توليد اين دست تجهيزات، اين شركت با تشويق شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو، شركت دانش بنيان نانو سيستم پارس در حوزه تصويربرداري و ساخت سيستم‌هاي تصويربرداري در مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي در پزشكي سال 1387 شروع به كار كرد.
وي با اشاره به موفقيت اين شركت در توليد نخستين نانوسكوپ ايراني بيان كرد: ساخت نخستين نانوسكوپ ايراني و يا اس-تي-ام (STM-Scanning Tunneling Microscope) ابتدا به صورت پروژه تحقيقاتي آغاز شد و در ادامه تبديل به توليد يك دستگاه با فناوري پيشرفته و مبتني بر دانش فني بومي بالا شده است.
صابر با اشاره به توانمندي اين دستگاه در تصويربرداري از سطوح و مولكول‌هاي هادي و نيمه‌هادي با دقت تصويربرداري اتمي افزود: اين دستگاه، هم اكنون در بيش از 60 مركز تحقيقاتي و دانشگاهي كشور و نيز خارج كشور در حال استفاده و خدمت رساني است.

***قابليت تصويربرداري با كيفيت مطلوب در ابعاد نانومتري
مديرعامل نانوسيستم پارس گفت: با استفاده از اين دستگاه‌ها، مي‌توان علاوه بر تصويربرداري از سطوح نانومتري، اندازه‌گيري سايز و يا بزرگي ذرات و همچنين اسپكتروسكوپي و يا حتي ليتوگرافي، حكاكي و جابجايي مولكول‌ها و يا اتم‌ها را (در خلا) انجام داد كه اين موارد به عنوان ديگر طرح‌هاي فناورانه اين شركت تحقق يافته و هم اكنون در اكثر سيستم‌هاي تحويلي به مراكز و آزمايشگاه‌هاي كشور كه اين سيستم‌ها را خريداري كرده‌اند، نصب شده است.
صابر ادامه داد: حكاكي و جابجايي مولكول‌ها و اتم‌ها بيشتر در حوزه ساخت تراشه‌ها و يا چيپ‌هاي دقيق‌تر در آينده و حتي هم اكنون نيز كاربرد فراواني دارد كه در اين پروژه نيز نام مبارك خدا به ارتفاع حدودا 35- 60 نانومتر و به بزرگي 1000 نانومتر نوشته شده است.

***توليد ميكروسكوپ‌هاي نيروي اتمي ساخت داخل
مديرعامل نانوسيستم پارس بيان كرد: ساخت ميكروسكوپ الكترونيكي نيروي اتمي AFM در ادامه روند فعاليت تحقيقاتي اين شركت به پايان رسيده و هم اكنون كار روي آپشن‌هاي مختلف تصويربرداري مثل مد كار كردي LFM,MFM, EFM و... همچنين مكانيك سيستم و الكترونيك و نيز ليزر آن پايان يافته است.
صابر، با بيان اين كه دستگاه AFM با تكنولوژي بالا تحويل مراكز تحقيقاتي شده است، اظهار كرد: اين سيستم توانمندي تصويربرداري از هر نوع سطح و ماده‌اي اعم از بيولوژيك، غير بيولوژي، آلي، غير آلي، هادي و غير هادي را داراست.
اين فعال فناور افزود: با توجه به دقت و حساسيت بالاي دستگاه STM در بررسي مواد هادي و نيمه هادي و در مقابل برد وسيع مطالعه مواد در دستگاه AFM، اين شركت دستگاه ميكروسكوپ پروب روبشي را كه تركيبي از دو دستگاه AFM و STM است توسط اين شركت توليد شده است.
مديرعامل شركت نانو سيستم پارس به توليد دستگاه هاي جانبي مورد نياز با آپشن‌هاي مورد نياز براي سهولت كار با دستگاه‌هاي تصويربرداري در مقياس نانو اشاره كردو افزود: دستگاه‌هاي جانبي براي كار با تجهيزات تصويربرداري نانو، كه حساسيت بالايي دارند از جمله دستگاه ساخت تيپ تصويربرداري به صورت كاملا اتوماتيك، ميزهاي ضد ارتعاش در اندازه‌هاي مختلف و مورد نياز مشتري توليد شده است.
علمي **1311**2017
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش