۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۳
کد خبر: 82087006
T T
۰ نفر
اضافه برداشت 16.5میلیون مترمكعب  آب از دشت سرایان خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره منابع آب شهرستان سرایان با هشدار به خطر كمی آبی در منطقه گفت: سالانه از دشت سرایان 16.5میلیون مترمكعب آب اضافه برداشت می شود.

سید هاشم حجتی روز سه شنبه به ایرنا، افزود: در سال 92 كسری مخزن دشت سرایان 25 میلیون مترمكعب بود كه با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به 16.5 میلیون متر مكعب كاهش یافته است.
وی اضافه كرد: دشت سرایان جزو دشت های ممنوعه و بحرانی كشور است، باید اضافه برداشت آب از این دشت به كمترین مقدار برسد.
وی با اشاره به نشست زمین به وسعت 32 كیلومتر مربع در دشت سرایان، اضافه كرد: در برخی مناطق این دشت به عمق چهار الی پنج متر شكاف ایجاد شده است.
وی با بیان اینكه نشست زمین از پنج سال گذشته در جنوب دشت سرایان مشاهده شد، اظهار كرد: در سال جاری نیز شكاف زمین به وسعت 32 كیلومترمربع در سه راهی سرند و در قسمت غربی دشت رخ داده است.
وی كاهش میزان ورودی آب به سفره های زیرزمینی منطقه ناشی ازخشكسالی و بحران كم آبی را از علت های ایجاد شكاف زمین ذكركرد و ادامه داد: این فرونشست تهدیدی جدی برای خراسان جنوبی است.
وی در ارتباط با چگونگی بروز این پدیده اضافه كرد: آب در لایه های زیرین زمین جمع می شود و در واقع فضای بین ذرات خاك را پر می كند، وقتی برداشت شود بین ذرات خالی و زمین نشست می كند.
این مسئول بیان كرد: دشت سرایان از مناطق مهم كشاورزی و تامین كننده منابع آب شهرستانهای سرایان و فردوس است، 119 حلقه چاه در این دشت حفر شده است.
حجتی بیان كرد: سرایان بحرانی‌ ترین نقطه به لحاظ خشكسالی در خراسان جنوبی است، طوریكه كمتر آبی به سفره‌های زیرزمینی آن وارد می‌ شود.
وی افزود: در این شهرستان در مجموع 200 حلقه چاه ،193رشته قنات و 102 دهنه چشمه وجود دارد.
خراسان جنوبی در سال زراعی جاری وارد هیجدهمین سال خشكسالی شد و در سال های اخیر مردم استان حوادث طبیعی مختلفی را تجربه كرد اما در این میان فرو نشست زمین از جمله خطرهایی است كه كمتر آن را تجربه كرده اند.
آب را باید درست و بهینه مصرف كرد زیرا بیم آن می رود كه در آینده نه چندان دور دیگر دشت های خراسان جنوبی كه مانند بیماری در حال احتضار به سر می برد مرگ خود را با همین شكاف ها نشان دهند.
پس لازم است در كنار صرفه جویی و مصرف بهینه آب از خالق بی همتا خواست كه باران رحمتش را بر سرزمین خراسان جنوبی ببارد.
شهرستان سرایان در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است و از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش كاخك شهرستان گناباد ، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات ، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان خوسف و از جنوب غربی به بخش دیهوك شهرستان طبس محدود است.
شهر سرایان مركز این شهرستان در 160 كیلومتری بیرجند مركز خراسان جنوبی و در دشتی هموار در حاشیه كویر و در دامنه جنوب غربی رشته كوه زابری معروف به شتران قرار دارد.
2047/7556