۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82092611
T T
۰ نفر

اهالي قرآن، افتخارآفرينان بي مدعا

۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82092611
اهالي قرآن، افتخارآفرينان بي مدعا

شاهرود- ايرنا- علاقه مندان و فعالان در زمينه هاي قرآني، افرادي هستند كه با كم ترين امكانات و جنجال خبري، افتخارات بسياري به دست مي آورند.

به گزارش ايرنا، به همراه چند نفر ديگر در رديف هاي انتهايي سالن نشسته بود. قرآني كوچك در يك دست و مدادي نيز در دست ديگرش بود. خط به خط با فردي كه آن را تلاوت مي كرد پيش مي رفت و هر از گاهي با مداد، كنار بعضي از آيات علامت مي زد.
استادي بود كه براي ديدن نتيجه زحمات شاگردانش در مسابقات قرآن شهرستان حضور يافته بود. دقايقي با وي به گفتگو نشستم. از شيريني قرآن گفت و اينكه انس با اين كتاب الهي سال هاست سبب شادي دروني اوست.
فاطمه محمد خاني، حافظ كل قرآن كه مقام هاي متعددي در مسابقات شهرستاني، استاني وكشوري به دست آورده است. اين بانوي شاهرودي با بيان اينكه در طول هشت سال كل قرآن را حفظ كرده، گفت: اكنون كه به گذشته نگاه مي كنم پشيمانم از اين كه چرا در آستانه چهل سالگي موفق به حفظ قرآن شدم در حالي كه 30 سال از عمرم را بي بهره از آن بسر كردم.
محمد خاني با اشاره به افزايش كيفيت مسابقات شهرستان نسبت به سال هاي پيش، يادآور شد: در اين چند سال اخير، علاوه بر افزايش كيفيت و امكانات در مسابقات، داوري ها نيز عادلانه تر شده است و انگيزه بيشتري براي مشاركت ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: با اين وجود تعداد شركت كنندگان بسيار كم تر است در حالي كه شاهرود بانوان حافظ قرآن بسياري در خود پرورش داده است.
اين استاد قرآن با تأكيد برلزوم سازماندهي بانوان حافظ قرآن ابراز داشت: بايد مكاني براي برنامه ريزي و سازماندهي بانوان وجود داشته باشد؛ خانمي كه بيشترين ساعات خود را در خانه يا مشغول كار سپري مي كند، آمادگي خود را از دست داده و رغبتي براي حضور در مسابقات ندارد.
وي افزود: حفظ قرآن با ديگر رشته ها متفاوت است، چرا كه اگر هر روز مرور و پرسيده نشود، فراموش مي شود.
محمد خاني همچنين به نقش متوليان آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: يادگيري در سنين پايين سريع تر بوده و بيشتر تثبيت مي شود، بنابراين بايد به اين امر مهم در سنين دبستان بيشتر توجه كرد.
معاون فرهنگي و قرآني اداره اوقاف و امور خيريه شاهرود نيز در گفتگو با ايرنا، فرد قرآني را يك هنرمند توصيف كرد و گفت: يكي از ابعاد اين كار در كنار مذهبي و معنوي بودن، جنبه هنري و خلاقانه آن است.
وحيد الدين وحيدنيا با بيان اينكه هر هنرمندي ميل به ديده شدن آثار خود دارد، تصريح كرد: اهالي قرآن نيز دوست دارند هنر و توانمندي هاي خود را نشان داده و ديده شوند.
وي با تأكيد بر كمبود بودجه هاي فرهنگي به عنوان يك معضل هميشگي، ابراز داشت: خوشبختانه در سال هاي اخير به همت امام جمعه شاهرود و رييس اداره اوقاف اين شهرستان، مسابقات قرآني شاهد رشد كمي و كيفي بسياري بوده است.
اين قاري قرآن جاي گيري چهره هاي قرآني در مسئوليت هاي مرتبط با آن را يكي از عوامل پيشرفت در اين امر دانست و تأكيد كرد: اداره اوقاف و امور خيريه شاهرود به عنوان يكي از متوليان فعاليت هاي قرآني در دو سال گذشته، گام هاي مثبتي برداشته ودر اين مدت رشد و بالندگي استعدادهاي زيادي در رده هاي سني و رشته هاي مختلفي را شاهد بوده است.
وحيد نيا با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربيت 10 ميليون حافظ قرآن در كشور، گفت: اداره اوقاف و امور خيريه شاهرود در طول چهار سال گذشته سالانه حدود 800 تا هزار نفر حافظ قرآن تربيت كرده و اين فضاي مناسبي است اما هنوز تا شرايط مناسب فاصله دارد.
وي نبود برنامه اي مدون و كارشناسي را يكي از كمبود هاي اين عرصه عنوان و تصريح كرد: در رده بزرگسالان قاريان و حافظان بسياري فعاليت مي كنند اما بايد براي كشف استعدادهاي نو و تربيت نسل هاي بعدي برنامه ريزي هاي دقيق تري انجام شود.
اين كارشناس مسائل قرآني با اشاره به طرح «شاهرود، قرآني ها» يادآور شد: در اين طرح كه به همت اداره اوقاف انجام مي شود، عموم مردم ماهي يك بار در مسجد تاريخي امام حسن (ع) براي تلاوت قرآن گرد هم مي آيند.
وحيدنيا هدفمند كردن نوجوانان را يكي از رويكردهاي اين برنامه خواند و افزود: در هر جلسه يك تلاوت تقليدي ارايه مي شود و آن ها در جلسه بعد اين درس را پس مي دهند و به نفرات برتر نيز جوايز ارزنده اي اهدا مي شود.
وي يكي از آسيب هاي شهرستان را ضعف در تعداد جلسات قرآني عنوان كرد و گفت: رواج فرهنگ قرآني در ميان مردم يكي از خواسته هاي رهبر معظم انقلاب است و بنابراين بايد به آن توجه كرد.
معاون فرهنگي قرآني اداره اوقاف و امور خيريه شاهرود گلايه اي نيز از برخي مسئولان داشت. وي بر ضرورت تكريم پيشكسوت هاي قرآني تأكيد كرد و افزود: اين افراد اسوه هاي اخلاق و الگوهاي زنده اي براي مردم هستند وبايد در برنامه هاي مختلف بيشتر مورد توجه قرار گيرند.
وحيد نيا يادآور شد: ممكن است ديگر نتوانند به خوبي گذشته قرآن تلاوت كرده و يا مطالب خود را ارايه كنند، اما نبايد اجازه داد گرد فراموشي بر چهره هاي آنان پاشيده شود.
فصل بهار رو به تمام است اما بهار قرآن در پيش است. بهاري كه فرصت مناسبي براي توجه بيشتر به اين كتاب آسماني و دوست داران آن فراهم مي كند.
سي و نهمين دوره رقابت هاي قرآني شهرستان شاهرود طي دو روز در كانون شهيد بهشتي اين شهر برگزار شد و جمعه شب با معرفي 39 برگزيده به پايان رسيد.
7359/6167