۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82055887
T T
۰ نفر

وفور هندوانه در دلگان و كمبود كامیون

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82055887
وفور هندوانه در دلگان و كمبود كامیون

زاهدان - ایرنا - كشاورزان بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان با زیر كشت بردن سه هزار هكتار زمین تاكنون بیش از 200 هزار تن هندوانه برداشت كرده كه به داخل و خارج كشور صادر می شود با این وجود كشاورزان از كمبود كامیون برای حمل محصول گلایه دارند.

هندوانه یكی از محصولات تابستانی محسوب می شود كه برای كشت هر كیلو از آن حدود 500 تا 2 هزار لیتر آب مورد نیاز است.
كشاورزان بخش جلگه چاه هاشم در سالجاری با تولید انبوه هندوانه توانسته اند این محصول را به سایر نقاط دنیا از جمله تركیه و كشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان صادر كنند.

**گلایه كشاورزان
با وجود تمام این توانمندیها تعدادی از كشاورزان صیفی كار بخش جلگه چاه هاشم دلگان در تماس با خبرنگار ایرنا از كمبود كامیون برای حمل محصول هندوانه خود گلایه دارند و می گویند: نبود كامیون باعث شده تا این محصول روی زمین بماند و خراب شود.
قوام بامری یكی از كشاورزان هندوانه كار جلگه چاه هاشم گفت: امسال 50 هكتار از اراضی خود را زیر كشت هندوانه بردم حالا باید با هزاران امید و آرزو و تلف كردن حدود پنج ماه وقت محصولم را برداشت و روانه بازار كنم كه كامیونی برای حمل نیست.
وی افزود: كمبود كامیون موجب شده تا هندوانه روی زمین بماند و بعضی از دلالان با قیمت بسیار پایین از كشاورزان بخرند.
علی بامری یكی دیگر از كشاورزان هندوانه كار جلگه چاه هاشم نیز گفت: كمبود كامیون و فروش نرفتن محصول موجب شده اغلب هندوانه كاران ورشكسته و خسارات زیادی متحمل شوند.

**روزانه 260 كامیون محصول هندوانه كشاورزان جلگه چاه هاشم را بارگیری می كنند
میزان زیاد كشت در وسعتی معادل سه هزار هكتار سبب شده تا روزانه حدود 6 هزار تن هندوانه از زمین های این منطقه برداشت شود.
مدیركل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه تا 260 دستگاه كامیون برای حمل هندوانه های جلگه چاه هاشم به این منطقه روانه می شوند.
علی خانقائی تصریح كرد: روزانه حدود 6 هزار تن هندوانه از این منطقه بارگیری و از ابتدای فصل برداشت تا كنون بیش از 200 هزار تن بارگیری شده است.
وی ادامه داد: این هندوانه ها نه تنها به تمام نقاط كشور ارسال بلكه به سایر كشورها از جمله تركیه نیز صادر می شود.
وی افزود: برای حمل هندوانه ها هیچ مشكلی وجود ندارد اما به دلیل نامناسب بودن راه های بین مزارع، رانندگان از عبور در این مسیرها خودداری می كنند و در صورتی كه هندوانه ها تا كنار جاده آورده شود به راحتی بارگیری خواهد شد.
رئیس اداره حمل و نقل و پایانه های ایرانشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزانه حداقل 200 دستگاه كامیون از منطقه جلگه چاه هاشم بارگیری می شود.
الله بخش بهرامی افزود: اینك فصل برداشت صیفی جات بوده و حجم انبوهی از مزارع به كشت یك محصول خاص اختصاص یافته است به طوری كه در یك زمان هزاران تن از این محصول به بازار مصرف سرازیر می شود ولی ما تلاش كردیم تا كشاورزان مشكلی برای حمل محصولات خود نداشته باشند.

**سود محصولات در جیب مردم بومی نمی رود/كشت هندوانه چاه های منطقه را خشك كرده است
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینك سه هزار هكتار از زمین های جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان زیر كشت هندوانه است و با پیگیریهای لازم هر روز بیش از 200 كامیون این هندوانه ها را جابجا می كنند.
یارمحمد بامری ادامه داد: امسال كشت هندوانه به اندازه ای زیاد است كه كامیون كافی برای حمل سایر اقلام كشاورزی از جمله گندم وجود ندارد.
وی افزود: هندوانه دلگان به سایر شهرستانها و كشورهای اطراف صادر می شود.
وی تصریح كرد: قیمت هندوانه در مزارع تا چند روز قبل حدود 12 هزار ریال بوده اما از قیمت كنونی آن اطلاعاتی در دست نیست.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دلگان با اعلام مخالفت با كشت هندوانه خاطرنشان كرد: بر اساس برآوردها كشت هر كیلو هندوانه حدود دو هزار لیتر آب نیاز دارد و این موضوع سبب خشك شدن بسیاری از چاه های منطقه شده است.
بامری ادامه داد: بسیاری از مردم این منطقه زمین های زراعی خود را به افرادی از یزد و اصفهان اجاره داده اند و در حقیقت سود حاصل از فروش محصولات به جیب افراد غیر بومی می رود در حالی كه منابع زیر زمینی این منطقه خشك و نابود می شوند.

**در صورت بروز هرگونه مشكلی آن را مرتفع می كنیم
فرماندار شهرستان دلگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور حل مشكل حمل و نقل هندوانه كشاورزان این منطقه، دو هفته قبل در زمان اوج برداشت محصول جلسه ای با مسئولان مربوطه برگزار شد.
هوشنگ بامری ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا علاوه بر یك باربری موجود در این شهرستان سه باربری نیز بصورت نمایندگی فعالیت داشته باشند تا مشكل حمل و نقل به طور كامل حل شود.
وی افزود: هم اینك بسیاری از زمین های منطقه زیر كشت هندوانه و برخی نیز خربزه است و در نقاط نزدیك به استان كرمان نیز برخی كشاورزان گوجه فرنگی كاشته اند.
وی تصریح كرد: كشت هندوانه به دلیل مصرف زیاد آب به هیچ وجه توصیه نمی شود اما تنها به دلیل سودآوری كه برای كشاورزان منطقه دارد از آن حمایت می كنیم.
فرماندار شهرستان دلگان خاطرنشان كرد: پس از حل مشكل در دو هفته قبل تا كنون هیچ گزارشی مبنی بر كمبود كامیون داده نشده و در صورت مشاهده هرگونه مشكلی بسرعت حل خواهد شد.
ظرفیت موجود در این منطقه می تواند به راحتی بازارهای جنوب شرق ایران و كشورهای اطراف را تامین كند و در صورتی كه برای این امر برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد نه كشاورزان ناراضی خواهند بود و نه مسئولان.
یكی از كارشناسان كشاورزی با انتقاد از برخی بی برنامگی ها از سوی كشاورزان برخی مناطق گفت: متاسفانه بسیاری از كشاورزان وقتی مشاهده می كنند یك محصول سود آور است بدون در نظر گرفتن بازار مصرف، تمامی زمین های خود را به كشت همان محصول اختصاص می دهند بگونه ای كه بیشتر از نیاز بازار تولید می شود و به ناچار محصول در دست كشاورزان مانده و با قیمت بسیار پایینی به فروش می رسد.
وی كه خود را باقر .ن معرفی كرد، افزود: كشاورزان باید با هماهنگی سازمان جهاد كشاورزی و بررسی نیاز بازار اقدام به كشت محصولات مختلف و مقرون به صرفه كنند تا یك سال با كمبود محصول و سال دیگر با وفور آن رو به رو نشوند.
شهرستان دلگان از توابع استان سیستان و بلوچستان در جنوب زاهدان مركز این استان و در همسایگی استان كرمان و شهرستان ایرانشهر واقع شده است.
جلگه چاه هاشم از بخش های تابعه دلگان از مناطق مستعد و توانمند در حوزه كشاورزی است كه در نزدیكی هامون جازموریان قرار دارد.
7311 / 6081