۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 85466353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت ۱۷۵ ماما در استان یزد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 85466353
فعالیت ۱۷۵ ماما در استان یزد

یزد- ایرنا - مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ۱۷۵ ماما در ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت ، ۹۳ پایگاه سلامت ، مراکز تسهیلات زایمانی و مشاوره حین ازدواج در حال ارائه خدمات در استان هستند.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این دانشگاه ،"فروزنده کلانتری" به مناسبت روز ماما(۱۶ اردیبهشت ماه) افزود: بهبود وضعیت سلامت مادران یکی از اهداف مهم سازمان ملل است و در ایران، مراقبت های بهداشتی از مادران از طریق نظام شبکه بهداشتی و خانه های بهداشت ارائه می‌ شود.

وی انجام مشاوره های رایگان در زمینه فرزند آوری و جوانی جمعیت ،مراقبتهای پیش از بارداری جهت زنان ۵۴-۱۰ ساله همسردار خواستار فرزند، مراقبت های پیش از بارداری، تجویز مکملهای لازم، ارجاع جهت ویزیت پزشک،دندان پزشک،ماما،کارشناس تغذیه و روان شناس،درخواست آزمایشهای لازم قبل از بارداری برای داشتن بارداری ایمن تر و پیگیری مادر تا رفع مشکل یا کنترل بیماری را از جمله خدمات قابل ارائه توسط ماماها در حوزه بهداشت برشمرد.

کلانتری همچنین به مراقبت های دوران بارداری اشاره و اظهار داشت: این مراقبتها شامل ۹ مراقبت است که سه مراقبت در نیمه اول بارداری و ۶ مراقبت در نیمه دوم بارداری ( به محض اطلاع مادر از بارداری )انجام می شود.

وی افزود: اندازه گیری وزن و فشارخون و سمع قلب جنین،توزیع مکملهای لازم دوران بارداری به صورت رایگان،درخواست وانجام آزمایشهای دوران بارداری،پیگیری و درمان بیماری های دوران بارداری و ارجاع به متخصص در صورت لزوم،برگزاری رایگان کلاسهای آمادگی زایمان در راستای توانمندسازی مادران برای انتخاب روش زایمان وسازگار شدن با درد، آموزش ورزشهای دوران بارداری و تن آرامی برای مادران باردار از جمله اقداماتی است که در دوران بارداری انجام می شود.

وی ادامه داد: آموزشهای لازم دوران بارداری و زایمان و شیردهی،بالا بردن سطح آگاهی مادران در زمینه بارداری و زایمان طبیعی و سزارین،تامین سبد غذایی مادران مبتلا به سوء تغدیه،شناسایی مادران با بارداری نیازمند مراقبت ویژه و پیگیری روند درمان تا کنترل یا برطرف شدن مشکل از دیگر مواردی است که در دوران بارداری جهت مادران صورت می گیرد.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: انجام سه بار مراقبت پس از زایمان، ارائه آموزش ها با توجه به نیاز مادر،مشاوره و حمایت از مادر شیرده و ارائه مکمل های لازم هم از خدمات ماماهای حوزه بهداشت جهت مادرانی است که بتازگی زایمان کرده اند.

وی خاطرنشان کرد:انجام غربالگری سرطان های شایع زنان شامل معاینات برست و سرویکس،مشاوره های دوران بلوغ،مشاوره حین ازدواج،انجام مشاوره های رایگان در زمینه انصراف از سقط عمدی جنین و تلاش در راستای منصرف نمودن مادران از تصمیم به سقط،آموزش خود مراقبتی به تمامی بانوان و ارائه مراقبتها و آموزشهای دوران یائسگی از دیگر خدمات ماماها به زنان می باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha