۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82076615
T T
۰ نفر
مشاور وزیر كشور: 23 درصد ازدواج ها در كشور به طلاق می انجامد

اراك - ایرنا - مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد مركز اجتماعی و فرهنگی وزارت كشور گفت: 23 درصد ازدواج های ثبت شده در كشور به طلاق می انجامد كه ریشه یابی و چاره اندیشی در زمینه ماهیت آسیب زایی اجتماعی آن باید در اولویت باشد.

بهمن مشكینی روز دوشنبه در آیین پایانی هشتمین نشست منطقه ای و كارگاه های آموزشی سمن های زنان و خانواده كشور در اراك افزود: این آمار جدای از مقوله طلاق های عاطفی است و به طور میانگین مطرح شده و در برخی از مناطق ایران آمار آن به مراتب بالاتر است كه در این خصوص نقش تشكل های اجتماعی به منظور شناخت ماهیت منطقه ای طلاق و ارائه راهكارهای مهار و بهبود آن باید پررنگ تر باشد.
وی اظهار كرد: یكی از آسیب های اجتماعی امروز كشور، مقوله حاشیه نشینی است كه بر اساس آمارهای موجود اكنون 18 میلیون نفر به نوعی در سكونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده زندگی می كنند و این مساله می تواند پایه و مولد آسیب در جامعه باشد.
مشكینی خاطرنشان كرد: اگرچه میانگین نرخ بیكاری در كشور 12 درصد اعلام شده اما در مناطق مختلف ایران نقاط بحرانی وجود دارد كه نرخ بیكاری آن ها تا 70 درصد نیز می رسد و مفهوم این مساله این است كه این مناطق مهاجر فرست هستند و می تواند عاملی در دامن زدن به آسیب زایی باشند.
وی یادآور شد: بنا به آمار موجود حدود چهار هزار خانوار ایرانی با پیامدهای اعتیاد دست و پنجه نرم می كنند و این مهم نیز دامنه ای از آسیب های عاطفی، فكری اجتماعی را ایجاد می كند.
مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد مركز اجتماعی و فرهنگی وزارت كشور عنوان كرد: سالانه 30 هزار نفر در كشور تلفات ترافیكی داریم كه جدای از افرادی است كه به عارضه قطع نخاع و معلولیت شدید مبتلا می شوند و نگاه كلان به این مساله نیز نشان می دهد كه چه حجمی از آسیب و مشكلات می تواند از فقدان سرپرست و یا عضو فعال در نهاد خانواده ایجاد شود.
مشكینی گفت: زنان سرپرست خانواده در ایران نیز در آخرین آمار به 2 میلیون و 600 هزار نفر رسیده و تحلیل ها بیانگر آن است كه هم سن این زنان كاهش یافته و هم حركت شتابداری در افزایش تعداد آن ها وجود دارد كه این حوزه نیز به لحاظ نگاه كلان نگر نیازمند مراقبت و توانمندی است.
وی افزود: تشكل های مردمی در ساحت اجتماعی سرمایه بزرگی هستند كه باید از ظرفیت و توان آن ها در تصمیم سازی و اجرا برای مردم و با مردم آگاهانه و هوشمندانه در ساماندهی اسیب های اجتماعی بهره گرفته شود.
مشكینی عنوان كرد: هر جا كه سرمایه اجتماعی و پشتوانه عظیم نیروی انسانی هدفمند در صحنه باشد آسیب های اجتماعی روند افول به خود می گیرد و باید از این ظرفیت برای ارتقاء جایگاه سمن ها و نقش افرینی موثرتر انان دفاع كرد.
وی اظهار كرد: رضایتمندی، اعتماد و مشاركت سه ویژگی سرمایه اجتماعی است كه در بستر سمن ها شكل می گیرد و دولت یازدهم با اعتقاد عمیق به این مهم، حمایت و بسترسازی برای سمن ها را در اولویت كار دارد.
مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد مركز اجتماعی و فرهنگی وزارت كشور گفت: برنامه های توسعه ای ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی رویكرد طرح های عمرانی داشته و آنچه به عنوان گفتمان توسعه پایدار از آن یاد می شود در ابعاد آن دیده نشده است.
مشكینی افزود: پیوست های اجتماعی و شاخص های مشاركت جویی و مفاهیم اثرگذاری فكر و حضور مردمی در برنامه های توسعه ای كه تاكنون اجرا شده به شكل پررنگ نبوده و انتظار است این كاستی در برنامه ششم توسعه رفع شود.
وی عنوان كرد: یكی دیگر از موضوعاتی كه در این مسایل اثر دارد، كمرنگ بودن نگاه آمایش سرزمین درتصمیم سازی های مهم است.
مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد مركز اجتماعی و فرهنگی وزارت كشور گفت: تشكل های اجتماعی باید با ارتباط شبكه ای قوی جبران كاستی ها را بكنند و هر سمن در حوزه فعالیت خود به مرجع فكری و اجرایی موثر تبدیل شود و این مهم با شعار و یا تعاریف لوكس محقق نمی شود.
مشكینی اظهار كرد: سرمایه انسانی بزرگترین آورده سمن ها است و برای اثرگذاری بهینه این سرمایه ها باید خرد جمعی، هدفمندی در كار تشكیلاتی، استمرار فعالیت ها، تعریف نظام عضویت، نظم محوری و گردش مسئولیت ها در تشكلهای مردمی محور قرار گیرد.
هشتمین نشست منطقه ای و كارگاه های آموزشی تقویت همكاری های تخصصی شبكه ای سمن های زنان و خانواده كشور با حضور 210 نماینده سمن از استان های البرز، قزوین، قم، مركزی و تهران به مدت دو روز در اراك جریان داشت.
در آیین گشایش این برنامه ملی شهیندوخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده حضور داشت.
6013/
۰ نفر