۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82067466
T T
۰ نفر

فعاليت 825 ماما در خراسان رضوي

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82067466
فعاليت 825 ماما در خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- قائم مقام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: 825 ماما در مراكز بهداشت روستايي و شهري زير پوشش اين دانشگاه در خراسان رضوي فعاليت دارند كه نقش آنان در مراقبت از مادران باردار بويژه در برابر شيوع بيماريهاي فصلي بسيار حايز اهميت است.

كاظم فرهمند روز دوشنبه در همايش روز جهاني ماما در مشهد افزود: مراقبتهاي قبل از بارداري و بعد از زايمان توسط ماما يكي از عوامل مهم حفظ سلامتي مادر و جنين است و ماما با عملكرد درست در حوزه مراقبت مي تواند به مادر و نوزاد حيات دهد.
وي بيان كرد: در مركز بهداشت روي مقوله پيشگيري بيش از درمان فعاليت مي شود لذا در حوزه فعاليت ماماها مراقبتهاي بعد از بارداري و پس از زايمان بسيار اهميت پيدا مي كند.
او اظهار كرد: اگر مراقبت هاي لازم بعد از بارداري به خوبي انجام شود مادر در روند زايمان دچار مشكل نمي شود و مي توان با انجام اين مراقبتها برخي از موارد منجر به مرگ مادر را كاهش داد.
وي با اشاره به بارداريهاي پرخطر و اهميت كار ماما در اين خصوص گفت: مادران به دلايل مختلف از جمله بالا بودن سن و سال، بيماريهاي مزمن و زايمان هاي قبلي مي توانند بارداري پرخطر داشته باشند.
قائم مقام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با تاكيد بر اهميت بيماريهاي فصلي يا واگيردار كه جان مادر باردار و جنين را به خطر مي اندازد خاطر نشان كرد: پارسال چند زن باردار در خراسان رضوي به دليل ابتلا انفلوآنزا فوت كردند.
وي با بيان اينكه احتمال شيوع التور در اين فصل زياد است افزود: با توجه به نزديكي به فصل شيوع اين بيماري ماماها بايد مراقبت ها از زنان باردار را بيش از پيش جدي بگيرند.
قائم مقام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بيماريهاي واگيردار احساس امنيت و سلامت را از جامعه مي گيرد و شيوع يك مورد بيماري از اين نوع مي تواند در جامعه بحران ايجاد كند.
فرهمند اظهار كرد: امسال در آغاز فصل پاييز و شيوع آنفلوآنزا كلاس هاي بازآموزي و به روز كردن اطلاعات براي ماماها در مراكز بهداشتي برگزار مي شود تا مراقبت ها از مادران باردار به خوبي انجام گيرد.
وي بيان كرد: امسال تلاش داريم به جاي صرفا بازخواست ماماها در كنكاش براي علت مرگ مادران از ماماهايي كه جان مادران با زايمان هاي پرخطر و جان نوزادشان را نجات دادند نيز قدرداني كنيم.
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها