۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۱۴
کد خبر: 82064934
T T
۰ نفر
ابتكار:لايحه ارزيابي هوا، خاك و تالاب ها در مجلس نهم رد شد

شهركرد – ايرنا –معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:لايحه ارزيابي هوا، خاك و تالاب ها ، كه از سوي دولت تهيه شده بود ، در مجلس نهم رد شد.

به گزارش ايرنا،معصومه ابتكار ،عصر شنبه در آئين رونمايي از سند ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد – سبزكوه چهارمحال و بختياري در دانشگاه شهركرد افزود:در دولت يازدهم، دانشگاه ها براي بيان انتقادات،اعتراضات و نقد آزادانه فرصت هاي خوبي پيدا كرده اند.
وي گفت:محيط زيست، يكي از اولويت هاي مهم دولت يازدهم به شمار مي رود كه اين مساله در دولت مورد اهتمام قرار گرفته است.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور اظهار كرد:اميد است بتوان از اين فرصت ها براي تصميم گيري و سياست گذاري در توسعه پايدار ايران بهره گرفت.
وي بيان داشت:برقراري روابط با كشورهاي ديگر، رفع تحريم ها ظالمانه و بر هم زدن بسياري از معادلات جهاني، از دستاوردهاي دولت يازدهم است.
ابتكار اضافه كرد: دانشگاه ها براي اجرايي شدن طرح هاي محيط زيست، برنامه ريزي و تلاش كنند.
وي عنوان داشت: از زمان اجراي برنامه سوم توسعه به بعد، داشتن ارزيابي زيست محيطي براي تمامي پروژه هاي بزرگ كشور به عنوان يك قانون ضروري شد.
ابتكار ادامه داد: براي اجراي طرح هاي بزرگ، بايد ارزيابي هاي علمي زيست محيطي، تا زمان بهره برداري به طور كامل انجام شود و دانشگاه ها براي رسيدن به شاخص هاي علمي و معيارهاي كارشناسي در رسيدن به اين مهم نقش كليدي دارند.
وي،در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: موضوع آب يك مساله حياتي و صيانت و حفاظت صحيح از منابع آبي يك ضرورت است.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور عنوان كرد: براي حفاظت از منابع آبي مانند قنات ها، رودخانه ها، چشمه ها، بازچرخاني و استفاده دوباره از آب، اصلاح الگوي مصرف به ويژه در حوزه كشاورزي، آبخوان داري و آبخيزداري بايد در اولويت كاري مسوولان متولي قرار گيرد.
وي،با اشاره به برافراشته شدن برخي پلاكاردها در خصوص مخالفت مردم چهارمحال و بختياري با اجراي پروژه هاي انتقال آب بين حوضه اي گلاب و بهشت آباد گفت: سازمان حفاظت محيط زيست تاكنون در رابطه با اجراي اين طرح هاي بزرگ موافقتي براي ارزيابي زيست محيطي صادر و اعلام نكرده است.
ابتكار خاطرنشان كرد:جلوگيري از منابع آب به وسيله صنايع، سموم و كودهاي شيميايي بايد از سويي مسوولان مربوطه دنبال و اجرايي شود.
وي اظهار داشت: ساماندهي اين مساله در ايران، يكي از اولويت هاي مهم مسوولان به شمار مي رود.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور تأكيد كرد: مشكلات زيادي در حوزه محيط زيست از دولت هاي قبل براي اين سازمان به جاي مانده است كه دولت يازدهم، ساماندهي اين مشكلات را جزو اولويت هاي مهم خود قرار داده است.
ابتكار تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط زيست كشور در صورت وجود بحران تأمين آب آشاميدني در ايران، براي طرح هاي انتقال بين حوضه اي مجوز صادر مي كند.
وي بيان داشت: اميد است بتوان در امسال با حفظ تعامل، وحدت رويه و همكاري مسوولان، مردم و قشرهاي مختلف با يكديگر زمينه ارتقاي كمي و كيفي شاخص هاي فرهنگي در كشور و چهارمحال و بختياري افزايش يابد.
به گزارش ايرنا، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري، روز شنبه، در آئين رونمايي از سند ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد – سبزكوه استان گفت: ذخيره گاه زيستكره تنگ صياد و سبزكوه از بي نظيرترين اكوسيستم هاي طبيعي با كاركردهاي منحصر به فرد زيستي و داراي تنوع بالاي فرهنگي،جمعيتي، گردشگري و جاذبه هاي بي همتاي طبيعي است.
معصومه ابتكار اظهار داشت: معرفي اين ذخيره گاه براي نخستين بار در كشور به عنوان الگوي مشاركتي مديريت منابع زيستي با همكاري بهره برداران، نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو، سازمان مديريت و برنامه ريزي، بخش خصوصي، اداره كل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري و دانشگاه شهركرد مي تواند الگويي مناسب براي شناسايي و معرفي ذخيره گاه هاي جديد در كشور محسوب شود.
به گزارش ايرنا، ذخيره گاه زيست كره تنگ صياد و سبزكوه، 17 خرداد سال گذشته در بيست و هفتمين اجلاس شوراي بين الملل هماهنگي برنامه انسان و كره مسكون يونسكو در پاريس به ثبت رسيد.
پروژه ثبت جهاني ذخيره گاه تنگ صياد و سبزكوه با اهداف حفاظتي، توسعه پايدار و اهداف تحقيقاتي آموزشي و به منظور جلوگيري از تغييرات برگشت ناپذير و بهره برداري از منابع طبيعي و طبيعت بصورت پايدار، اجرا مي شود.
اين ذخيره گاه دومين ذخيرگاه ثبت شده بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در يونسكو و همچنين نخستين ذخيره گاهي بوده كه برنامه جامع مديريتي دارد.
برنامه جامع مديريتي اين پروژه در 17 جلد تدوين شده است.
ذخيره گاه زيستكره، مناطق حفاظت شده طبيعي – زيستي بين المللي هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهايي نظير ارائه سايت هاي مطالعاتي كم نظير به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتيباني از توسعه پايدار را نمايان مي سازند.
اعلام ذخيره گاه هاي زيستكره براي جلوگيري از تغييرات برگشت ناپذير و بهره برداري ناپايدار از منابع طبيعي، در عين نياز به بهره برداري از طبيعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعيت) شكل گرفته است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه در 150 كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري واقع است.
اين منطقه با مساحت 56 هزار و 308 هكتار در محدوده شهرستان هاي بروجن، لردگان و كيار واقع شده است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدليل ظرفيت غني گياهي و جانوري و توپوگرافي ويژه به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست رسيد.
پارك ملي و منطقه حفاظت شده تنگ صياد نيز در سال 1349 از طرف شوراي عالي شكارباني و نظارت بر صيد و شكار به عنوان منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اعلام شد.
تنگ صياد در سال 1352 با تصويب شوراي عالي محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نيز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت مياني آن به پارك ملي ارتقا يافت.
منطقه حفاظت شده تنگ صياد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملي تنگ صياد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق مورد حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري قرار دارد.
7362/2097