۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82055705
T T
۰ نفر
احداث و راه اندازی دومین سامانه آبرسانی اصفهان ضروری است

اصفهان - ایرنا - معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران كشور بر راه اندازی دومین سامانه آبرسانی اصفهان در كوتاه ترین زمان تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی آبفا استان اصفهان روز شنبه به نقل از ' اسماعیل نجار ' افزود: اصفهان از جمله شهرهایی است كه به لحاظ وجود تنش آبی در رده شهرهای بحران زا قرار دارد لذا راه اندازی دومین سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ در كوتاهترین زمان ممكن ضروری است.
وی كه در جریان بازدید از تصفیه خانه بزرگ آب اصفهان سخن می گفت، افزود: بیش از 85 درصد جمعیت استان اصفهان تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارد بنابراین در راستای ایجاد پدافند غیرعامل، برخورداری از دومین سامانه آبرسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران كشور اظهاركرد: در صورت بروز حوادث غیرمترقبه برای تصفیه خانه باباشیخعلی به سامانه آبرسانی دیگری نیاز است تا از بروز بحران حلوگیری و حادثه در كمترین زمان برطرف شود.
مدیرعامل شركت آبفا استان اصفهان نیز گفت: مراحل تصفیه آب در تصفیه خانه باباشیخعلی مطابق با آخرین فنآوری روز دنیا انجام می شود بطوریكه میزان هدایت الكتریكی (EC) آب اصفهان 170 می باشد در حالیكه این میزان در آب معدنی های موجود در بازار 220 است و به گفته كارشناسان، این مهم مطلوبیت و كیفی بودن آب شرب اصفهان را نشان می دهد.
هاشم امینی بر تجهیز و بهسازی تصفیه خانه باباشیخعلی تأكید كرد و افزود: تجهیز و نوسازی تصفیه خانه باباشیخعلی به لحاظ تأمین آب شرب بیش از چهار میلیون نفر جمعیت استان اصفهان بسیار مهم است.
وی خاطرنشان كرد: شركت آبفا استان اصفهان در سال جاری برای عبور از بحران كم آبی در استان اصفهان به بیش از 77 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
امینی با اشاره به اینكه اكنون فرآیند آشغالگیری در ورودی آب سد چم آسمان به تونل باباشیخعلی بصورت سنتی انجام می شود، افزود: در حالیكه اگر نصب آشغالگیری در ورودی آب سد چم آسمان به تونل باباشیخعلی بصورت اتوماتیك انجام شود، ورودی آب به تصفیه خانه با نوسان روبرو نخواهد شد.
تصفیه خانه بابا شیخعلی یكی از بزرگترین تصفیه خانه های آب ایران به شمار می رود كه در كیلومتر 45 جاده اصفهان- شهركرد و در جوار شهر زاینده رود واقع شده است.
این تصفیه خانه علاوه بر شهر اصفهان آب 55 شهر و 300 روستای دیگر به جمعیت افزون بر 4 میلیون نفر و تعداد زیادی از صنایع بزرگ و كوچك استان اصفهان را تأمین می كند.
شهریورماه سال 92 فرایند تصفیه آب در تصفیه خانه باباشیخعلی اصفهان با مشكل مواجه شد و آب شرب چهار میلیون نفر در معرض تهدید قرار گرفت.
این حادثه به علت نشت گازوئیل به آب رودخانه زاینده رود اتفاق افتاد و تصفیه خانه از مدار خارج شد.
تعدادی از كارشناسان، مسئولان و نمایندگان مجلس نیز به دلیل این قبیل حوادث در باره لزوم ایجاد طرح جایگزین برای این تصفیه خانه هشدار داده و خواهان اجرای هرچه سریعتر پروژه هایی مانند طرح تونل گلاب دو برای تامین سلامت بیشتر آب ورودی به تصفیه خانه شده اند.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مركز فلات ایران به طول حدود 350 كیلومتر از سراب در زاگرس مركزی تا پایاب در باتلاق خشك شده گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشكی مواجه شده است.
د / 6020/ 2093