۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82082712
T T
۰ نفر

طراحی رباتی شبیه به حشره

۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82082712
طراحی رباتی شبیه به حشره

تهران- ایرنا- محققان ربات‌ جدیدی را طراحی كردند كه به اندازه یك حشره است و می تواند روی سقف بنشیند و از آنجا دوباره به پرواز درآید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، عملكرد این حشره رباتیك با استفاده از چسبندگی الكترواستاتیك، شبیه به بادكنكی است كه با بار الكتریكی به دیوار می چسبد، می تواند روی سقف هم بنشیند و استراحت كند و به این ترتیب انرژی خود را ذخیره و در مصرف آن صرفه‎جویی كند.
این ربات‌ها در واقع پهبادهایی هستند كه عملكرد آنها شبیه به نحوه‌ حركت و ایستادن حشرات است؛ یك پرواز كنترل شده و چند ثانیه‌ای قبل از توقف،
وزن این پهبادهای كوچك كمتر از یك دهم گرم است، طول آن تقریبا دو سانتیمتر و قطرش به اندازه یك سكه است.
آنها می‌توانند مانند حشرات روی سطوح مختلف از جمله شیشه، چوب، گچ و غیره بچسبند، در جا شناور بمانند و دوباره در امتداد یك مسیر از پیش تعیین شده پرواز كند.
پروژه ربو- ‌بی (RoboBee) حاصل بیش از یك دهه تحقیقات در آزمایشگاه مایكروبیوتیك دانشگاه هاروارد است و نتیجه آن در نشریه ساینس منتشر شده است.
دكتر میركو كوواچ، سرپرست آزمایشگاه ربات‌های پرنده در امپریال كالج، لندن به بی‌بی‌سی گفت كه در حال حاضر نمونه‌های مشابه و اولیه حشرات رباتیك برای عملیات جست و جو، نجات و تحقیقات محیط زیستی در مرحله آزمایش قرار دارد.
دكتر كوواچ گفت كه این نوع پهبادها مجهز به حسگر هستند و می‌توانند برای اهداف زیادی به كار گرفته شوند. به عنوان مثال، در صورت بروز بلایای طبیعی، امكان فرستادن آنها به مناطق فاجعه زده برای جمع‌آوری اطلاعات و یافتن بازماندگان وجود دارد.
موریتز گرال، دانشجوی دكترا در موسسه تكنولوژی ماساچوست و پژوهشگر اصلی پروژه روبو-بی در هاروارد گفت: میكرو ربات‌های پرنده به سرعت انرژی خود را از دست می‌دهند و فرود آمدن و یا شناور ماندن آنها به طور ساكن می‌تواند راه حلی برای ذخیره انرژی باشد. اما ابزاری كه به وسیله آن بتوان شناور ماند و فرود آمد، مانند بال یا پنجه، برای ربات‎های كوچكی از این نوع بسیار سنگین هستند.'
به گفته گرال، به آسانی جدا شدن از سطوح مختلف و به پرواز درآمدن مجدد، از چالش‎های دیگر است.
گرال افزود: هم اكنون روبو- بی حتما باید با سیم به منبع انرژی متصل باشد تا بتواند پرواز كند. قدم بعدی تولید رباتی است كه بتواند به تنهایی پرواز كند و بتواند منبع انرژی را هم با خود حمل كند.
علمی **1311**2017
۰ نفر