۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82072740
T T
۰ نفر

نگرانی چین از سفر اوباما به هیروشیما

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82072740
نگرانی چین از سفر اوباما به هیروشیما

پكن - ایرنا - چین نگران است كه سفر باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا به هیروشیما باعث تقویت جناح تندرو در ژاپن شود كه معتقد است به سرعت در مسیر نظامی‌گری حركت می كند.

به گزارش ایرنا، این اولین بار است كه پس از انفجار بمب اتمی ساخت آمریكا در سال 1945 در هیروشیمای ژاپن یك رئیس جمهور این كشور به این شهر سفر می كند.
اوباما قرار است برای شركت در اجلاس سران «جی هفت» به ژاپن سفر كند كه اوایل خرداد ماه سالجاری در این شهر برگزار می شود.
با این وصف كاخ سفید اعلام كرده است كه رئیس جمهوری آمریكا در سفر به هیروشیما از انفجار بمب اتمی آمریكا در این شهر عذرخواهی نخواهد كرد.
از سوی دیگر چین با نگرانی، موضوع این سفر را دنبال می كند و هراس دارد كه این كار باعث قدرت گرفتن «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن شود و حمایت های مردمی از او را كه به دنبال تقویت اتحاد نظامی با آمریكاست، ‌افزایش دهد.
برخی از رسانه های چینی روز جمعه با انتشار مطالبی به موضوع این سفر پرداخته و اعلام كردند كه برخی از تندروهایی كه به سرعت روی برنامه های نظامی ژاپن كار می كنند، ممكن است از این سفر استقبال و بهره برداری كنند.
از جمله این رسانه ها روزنامه چاینا دیلی است كه در گزارشی خاطر نشان می كند، برخی از مقام های ژاپنی بر روی لوایح امنیتی و نظامی متمركز شده اند كه بسیار خطرناك است و این سفر بهانه خوبی در اختیار آنان قرار می دهد.
دولت و پارلمان ژاپن لایحه ای را تصویب كرده اند كه به موجب آن نیروهای نظامی این كشور برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم قادر به خروج از مرزها برای عملیات نظامی هستند.
نشریه چینی می نویسد كه با توجه به رفتار دولتمردان ژاپن و سیاست های استعماری گذشته این كشور، طبیعی است كه برخی از همسایگان این كشور سفر اوباما به ژاپن را با نگرانی دنبال كنند.
نشریه می افزاید: چنین اقدامی می تواند باعث خوشایند كسانی شود كه علیه كشورهای همسایه در گذشته مرتكب جنایات زیادی شده اند.
نظامیان ژاپنی سال 1937 میلادی به شهر «نانجینگ» در جنوب شرق چین حمله كردند و چین می گوید آنها در آن زمان دست به نسل كشی زده و 300 هزار نفر را به قتل رسانده اند.
آساق**231**1597