۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82089561
T T
۰ نفر
دو هزار و 500 طرح تملك دارايي در سطح كشور به بخش غيردولتي واگذار مي شود

اصفهان- ايرنا- رئيس گروه امور بنگاه‌ها‌، شوراها و توسعه مشاركت‌هاي مردمي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: مقرر است امسال دو هزار و 500 طرح تملك دارايي ملي و استاني در سراسر كشور به بخش غيردولتي و خصوصي واگذار شود.

به گزارش ايرنا، محسن رجايي روز پنجشنبه در ' پنجمين نشست منطقه‌اي توسعه مشاركت عمومي – خصوصي براي واگذاري طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي به بخش غيردولتي و خصوصي' در اصفهان افزود: روند واگذاري اين طرح ها هم اكنون به كُندي پيش مي رود.
وي گفت: آنچه كه بايد در اين زمينه تحول ايجاد مي كرد هنوز اتفاق نيفتاده است و بايد پيگيري و اقدامات بيشتري براي آن انجام شود.
وي با اشاره به اينكه اصلاحيه اي براي آيين نامه واگذاري طرح هاي تملك دارايي در نظر گرفته شده است، اظهاركرد: تا دو هفته آينده آيين نامه جديد با توجه به اصلاحات، تاييد و ابلاغ مي شود.
اين كارشناس، مردمي كردن اقتصاد را از راهبردهاي اقتصاد مقاومتي خواند و افزود: بايد از بخش غيردولتي بدليل آمادگي و داشتن منابع بهتر و بيشتر، در طرح هاي عمراني و اقتصادي استفاده شود.
رجايي با تاكيد براينكه لازم است اين كار با سرعت و دقت لازم انجام شود، ادامه داد: علاوه بر شتاب بخشي بايد با دقت و جامعيت، طرح ها را از لحاظ مختلف مانند توجيه فني اقتصادي و خطرپذيري بررسي كنيم تا بخش خصوصي نيز به ما اعتماد كند.
رئيس گروه امور بنگاه‌ها‌، شوراها و توسعه مشاركت‌هاي مردمي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به برگزاري پنج نشست منطقه اي براي توجيه و آموزش مديران دستگاه هاي اجرايي در راستاي واگذاري طرح هاي تملك دارايي به بخش غيردولتي خاطرنشان كرد: سه نشست ديگر نيز پس از ماه مبارك رمضان در كشور برگزار مي شود.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري اصفهان نيز در اين نشست گفت: نزديك به سه هزار و 800 طرح عمراني در استان اصفهان وجود دارد كه بيشتر آنها با پيشرفت 50 تا 60 درصد جزو طرح هاي نيمه تمام است.
محمدعلي طُرفه افزود: با توجه به اعتبار حداكثر 10 هزار ميليارد ريال در سال براي طرح هاي ملي و ملي استاني شده در اصفهان و تخصيص حدود 50 درصد آن در سال هاي اخير، امكان بهره برداري از اين طرح ها در زمان تعيين شده وجود ندارد.
وي اظهار كرد: با توجه به وجود چنين طرح هاي ناتمامي در كشور، مقرر شده است تعدادي از آنها با هدف بهره برداري سريعتر به بخش غير دولتي واگذار شود.
وي با بيان اينكه روند واگذاري طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي به بخش خصوصي كُند بوده است، گفت: در سال هاي اخير در اين كار چندان موفق نبوديم اما امسال در قالب رويكرد 'اقدام و عمل '، اين موضوع را با جديت پيگيري مي كنيم.
معاون امور عمراني استانداري اصفهان با تاكيد بر اينكه لازم است در اين راه از تجربه هاي گذشته استفاده كنيم، افزود: دولت اصرار دارد با استفاده از اين فرصت، زمينه حضور و مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي را بيش از پيش فراهم كند.
وي با بيان اينكه در استان اصفهان در اين راستا تاكنون دو طرح مهم شامل ورزشگاه نقش جهان و استفاده از پساب فاضلاب به بخش خصوصي واگذار شده است، اظهار كرد: احداث ورزشگاه نقش جهان از حدود 20 سال گذشته در حال اجراست كه بطور متوسط تا پيش از سال 93 هر سال حدود 30 ميليارد ريال اعتبار به آن اختصاص يافته است.
طُرفه ادامه داد: بدنبال واگذاري اين طرح به بخش خصوصي حدود 190 ميليارد ريال اعتبار براي آن در سال 94 جذب شد كه جهش قابل توجهي است.
وي اظهار اميدواري كرد كه ورزشگاه نقش جهان امسال به بهره برداري كامل برسد.
وي همچنين در باره مشاركت مصرف كنندگان و سرمايه گذاران خصوصي در تكميل شبكه فاضلاب و تصفيه خانه ها در استان اصفهان گفت: اين سرمايه گذاران امكان بهره برداري از مجموعه شبكه و پساب فاضلاب را براي اجراي طرح هاي توسعه اي دارند.
معاون امور عمراني استانداري اصفهان افزود: براي واگذاري طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي به بخش غيردولتي بايد به سه مورد ديگر نيز توجه كرد كه شامل به روز كردن اهداف طرح ها، انتخاب روش هاي واگذاري و اولويت بندي طرح هاست.
وي دو مانع اصلي در واگذاري طرح هاي تملك دارايي به بخش غير دولتي را مقاومت برخي دستگاه هاي اجرايي و تمايل نداشتن بخش خصوصي خواند و گفت: لازم است براي تحقق و شتاب بخشيدن به اين كار در ابتدا چند طرح اولويت دار و قابل اجرا را به نتيجه برسانيم.
به گزارش ايرنا، حدود 200 نفر از مديران و كارشناسان دستگاه هاي اجرايي مرتبط با طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي از چهار استان اصفهان، يزد، مركزي و چهار محال و بختياري در اين نشست يكروزه شركت كردند.
اين نشست با هدف ارائه مباحث آموزشي و قانوني در باره واگذاري طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي به بخش غيردولتي و خصوصي بمنظور بهره برداري سريعتر از طرح هاي ناتمام و بهره برداري و انتفاع مردم، از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اصفهان برگزار شد.
در اين نشست كه در محل اردوگاه شهيد بهشتي واقع در باغ ابريشم از توابع شهرستان فلاورجان اصفهان برگزار شد، مباحثي مانند فرايند ارزيابي سرمايه گذاران و ارجاع كار، تشريح دستورالعمل واگذاري طرح ها، مُدل هاي واگذاري و تجربيات گذشته از سوي كارشناسان ارائه شد.
منظور از اعتبار طرح تملك دارايي هاي سرمايه اي، مجموعه عمليات و خدمات مشخصي است كه بر اساس مطالعات توجيهي، فني، اقتصادي و اجتماعي كه توسط دستگاه اجرايي انجام مي شود، در مدت معين براي تحقق بخشيدن به هدف هاي برنامه توسعه پنج ساله به صورت سرمايه گذاري ثابت يا مطالعه براي ايجاد دارايي سرمايه اي اجرا مي شود.
در هر استان حدود 25 دستگاه اجرايي در ارتباط با اجراي طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي هستند.
شهرستان فلاورجان در 10 كيلومتري غرب اصفهان قرار دارد.
ت/6027/3011/ 6037
۰ نفر