۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82073688
T T
۰ نفر
گري لوئيس: سازمان ملل خود را متعهد به احياي تالاب هامون مي داند

زابل- ايرنا- نماينده مقيم سازمان ملل در ايران گفت: سازمان ملل خود را متعهد مي داند در راه احياي تالاب هامون قدم هاي اساسي بردارد.

به گزارش ايرنا، گري لوئيس روز شنبه در آيين ثبت ذخيره گاه زيستكره هامون در زابل واقع در شمال سيستان و بلوچستان اظهار داشت: ثبت ذخيره گاه تالاب بين المللي هامون براي دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران دستاورد خوبي است و به تبع آن وظايف ايران را براي دست يابي به چگونگي چرخه پايدار آن را بيشتر مي كند.
وي گفت: سالهاست كه آب در هامون سيستان وجود ندارد و تمام جوامع بين المللي از اين موضوع نگران هستند.
وي ادامه داد: سال گذشته در بازديدي كه از هامون انجام شد كاملا اين تالاب خشك شده بود و تبعات بسيار زيادي بر سلامت مردم به ويژه از لحاظ وزش توفان شن و گردوخاك داشت كه سبب بسياري از بيماريهاي عفوني و سل در اين منطقه شده است.
وي گفت: آب براي جلوگيري از پديده ريزگردها و چرخه توليد غذا و معيشت پايدار نقش بسيار مهم و حياتي دارد و اهميت اين موضوع براي جوامع بين المللي پوشيده نيست.
نماينده مقيم سازمان ملل در ايران افزود: امروز همه ما اينجا جمع شديم تا بگوييم هامون تنها نيست و برنامه هايي براي احياي اين تالاب در جوامع بين المللي مطرح است.
لوئيس بيان كرد: از سال 1900 ميلادي از هر 10 تالاب 6 مورد آنها كاملا از بين رفته و جوامع بين المللي و دولتمردان ايران اجازه ندهند كه تالاب بين المللي هامون نيز از بين برود.
وي تصريح كرد: همه ما بايد تالاب بين المللي هامون را كه هر 2 كشور ايران و افغانستان و حتي كل جوامع بشري از آن بهره مند مي شوند، نجات دهيم البته كاري سختي است اما غير ممكن نيست.
نماينده سازمان ملل در ايران افزود: جمهوري اسلامي ايران تلاش هاي زيادي براي احياي تالاب هامون انجام مي دهد شايد تمام اين تلاشها ديده نشود اما من به اين موضوع اعتقاد دارم و ما هم در سازمان ملل تلاش مي كنيم تا اين اتفاق بيفتد.
لوئيس گفت: اهميت اين تالاب به اندازه اي است كه كمك هاي بين المللي را به اين منطقه جذب مي كند.
وي تصريح كرد: هفته قبل در سوئيس در يك سخنراني بين المللي 10 دقيقه به من وقت داده بودند كه پنج دقيقه صحبت ها مختص به تالاب هامون و اتفاقات در آن بود كه براي حاضران تشريح كردم.
وي اظهار داشت: براي اينكه بر مشكلات اين تالاب غلبه كنيم بيشتر از صحبت كردن بايد عمل كنيم و همه كارگزاران سازمان ملل در محل مشغول به كار هستند تا تالاب را احيا كنند.
نماينده سازمان ملل در ايران بيان كرد: براي جايگزين كردن معيشت مردم در سيستان چهار موضوع مهم «چشم انداز، برنامه ريزي صحيح، موجود بودن منابع كافي براي كار و اقدام كردن ما در سطوح مختلف» بايد انجام شود كه همه ما اين كارها را انجام مي دهيم.
معصومه ابتكار معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست امروز به همراه رييس برنامه انسان و كره مسكون يونسكو در پاريس و مدير دفتر منطقه اي يونسكو در تهران به منظور شركت در آيين اهداي لوح ثبت زيستكره هامون به زابل سفر كرده است.
استان سيستان و بلوچستان به علت بروز خشكسالي 18 ساله و وزش بادهاي موسمي 120 روزه سيستان كه در چند سال اخير به 180 روز افزايش يافته و مونسون در درياي عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان هاي شديد و گرد و غبار بالايي روبروست كه بعضا سبب كاهش ديد و آلودگي هوا بيشتر از 20 برابر حد استاندارد مي شود.
3213 /8005 /6081