۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82082567
T T
۰ نفر
محدودیت صدور روادید زمینی برای سفرشهروندان افغان به ایران برداشته شد

كابل - ایرنا - یك منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران دركابل گفت كه محدودیت صدور روادید زمینی ایران برای شهروندان افغان برداشته شده است و آنان از این پس ناچار به تهیه بلیت هوائی برای دریافت روادید و سفر به ایران نخواهند بود.

به گزارش ایرنا، این منبع آگاه روز شنبه به خبرنگار ایرنا در كابل افزود كه در گذشته روادید زمینی به دلیل ناامنی جاده ها، به صورت محدود برای سفر به ایران صادر می شد، اما با تصمیم وزارت خارجه كشورمان، صدور روادید زمینی در دستور كار كنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان قرار گرفته است.
وی گفت كه پیش بینی می شود با این تصمیم جدید، كنسولگری ایران در شهر هرات مركز استانی به همین نام در غرب افغانستان وهمجوار بامرزهای ایران، شاهد ازدحام جمعیت بیشتری ازشهروندان افغان درمقایسه با سایر كنسولگری های ایران در افغانستان باشد.
جمهوری اسلامی ایران در شهرهای «هرات»، مركز استانی به همین نام در غرب افغانستان و همجوار با مرزهای ایران، «مزار شریف» مركز استان بلخ، «قندهار» مركز استانی به همین نام درجنوب و«جلال آباد» مركز استان «ننگرهار» دارای كنسولگری است و روزانه 1000 روادید برای اتباع افغان متقاضی سفر به ایران صادر می كنند.
افزایش ناامنی و گسترش بیكاری در افغانستان، موجب موج تازه مهاجرت جوانان از این كشور شده و شماری از آنان از راه های غیرقانونی به ایران مسافرت می كنند.
انتظار می رود با صدور روادید زمینی از مهاجرت غیرقانونی اتباع افغان به ایران كاسته شود. تلاش مهاجران افغان برای ورود غیرقانونی به خاك ایران، بروز مشكلات امنیتی را به دنبال خواهد داشت و تهران و كابل تلاش كرده اند تا مانع بروز این پدیده شوند.
جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به تازگی یك سند موافقت نامه كنسولی را به امضاء رساندند كه در این سند توافق كردند تا برای گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری، ویزای یك ساله برای بازرگانان دو كشور صادر كنند.
این سند اواسط اسفند ماه سال گذشته با سفر «حسن قشقاوی» معاون كنسولی وزارت خارجه ایران به كابل، به امضاء رسید.
اساق*1610 *1488*1590

سرخط اخبار جهان