۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82051913
T T
۰ نفر

سیستان و بلوچستان فاقد سامانه گاز رسانی و مشكلات مردم

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82051913
سیستان و بلوچستان فاقد سامانه گاز رسانی و مشكلات مردم

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان تنها پهنه خاكی ایران اسلامی است كه از نعمت گاز بی بهره بوده و به این دلیل نه تنها مردم آن رنج بی گازی می كشند بلكه بار نفتی زیادی بر كشور تحمیل می شود.

به گزارش ایرنا صحبت از یك روستای دور افتاده در نقطه صفر مرزی با تعداد اندكی خانوار نیست بلكه رنج بی گازی كمر بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر مردم سیستان و بلوچستان را دچار عارضه كرده است، هزینه های سرسام آور از یكسو و كمبود گاز مایع و درد حمل سیلندرهای سنگین گاز از سوی دیگر.
در زمستان این استان حال و هوای خاصی دارد زیرا كم یاب شدن سیلندرهای گاز سبب رونق بازار سیاه خرید و فروش می شود و نیز نبود سامانه گاز رسانی باعث شده تا مردم برای گرمای خانه ها از نفت سفید استفاده كنند.
سرازیر شدن فراورده های نفتی به این استان موجب ایجاد شغل های كاذب اما پردرآمد برای قاچاقچیان سوخت شده و خطرات بسیار زیادی را برای مردم به بار آورده است.

**نفت و گاز مصرفی در سال 94 در سیستان و بلوچستان
نبود گاز در استان پهناور سیستان و بلوچستان با موقعیت خاص خود و مرزهای طویل با دو كشور افغانستان و پاكستان موجب شده تا مصرف فراورده های نفتی در آن رو به افزایش گذارد به طوری كه قاچاق سوخت در این استان یك شغل پردرآمد محسوب می شود و تاكنون بسیاری از قاچاقچیان به سرمایه های باد آورده زیادی دسترسی پیدا كرده اند.
مدیر شركت ملی پخش فرآورده‎ های نفتی منطقه زاهدان گفت: 2 میلیارد و 111 میلیون و 978هزار لیتر فرآورده نفتی در سال 94 در منطقه زاهدان توزیع شد.
دادخدا اعتصامی ادامه داد: این فرآورده ها شامل 558 میلیون و 87 هزار لیتر بنزین، 575 میلیون و 904 هزار لیتر نفتگاز (غیر نیروگاهی)، 420 میلیون و 64 هزار لیتر نفت سفید و 278 میلیون و 671هزار لیتر نفتكوره است.
وی افزود: 195 میلیون و 818 هزار لیتر نفتگاز از این مقدار نیز در این مدت به نیروگاه های استان تخصیص یافت.
وی تصریح كرد: همچنین 15 میلیون و 744 هزار لیتر سوخت هوایی از میزان كل سوخت مصرفی منطقه به پروازهای داخلی و خارجی در یكسال گذشته تعلق گرفت.
مدیر شركت ملی پخش فرآورده‎های نفتی منطقه زاهدان خاطرنشان كرد: 67 میلیون و 690 هزار لیتر فرآورده نفتی نیز در پایانه های مرزی این منطقه در این مدت پخش شده است.
وی با اشاره به رشد 2.8 درصدی توزیع فرآورده های نفتی سال 94 در همسنجی با سال قبل آن گفت: بیشترین درصد تغییرات این فرآورده ها نسبت به میزان توزیع شده در سال 93 افزایش نفت سفید با 26 درصد و كاهش نفت گاز نیروگاهی با 33 درصد بوده است و در سایر فرآورده ها تفاوت چشمگیری مشاهده نمی شود.
اعتصامی بیان كرد: به طور میانگین عرضه سوخت در تمامی بخش های مصرف درسال 94 ماهیانه 175میلیون و 998 هزار و 167 لیتر و میزان میانگین روزانه آن نیز معادل 5 میلیون و 786 هزار 241 لیتر فرآورده نفتی بوده است.
منطقه زاهدان یكی از مناطق 37 گانه شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است كه با دارا بودن چهار ناحیه، سه انبار تداركاتی و دو مركز سوختگیری هواپیمایی وظیفه تامین و توزیع سوخت در مركز ، شمال و بخش هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان رابه عهده دارد.

***اقدامات دولت یازدهم برای گاز رسانی به سیستان و بلوچستان
دولت یازدهم با نگاهی توسعه محور از ابتدا به دنبال رفع محرومیت ها در سیستان و بلوچستان بوده و یكی از اقدامات بسیار ارزشمند آن امضا قرار داد گاز رسانی به سیستان و بلوچستان با اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال معادل 1،8 میلیون دلار بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت: این استان با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به سوی صنعتی شدن حركت می كند.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته به طرح گازرسانی سیستان و بلوچستان معادل اعتبار عمرانی چندین ساله این استان است.
وی ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 دولت 92 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی در سیستان و بلوچستان هزینه كرده در حالی كه تنها پروژه گازرسانی به این استان با 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برابر با دو سوم كل این هزینه ها است.
وی افزود: 30 هزار میلیارد ریال اعتبار در برنامه پنجم توسعه به این استان اختصاص یافته است.
وی بیان كرد: با گازرسانی به سیستان و بلوچستان مصوب شده كه در ایرانشهر و سواحل مكران مجتمع های پتروشیمی ایجاد شود تا این استان به عنوان هاپ سوم صنعت پتروشیمی كشور شناخته شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان از لحاظ تامین منابع سوختی معادل (سالانه چهار میلیارد و 700 میلیون لیتر) بیشترین بار را بر دوش وزارت نفت قرارداده كه با راه اندازی طرح گازرسانی این آمار كاهش پیدا می كند.
استان بی گاز در سایه گاز رسانی نه تنها كاهش مصرف فراورده های نفتی و تهدیدهای ناشی از آن را تجربه خواهد كرد بلكه انقلابی در سرعت توسعه آن بوجود خواهد آمد.
7311 / 6081/ 6075
۰ نفر