۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82086286
T T
۰ نفر

برندسازی صنایع دستی خراسان شمالی چرم چاروق

۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82086286
برندسازی صنایع دستی خراسان شمالی چرم چاروق

بجنورد- ایرنا- با حضور مسئولان، نخستین اقدام برای برندسازی صنایع دستی خراسان شمالی امروز سه شنبه فروشگاه تخصصی چرم چاروق خراسان شمالی گشایش یافت.

به گزارش ایرنا مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روز س شنبه در آیین گشایش این فروشگاه با بیان اینكه 51 رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد گفت: از مجموع این رشته ها 24 رشته مهر اصالت دریافت كرده اند.
محمد سویدانلوئی اظهار كرد: از مجموع رشته هایی كه مهر اصالت ملی دریافت كرده اند پنج رشته مربوط به صنایع دستی خانواده محمد زاده است كه یك رشته از فعالیت آنان كه چاروق دوزی است موفق به دریافت مهر یونسكو نیز شده اند.
وی بر ایجاد فروشگاه های بزرگ رشته های صنایع دستی در استان تاكید و تصریح كرد: با این كار صنایع دستی رونق خواهد گرفت.
وی شركت در نمایشگاه های استانی، ملی و بین المللی را نیز باعث رونق كار صنعتگران دانست و افزود: این امر نیز باید مورد توجه صنعتگران در حوزه های مختلف قرار گیرد تا موجب شكوفایی صنایع دستی شویم.
وی اظهار امیدواری كرد:م در سال جاری صنایع دستی استان از رونق خوبی برخوردار شود و برای شكوفایی تلاش خواهیم كرد.
معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رشته چاروق دوزی در حال منسوخ شدن بود كه با تلاش خانواده محمد زاده از رونق خوبی برخوردار شده است.
علی عابدی افزود: این رشته با تلاش این خانواده و حمایت این اداره كل دوباره احیا شد و هم اكنون در این صنعت در این فروشگاه بیش از 20 نفر مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: در مجموع 35 نفر در استان خراسان شمالی در صنعت چرم مشغول به فعالیت هستند .
وی نیز بر برند سازی تاكید كرد و افزود: با برند سازی رشته های صنایع دستی را به علاقه مندان داخلی و خارجی معرفی خواهیم كرد و به آنان اعتماد می دهیم كه كالاهایی را كه خریداری می كنند از نظر كیفیت و قیمت مطئمن و مناسب هستند.
وی اظهار كرد: خانواده محمد زاده تاكنون هشت مهر اصالت ملی و یك مهر اصالت یونسكو دریافت كرده اند.
وی افزود: نوع دوخت و تكنیك كار چاروق خراسان شمالی منحصر به فرد و این هنر سینه به سینه تاكنون برجا مانده است.
***چاروق دوزی
چاروق عبارت است از پاپوش یا پای افزاری كه از قدیم مورد استفاده بوده و با اشكال مختلف تهیه و ساخته شده و از جنس چرم بوده است، در فرهنگ لغت معین در مورد چاروق این چنین نوشته شده است: چاروق كلمه ای تركی است با تلفظ چارغ، كفش چرمی كه بندها بساق پا پیچیده می شود، چاروق در گذشته نوعی كفش و پا پوش بوده كه از چرم ساخته می شده و اغلب بدون پاشنه بوده با نوكی عقابی برگشته و با تسمه های كه به ساق پا می پیچیده اند.
از ابزار كار مورد نیاز این صنعت دست می توان به گزن، تسمه كش، مشته، قالب چوبی، درفش و از مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت چاروق می توان به چرم، نخ ابریشم اشاره كرد.
3007/ 1744