۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۷:۵۹
کد خبر: 82072400
T T
۰ نفر
مناطق جنوب تایلند همچنان قربانی می گیرند/ سه نفر كشته شدند

كوالالامپور – ایرنا – استان های جنوبی تایلند كه درگیری نیروهای امنیتی دولت مركزی با استقلال طلبان مسلمان ادامه دارد، شاهد كشته شدن سه نفر دیگر بر اثر شلیك گلوله بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) روز جمعه اعلام كرد كه این سه فرد در دو حادثه جداگانه در استان 'پاتانی' واقع در جنوب تایلند هدف گلوله قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.
'پل تانونساك وونگسوپا' رئیس پلیس این استان تایلند گفت كه دو نفر از این قربانیان كه 18 و 21 ساله بودند برروی موتور سیكلت هدف گلوله قرار گرفتند.
وی اعلام كرد كه شلیك به سوی این افراد از نزدیك انجام شده و در صحنه حادثه نیز جان باختند و موتور سیلكت توسط ضاربان به سرقت رفت.
این مقام پلیس تایلند اظهار نگرانی كرد كه ممكن است از این موتورسیكلت برای بمب گذاری و انفجار در آینده استفاده شود.
در حادثه دیگری نیز روز گذشته نیروی امنیتی یكی از روستاهای این استان جنوبی تایلند در مسیر بازگشت به خانه هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.
'پل تانونساك وونگسوپا' رئیس پلیس استان پاتانی واقع در جنوب تایلند گفت كه انگیزه این اقدام ها هنوز نامشخص است و تحقیقات پیرامون آن ادامه دارد.
پاتانی كه در معنای لغوی 'این ساحل' نام دارد، از جنوبی ترین استان های تایلند است كه در كنار استان های 'ناراتیوات'، 'یالا' و 'سونگخالا' قرار گرفته و طی سال های اخیر شاهد درگیری نیروهای نظامی دولتی با استقلال طلبان مسلمان است.
این استان كه 88 درصد از جمعیت 700 هزار نفری آن را مسلمانان نژاد مالایی تشكیل می دهد، از نظر فرهنگی با مردمان ساكن استان 'كلانتان' در مالزی مشابهت های زیادی دارند.
ناآرامی های جنوب تایلند كه شامل استان پاتانی نیز می شود از سال 1948 آغاز و از ابتدای قرن 21 نسبت به گذشته پیچیده تر شده و میزان خشونت های آن افزایش یافته است.
این شورش های استقلال طلبانه كه برای چندین دهه دولت مركزی را به چالش كشیده و شرایط سیاسی داخلی تایلند مجالی برای حل آن فراهم نكرده است تنها در فاصله سال های 2004 تا 2015 بیش از شش هزار و 500 كشته و 12 هزار زخمی برجای گذاشته است.
اختلاف دولت مركزی تایلند با گروه های استقلال طلب كه چندین دور مذاكره با وساطت مالزی در كوالالامپور برگزار كرده اند پس از كودتای خردادماه سال 1393 خورشیدی پیچیده تر شده است.
'پرایوت چان اوچا' نخست ‌وزیر نظامی تایلند عملا مذاكرات صلح با استقلال طلبان را به حالت تعلق درآورده است.
وی اخیرا گفته است: دولت من نمی‌ تواند 'مارا پاتانی' را به رسمیت بشناسد چرا كه در فعالیت ‌های جنایی دست داشته است.
شش گروه استقلال طلب جنوب تایلند به نام های 'جبهه انقلاب ملی'، 'جنبش اسلامی مجاهدین پاتانی'، 'جبهه آزادی اسلامی پاتانی' و سه گروه وابسته به 'سازمان آزادی پاتانی' گروه واحدی به نام ''مارا پاتانی' را برای مذاكره تشكیل داده اند.
نشست اردیبهشت ماه جاری مذاكره كنندگان دولتی تایلند با 'مارا پاتانی' در كوالالامپور پایتخت مالزی بدون نتیجه بود و این وضعیت نخست وزیر تایلند را به خشم آورد.
به نظر برخی تحلیلگران منطقه ای و براساس آنچه كه در عرصه سیاسی تایلند در حال رخ دادن است، تا زمان برگزاری انتخابات سراسری این كشور در سال آینده میلادی، پیشرفتی در روند مذاكرات صلح به وجود نخواهد آمد.
آساق**241**1611