۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82072475
T T
۰ نفر
رشد تولید ناخالص داخلی مالزی به كمترین میزان طی 6 سال گذشته رسید

كوالالامپور – ایرنا – رشد تولید ناخالص داخلی مالزی به كمترین میزان طی 6 سال گذشته رسید و رقم 4.2 درصد رشد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ثبت شد.

به گزارش ایرنا، 'محمد ابراهیم' رئیس جدید بانك مركزی مالزی روز جمعه اعلام كرد تولید ناخالص داخلی این كشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی رشد 4.2 درصدی را ثبت كرد كه كمترین میزان رشد از سه ماهه سوم سال 2009 میلادی است.
بانك جهانی پیش بینی كرده است رشد تولید ناخالص داخلی مالزی در سال جاری میلادی 4.5 درصد خواهد بود و موسسه 'مودی' رقم این رشد را 4.4 درصد پیش بینی كرده است.
بالاترین مقام پولی و مالی مالزی، كاهش رشد تولید ناخالص داخلی این كشور را ناشی از شوك های خارجی و احتیاط بخش خصوصی برای هزینه كردن دانست و با این حال گفت كه همچنان رشد 4 تا 4.5 درصدی هدف دولت مالزی است.
وی گفت كه دولت اقدامات و حمایت هایی را برای افزایش درآمدها و هزینه های بخش خصوصی انجام می دهد.
رئیس بانك مركزی مالزی معتقد است این میزان رشد تولید ناخالص داخلی موقت است و انتظار می رود در نیمه دوم سال 2016 بهبود یابد.
وی انتظار دارد افزایش دستمزد كارمندان دولت و افزایش حداقل دستمزد كه اخیرا اتفاق افتاد به بهبود این وضعیت كمك كند.
در مجموع شرایط داخلی اقتصاد مالزی از یك سو و تضعیف تقاضای خارجی از سوی دیگر باعث كاهش رشد تولید ناخالص داخلی این كشور جنوب شرق آسیا شده است.
'راجیو بیسواس' اقتصاددان ارشد 'آی.اچ.اس' در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، معتقد است منطقه آسیا و اقیانوسیه با رشد اقتصادی 4.5 درصدی در سال مواجه است كه این امر به دلیل رشد سریع مصرف در چین، هند و جنوب شرق آسیا رقم خورده است.
وی پیش بینی كرده است سرانه تولید ناخالص داخلی مالزی تا سال 2025 میلادی به 20 هزار دلار می رسد و كل تولید ناخالص داخلی این كشور تا سال 2030 از مرز یكهزار میلیارد دلار عبور می كند.
آساق**1611