رونق واحدهای تولیدی شهرك صنعتی بیرجند مستلزم تدبیر كارشناسی است

بیرجند- ایرنا - رونق بیشتر فعالیت واحدهای تولیدی در شهرك صنعتی بیرجند در سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برای شكوفایی اقتصاد شرق ایران یك ضرورت تاریخی است و نباید هم از دید برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی، مدیران واحدها، كارفرمایان و حتی مردم خراسان جنوبی نادیده گرفته شود.

سرمایه گذاران، كارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی در انتظار فرجی برای رونق دو باره واحدهای تحت مدیریت خود بعد از پسا برجام هستند، آنها بسیار امیدوارند، وجود چنین روحیه ای را در فعالان اقتصادی منطقه باید به فال نیك گرفت، و از آن حمایت كردد.
آنچه در این میان برای رونق فعالیتهای اقتصادی، بازرگانی و تجاری خراسان جنوبی با توجه به اینكه این استان مرزی دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران هست و نباید فراموش شود، بهره مندی از مدیریت نوین علمی، كاهش هزینه ها و تقلیل بهره وام های بانكی است.
همچنین ساده سازی امور، حمایت و احترام به سرمایه گذار، جذب و هدایت اندوخته های كوچك مردم به سمت تولید، پیشگیری از فعالیت موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز، واگذاری بیشتر امور به مردم، توجه به دیدگاه های آنان در جذب سرمایه های خرد، برای تقویت نشاط و شادابی اجتماعی،حفظ اشتغال موجود و كمك به ایجاد اشتغال جدید و افزایش تولید را نیز به موارد بالا اضافه كرد.
تعدادی از خبرنگاران بیرجند هفته جاری برای آشنایی بیشتر با چالش های دامنگیر واحدهای تولیدی از شهرك صنعتی صنعتی بیرجند بازدید كردند، و پای صحبت تعدادی از مدیران واحدهای تعطیل و نیمه فعال نشستند و با مشكل آنها بیشتر آشنا شدند.
خبرنگاران هنگام گشت و گذار در شهرك صنعتی با درهای بسته تعدادی از كارگاهها رو به رو شدند و مدیران این واحدها نیز در انتظار حمایت های بیشتر مردمی و دولتی در مصرف كالاهای تولیدی استان هستند.
اما، آنچه در میان جلب توجه می كرد، تعدادی از واحدها به محلی برای پخش محصول استانهای دیگر در بخش تجارت داخلی تبدیل شده اند در حالیكه مشابه آن كالا با كیفیت برابر و حتی بعضا بهتر و ارزانتر از كالای عرضه شده در استان تولید می شود.
مردم خراسان جنوبی باید به خود آیند و تصمیم جدی تری به مصرف كالاهای تولید استان داشته باشند، از آنجا كه مردم متناسب با درآمدشان به دنبال كالای ارزان و با كیفیت مناسب هستند، لذا تولید كنندگان با افزایش كیفیت تولید و تولید انبوه و كاهش هزینه ها، انگیزه لازم را در مردم خراسان جنوبی و حتی دیگر استانها برای تشویق به مصرف كالاهای استان ایجاد كنند.
اگر سری به بازار شهر بیرجند بزنی، مواد لبنی و نیز تعدادی از كالاهای تولید استان حتی با كیفیت عالی تا حدودی مورد بی مهری قرار دارند و مظلوم واقع شدند.
رشد اقتصادی استان با 151هزار كیلومتر مربع مساحت و حدود 800 هزار نفر جمعیت به همت جمعی در مصرف كالاهای تولید استان در درجه نخست و سپس دیگر استانها در بازار داخلی استان بستگی دارد.
آنچه در این میان به عنوان واقعیت باید پذیرفت این است، محصول تولیدی استان به دلیل هزینه كمتر پس از تولید برای حمل و نقل و عرضه آن پرداخت می شود، ارزانتر است و مردم هم نباید این را فراموش كنند،همچنین تولیدكنندگان به تبلیغات رسانه ای برای فروش و مصرف كالا و بازاریابی محصول توجه كنند.
می توان با مصرف محصول استان، نه تنها شغل های موجود را حفظ ، بلكه به ایجاد اشتغال جدید نیز كمك كرد.
در این میان كسی ركود اقتصادی تحمیل شده و وجود بیكاری 8.5 درصد در استان مرزی خراسان جنوبی را نادیده نمی گیرد و باید به این قصه تلخ پایان داد.
با توجه به توجود تناقض در آمارهای ارائه شده به بخش رسانه ای استان، خبرنگاران مركز استان تصمیم گرفتند با همكاری برخی از سرمایه گذاران واحدهای صنعتی مستقر در شهرك صنعتی بیرجند بازدید كنند.
** بازدید خبرنگاران از شهرك صنعتی بیرجند
آنچه در پی می آید، مشاهدات خبرنگار ایرنا در این بازدید از شهرك صنعتی بیرجند است.
وارد شهرك صنعتی بیرجند شدیم به وضوح با كارگاهها یا سوله هایی مواجه شدیم كه به نظر می رسید بیش از 70 درصد آنها تعطیل بودند در صورتی كه تاكنون مسئولان اذعان داشتند 18 یا 20 درصد واحدهای تولیدی شهرك تعطیل است !! بگذریم.
علاوه بر اینكه بر در ورودی برخی واحدهای تولیدی قفل های بزرگ و برخی زنگ زده آویخته شده بود كارگاهها و سوله هایی دیدیم كه تعدادی از شیشه آنها شكسته بود و علف های هرز در ورودی و محوطه حیاط بزرگ خود نمایی می كرد.
دیگر از حضور افرادی زیادی كه برای كسب درآمد و روزی حلال به آنجا می رفتند خبری نبود، دیگر در كوچه ها و خیابانهای شهرك عبور و مرور كارگران، وسایط نقلیه باری، كامیون ها و... همانند گذشته كمتر جلوه می كرد.
شهرك ساكت بود، چرخ تولید تعدادی از واحدها با ظرفیت تمام فعال نبود، ماشین آلات تعدادی از واحدها در گوشه ای بر روی هم انباشته شده بود و به نظر می رسید دست نامهربان روزگار آنها را مجبور به خواب در گوشه ای كرده بود.
خدای من چه بر سر این كارگاهها و واحدهای تولیدی شهرك صنعتی آن آمده است؟؟
واحدهای تولیدی شهرك حال و روز خوشی ندارند سكوتشان فریاد بلندیست كه تنها در گوش كارآفرینان، كارگران و سرمایه گذارانش به صدا درآمده است.
اینجا همان مكانیست كه روزی قرار بود گره گشای چرخ صنعت و اقتصاد استان و صد البته مكانی برای به دست آوردن روزی حلال كارآفرینان و كارگرانش باشد اما امروز به انبارهای خالی تبدیل شده و میلیاردها تومان سرمایه كه با هزاران زحمت به دست آمده در آن خاك می خورد.
برخی واحدهای تولیدی به انبارهای پخش كالا و مواد غذایی سایر استان ها تبدیل شده و شركت های پخش نیز اینجا جا خوش كرده اند.
ضرب المثل معروف « چوب لای چرخ صنعت گذاشتن » را مكرر از زبان كارآفرینان و سرمایه گذارانمان می شنویم، باید تعدادی از مسئولان برای چاره جویی و حل مشكل چوب لای چرخ صنعت را بردارند.
** نكته زیبای نامگذاری خیابان های شهرك
نكته جالبی كه نظرم را جلب كرد نامگذاری خیابانهای شهرك صنعتی بیرجند به همت، تلاش، كوشش، نوآوران، تولید، صنعت و ... بود نامگذاری معابر و خیابانها كه در واقع حكم شناسنامه یك مكان را دارد.
نامگذاری خیابانها از طرفی نوعی ترویج و تبلیغ مستمر یا دایمی فرهنگی است كه هر بار شخصی آن نام را بشنود یا ببیند مفاهیم و ارزش ها به ذهنش خطور كرده و آن را تقویت و استحكام می بخشد اما در این شهرك با تعطیلی واحدهای تولیدی این واژه ها معنای اصلی خود را از دست داده بودند.
یكی از سرمایه گذاران شهرك صنعتی بیرجند كه اینجا را شهرك انبارها و بانكها می نامید به خبرنگاران افزود: قوانین ناكارآمد سبب شده دست و پای تولید كنندگان بسته شود.
وی به بالا بودن نرخ تسهیلات بانكی و نبود تضمین برای معافیت مالیاتی اشاره كرد و گفت: برخی كارآفرینان واحدهای تولیدی به دلیل پرداخت نكردن مالیات و تسهیلات بانكی در زندان به سر می برند.
برخی واحدهای تولیدی در این شهرك، نیمه تمام و تعدادی نیز شروع به كار نكرده رها شده بودند به علت اختصاص نیافتن تسهیلات بانكی و چه بسا به دلیل ورشكستگی چوب حراج به آنان خورده بود، این درحالی است كه مسئولان از رفع مشكل واحدهای تولیدی سخن می گویند.
با تعطیلی واحدهای تولیدی و كاهش سرمایه گذاری، فضای كسب و كار استان رونق خود را از دست می دهد و فرصت های اشتغال نیز یكی پس از دیگری از بین می رود.
** سرمایه گذاران به حمایت و احترام نیاز دارند
مدیرعامل شركت لبنیات قهستان در این ارتباط می گوید: این كارخانه در حال حاضر 100 درصد آماده بهره برداری است اما به دلیل مشكل سرمایه در گردش و اعتبار مورد نیاز 20میلیارد ریالی قادر به راه اندازی آن نیستم.
سید بهاءالدین شهرستانی گفت: ادعای مسئولان این است كه واحدهای تولیدی كه به 80 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده باشد می توانند از تسهیلات مورد نیاز برخوردار شوند اما این كارخانه با وجود 100 درصدی پیشرفت فیزیكی از تسهیلات محروم است.
یكی دیگر از سرمایه گذاران بیرجندی بیان كرد: بعضی صنایع بدون توجیه اقتصادی ایجاد شده و از منابع استانی بهره مند شده اند و اكنون در تعطیلی به سر می برند كه بهتر است به جای پیدا كردن مقصر دنبال راه‌ حلی برای رفع مشكلات واحدهای تولیدی غیر فعال و نیمه فعال بود.
سید یحیی حسینی از مسئولان خواست با توجه اینكه در جلسات متعدد از انجام سرمایه گذاری های متعدد در استان خبر می دهند مساله را باز كرده و اطلاعات سرمایه گذاری های انجام شده در بخش های مختلف را به ریز در اختیار مردم قرار دهند.
** ارتباط محدود بخش خصوصی و مدیران صنایع با مسئولان
وی ارتباط بین بخش خصوصی و صاحبان صنایع با مسئولان را بسیار محدود ذكر كرد و می افزاید: ضعیف بودن ارتباطات سبب شده وقتی واحد تولیدی با مشكلی مواجه می شود برای چاره اندیشی و چاره جویی رفع مشكلاتش با موانع زیادی برخورد می كند.
وی یادآور شد: بعضا مشاهده شده مسئولان در خصوص ارائه آمار وضعیت واحدهای تولیدی فعال، نیمه فعال و تعطیل شده آمار ضد و نقیضی ارائه می دهند كه این معضل مردم و جامعه را دچار تردید می كند لذا تقاضا داریم مسئولان نسبت به ارائه آمار صحیح حداقل برای جذب اعتبار بیشتر برای واحدهای تعطیل شده بكوشند.
مسئول امور مالی شركت آرد و مواد غذایی یگانه بیرجند نیز افزود: در گذشته 200 واحد تولیدی در شهرك صنعتی بیرجند فعال بود كه با توجه به وضعیت ركود اقتصادی مشكل موجود از سال 89، تعداد واحدهای فعال كاهش یافته است.
به ادعای وی تعداد واحدهای فعال 10 تا 15 واحد است.
سعید اكبری یكی از عوامل تعطیلی واحدهای شهرك صنعتی بیرجند را نقص در قوانین دانست و گفت: وجود نقص در قوانین تأمین اجتماعی دست كارفرمایان را بسته است و این امر از درخواست كارفرمایان برای جذب كارگران جلوگیری می ‌كند.
وی اظهار كرد: با توجه به تاكید فراوان رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده از تولیدات داخلی، متاسفانه شاهد ورود كالاهای خارجی در بازار هستیم كه این امر نیز یكی دیگر از مشكلات واحدهای صنعتی محسوب می‌ شود.
مدیرعامل شركت كشك رئوف به خبرنگاران افزود: 50 نفر فعالان شهرك های صنعتی بیرجند، قاین و خوسف حدود هفت ماه قبل برای درخواست راه‌ اندازی خانه صنعت، معدن و تجارت نامه ای تنظیم و رونوشت را به استانداری ارسال كردند.
محمدعلی رمضانی ادامه داد: درخواست تشكیل خانه صنعت، معدن و تجارت همزمان با انتقال رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بود كه بعد از مراجعه به رئیس سازمان برای پیگیری موضوع با مخالفت او رو به رو شدیم.
وی گفت: از تهران مجوزی در این خصوص گرفته شد تا به جای تشكیل انجمن‌ های مختلف در حوزه صنعت، معدن و تجارت، خانه صنعت، معدن و تجارت در استان تشكیل شود تا مشكلات صاحبان صنایع به زودی پیگیری و حل و فصل شود.
** سرمایه گذاران، زندانی هستند
وی عنوان كرد: برخی از مدیران واحدهای صنعتی بیرجند به دلیل مشكلات مالی و بانكی در زندان به سر می‌ برند و برخی واحدهای تولیدی به تملك بانك‌ ها درآمده است كه تقاضا داریم مسئولان به فكر حل مشكلات این واحدها باشند، اگر دلشان به حال بخش خصوصی نمی‌ سوزد لااقل دلشان به حال سرمایه بیت‌ المال بسوزد.
وی یادآور شد: برخی از واحدهای صنعتی چندین سال پیش جواز تأسیس دریافت كرده ‌اند و تاكنون هیچ فعالیتی نداشته اند كه در آمار اشتغال استان قرار می ‌گیرند.
وی اضافه كرد: همچنین در شهرك صنعتی بیرجند حدود 20 واحد وجود دارد كه با توجه به اینكه چندین سال است ماشین‌ آلات آنها جمع‌ آوری شده و زمین‌هاا واگذار شده ولی هنوز پروانه بهره‌ برداری آنها باطل نشده است.
گلایه ها، درد دل ها و مشكلات كارآفرینان و فعالان بخش خصوصی واحدهای تولیدی شهرك صنعتی بیرجند تمامی نداشت و نباید اجازه داد، سرمایه گذاران قربانی بی تدبیری برخی مسئولان شوند.
ما معتقدیم صنایع به لحاظ توسعه اقتصادی، ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، ایجاد شور و نشاط در عرصه صنعت بسیار حائز اهمیت هست وقت آن رسیده كه مسئولان به دنبال راهكارهای حل مشكلات سرمایه گذاران استان برآیند.
** حضور استاندار در شهرك صنعتی و تاكید بر حل مشكل تولید
وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه به مناسبت هفته كار و گارگر همراه تعدادی از مدیران بخش اقتصادی استان از چهار واحد صنعت چوب، سنگ، بسته بندی مواد غذایی و فلزی شهرك صنعتی بازدید كرد.
وی از دلسوزان، افراد با انگیزه و علاقه مندان به توسعه و پیشرفت استان دعوت كرد، برای رونق اقتصادی ایده و دیدگاه های كارشناسی خود را برای رفع مشكل بخش تولید به مسئولان ارائه كنند.
وی در همین حال از مدیران واحدهای تولیدی و حتی از كارگران خواست چالش های پیش رو بخش تولید را به صورت كارشناسی شده همراه با راهكارها ارائه دهند و از تشكیل نشستی در این ارتباط نیز در استانداری خبر داد.
2047/7557
گزارش از رقیه محمدی