۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82072881
T T
۰ نفر
قائم مقام وزیر صنعت: یكی از مشكلات صادرات ایران به روسیه تعرفه ها و سود بازرگانی است

مسكو -ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش فرصت های تجاری ایران و روسیه با بیان اینكه یكی از مشكلات صادرات كالای های ایرانی به این كشور، تعرفه ها و سود بازرگانی است، اعلام كرد: مذاكرات مفصلی در این زمینه با طرف های روسی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج در این همایش كه در حاشیه «نمایشگاه اختصاصی توانمندی های اقتصادی ایران در روسیه» برگزار شد گفت كه حجم روابط اقتصادی دو كشور در سال های اخیر با وجود ظرفیت های فراوان بسیار پایین و رقمی بین یك تا دو میلیارد دلار بوده است، ولی با مجموعه اقدام های انجام گرفته و در حال پیگیری این اطمینان هست كه تا پایان امسال ارزش آن بیش از رقم كنونی شود.
وی با بیان این كه یكی از مشكلات صادرات ایران به روسیه، تعرفه ها و سود بازرگانی است، اظهار كرد: مذاكرات مفصلی را با مقام های روسی برای رفع این مشكل دنبال می كنیم، زیرا روسیه و چهار كشور دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اگر بخواهند تعرفه بازرگانی با ایران را تغییر دهند زمان بر است، اما اقدام ها در این زمینه پیشرفت خوبی دارد، بنابر این مذاكرات كه به نتیجه برسد ،همكاری های بازرگانی بین ایران و اعضای این اتحادیه توسعه می یابد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا كه از ژانویه 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز كرد، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو هستند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به بازدید وزیر جدید تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نمایشگاه اختصاصی ایران در مسكو، گفت: خانم «ورونیكا نیكیشینا» در مذاكرات صورت گرفته اعلام كرد كه تعرفه های برخی اقلام كالاهای صادراتی ایران مانند پسته و كشمش به صفر رسیده است و توافق كردیم موافقتنامه ترجیحی امضا كنیم كه امیدواریم تا ماه اكتبر مذاكرات پیشرفت كند.
خسروتاج ادامه داد: اقدام مهم دیگر در دست انجام، امضای قرارداد درازمدت تجارت آزاد با پنج كشور عضو اتحادیه اوراسیا است كه زمان زیادی می برد و امیدواریم در دو سال به پایان برسد.
وی خاطرنشان كرد: محور دیگر مذاكرات با طرف روس این بود كه مشكلات بانكی بین ایران و روسیه حل شود. در زمان حاضر صادركنندگان ایرانی می توانند از طریق میربیزنس بانك و بانك روسی «ار.اف.سی» اسناد بانكی باز كنند و همزمان در حال مذاكره هستیم تا بازرگانان ایرانی از طریق بانك های دیگر نیز بتوانند با شركای روسی همكاری كنند.
خسروتاج گفت: نكته دیگر به عنوان وظیفه دولت، ایجاد تسهیلات گمركی برای بازرگانان است كه در دیدار با گئورگی كالامانف معاون وزیر صنایع روسیه، وی از اجازه مسكو برای ایجاد گذرگاه سبز گمركی بین ایران و روسیه خبر داد كه بر اساس آن دو طرف فهرست شركت های قابل اعتماد یكدیگر را اعلام می كنند و مبادلات كالا توسط این شركت ها با حداكثر تسهیلات گمركی انجام می گیرد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار كرد كه هفته آینده هیاتی به سرپرستی رئیس سازمان فدرال گمرك روسیه به تهران سفر می كند كه در جریان این دیدار موافقتنامه گذرگاه سبز گمركی میان دو كشور امضا خواهد شد.
وی در ادامه به امضای موافقتنامه دیگری در باره اعلام اطلاعات كالاهای مورد مبادله به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی بر روی بسته كالاهای صادراتی اشاره كرد.
خسروتاج گفت: محور دیگر همكاری های دو كشور حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی است كه در جریان مذاكرات با ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه قرار شد اقدام ها در این زمینه به بخش خصوصی واگذار شود.
نمایشگاه سه روزه اختصاصی توانمندی های اقتصادی ایران كه روز چهارشنبه با حضور مجتبی حضور خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، گئوركی كالامانف معاون وزیر صنایع روسیه و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو گشایش یافت، 110 شركت ایرانی و 700 نفر از نمایندگان بخش های مختلف شامل حوزه های گوناگون از جمله اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و گردشگری در فضایی به مساحت شش هزار متر مربع حضور دارند.
این نمایشگاه در چارچوب عملی كردن برنامه افزایش سطح ارزش روابط اقتصادی ایران و روسیه از سالانه حدود دو میلیار دلار كنونی به 10 میلیار دلار در آینده ای نزدیك، برگزار شده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران در دیدار با معاون وزیر صنایع روسیه راهكارهای توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی دو جانبه را در بخش های مختلف بررسی كرد.
اروپام **391**1516