۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 82092318
T T
۰ نفر

رهاسازی سه عقاب و 12 قطعه كبك در سقز

۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 82092318
رهاسازی سه عقاب و 12 قطعه كبك در سقز

سنندج - ایرنا- سه 'بهله' عقاب از نوع 'سارگپه' همراه 12 قطعه كبك آزاد شده از قفس شكارچیان، روز یكشنبه در آسمان منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز بال گشودند.

به گزارش ایرنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز در آیین رهاسازی این پرندگان گفت: كبك ها نزد شكارچیان بود و عقاب ها نیز كه توسط شكارچیان زخمی شده بودند بعد از سه ماه مداوا توسط محیط زیست و اطمینان از درمان، به طبیعت برگردانده شدند.
رسول حاجی اسماعیلی با بیان این كه 25 قطعه كبك دیگر نیز در اردیبهشت در عبدالرزاق رهاسازی شدند عنوان كرد: هفت عقاب دیگر نیز كه زخمی شده اند در حال مداوا هستند و در پاییز به طبیعت برگردانده می شوند.
وی با عنوان اینكه نگهداری، حمل و زنده گیری حیوانات وحشی ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود ادامه داد: فصل تخمگذاری پرندگان و ماهی ها و زاد و ولد حیوانات آغاز شده است و باید شكارچیان از صید خودداری كنند.
كبك باجثه‌ای متوسط، پرنده ای كوچنده از تیره قرقاولان است كه در بخش هایی از اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه زندگی می كنند.
سارگپه هم پرنده‌ای شكاری است از رسته شاهین‌سانان و خانواده قوشیان كوچك‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر، سری كوچك و گرد روی گردنی كلفت، بال‌های پهن و دم كوتاه، رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد كه قلمرو طلب و اغلب تك‌ همسر است و تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند كه این ویژگی در پرنده‌های شكاری ایران كم پیش می‌آید.
منطقه حفاظت شده عبدالرزاق دارای 43 هزار و 950 هكتار وسعت است كه در شرق شهرستان سقز قرار دارد و به دلیل دسترسی محدود شكارچیان به این منطقه این كبك ها در این منطقه آزاد شدند.
در این منطقه تاكنون بیش از 350 گونه گیاهی، 80 گونه پرنده و 17 گونه از پستانداران شناسایی شده كه لك لك، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، كبك، قوچ و میش، شغال و میش مرغ از جمله گونه های شاخص و نادر این منطقه است.
سقز در 190 كیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
7249/1904
۰ نفر