۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۵۴
کد خبر: 82058989
T T
۰ نفر
ثبت آثار و مفاخر ایرانی-اسلامی در یونسكو ضروری است

تهران- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به اینكه اخیرا برخی كشورها از یونسكو در خواست داشته اند كه آثار و مفاخر ایرانی از جمله نوروز، مولوی و نقوش فرش را به نام كشور خود ثبت كنند، گفت: ضروری است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ و ثبت این آثار در یونسكو تلاش كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، الهام امین زاده عصر دوشنبه در آیین اختتامیه ششمین همایش ملی مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار داشت: این همایش بسیار مهمی است زیرا درباره حفاظت و حمایت از اندیشه ها و خلاقیت های ایرانی و بشری است و لازم است از آنها حفاظت و حمایت كنیم.
وی افزود: در همه حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تلاش های فكری بسیاری در حال شكل گرفتن است كه افراد حقیقی و حقوقی صاحبان آن هستند و در نهایت باید به دنبال امنیت تولیدات صاحبان این آثار باشیم.
امین زاده گفت: بدون حمایت از آثار پدیدآورندگان تولیدات فرهنگی و هنری جریان سرمایه گذاری داخلی و خارجی اتفاق نمی افتد و عناصر مهم توسعه اقتصادی كه بنای اقتصاد مقاومتی هستند، شكل نمی گیرد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: كشور ما با وایپو (سازمان جهانی مالكیت معنوی) و با كارشناسان و مسوولان بین المللی در این حوزه همكاری و هم افزایی های خوبی داشته است.
وی با تاكید بر ضرورت ایجاد رشته های دانشگاهی در حقوق مالكیت معنوی گفت: دوره های عالی تخصص در رشته های جدید حقوق مالكیت معنوی ضروری است و پیوست توجیهی برای ایجاد این رشته ها از سوی متخصصان امر باید ارائه شود.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: ما امروز علاوه بر محصولات قبلی خود دانش های سنتی و نو و هسته ای داریم كه اطلاعات آنها در فضای مجازی وجود دارد بنابراین تولید و نگهداری آن ضروری است و باید مبادرت به لوایح این قوانین حمایتی داشت.
وی ادامه داد: ما امروزه نقوش فرش و محصولات داروهای گیاهی بسیاری داریم كه نه تنها از نظر فرهنگی و جهانی برای ایران ارزش دارد كه از نظر تولید كار و در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز نقش تاثیرگذاری دارد.
امین زاده گفت: باید از هویت و دستاوردهای ملی خود محافظت كنیم و از جعل برندهای ایرانی و كپی آنها جلوگیری كنیم.
ششمین همایش ملی مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه (امروز) با حضور علی جنتی و مصطفی پورمحمدی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری در محل كتابخانه ملی گشایش یافت و با برگزاری چهار نشست علمی به كار خود پایان داد.
فراهنگ**1355**9246**1569