۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82051849
T T
۰ نفر
ارتقاء توانايي معلمان در دانشگاه فرهنگيان پيگيري مي شود

تهران - ايرنا- رئيس مركز برنامه ريزي و منابع نيروي انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: براي ارتقاء توانايي معلمان، برنامه‌هايي با عنوان آموزش‌هاي ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگيان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمدحسين سليمي جهرمي روز چهارشنبه و در آستانه گراميداشت هفته معلم، ‌در نشست خبري اظهار كرد: تكريم معلمان بايد در جامعه نهادينه شود و لذا بايد از ظرفيت رسانه‌ها براي ترويج ارزشهاي پايگاه و جامعه اسلامي كه در صدر همه ارزش ها معلم است، استفاده كرد.
وي با اشاره به طرح سنجش صلاحيت كه به يكي از دغدغه‌هاي معلمان تبديل شده افزود: به اين دغدغه معلمان پاسخ مي‌دهد و ابعاد انگيزشي و ارتقاء صلاحيت آنان را از نظر اجرايي مورد توجه قرار ‌داده مي شود.
قائم مقام وزير آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم و رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري، با اشاره به اينكه هفته معلم هفته معلم بمناسبت شهادت آيت‌الله مرتضي مطهري نام گذاري شده گفت: اميداست آموزش و پرورش و به ويژه جوانان با تبعيت از افكار شهيد مطهري در رشد آموزش و پرورش و انقلاب تلاش كنند.
وي بيان كرد: آموزش و پرورش بر اساس سند تحول نظام آموزش كه در سال 1390 به تصويب رسيد بايد در مسير حركت از نهاد آموزشي، به نهادي فرهنگي و اجتماعي تبديل شود و در اين مسير همه نگاه‌ها در توسعه پايدار نيز معطوف به ايجاد آموزش و پرورش مطلوب است. آنچه در سند تحول بنيادين براي رسيدن به اين ابعاد مختلف مورد توجه قرار دارد تحول در نيروي انساني است كه معلم در راس آن است.
جهرمي افزود: تحول در نيروي انساني مستلزم برنامه‌ريزي‌ گسترده است كه آموزش و پرورش از چند سال پيش مبتني بر سند تحول براي آن اقداماتي انجام داد كه از جمله اين اقدامات مي‌توان به تاسيس دانشگاه فرهنگيان و تربيت دانشجومعلمان اشاره كرد.
وي بيان كرد: نيروهايي كه از طريق استخدام جذب آموزش و پرورش مي‌شوند موظفند مهارت هاي ويژه آموزشي و پرورشي را در اين دانشگاه بياموزند، اين فعاليت‌ها ورودي‌هايي با ويژگي‌هاي برتر را به آموزش و پرورش معرفي مي‌كند.
رئيس ستاد بزرگداشت مقام معلم همچنين به آموزشهاي ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگيان اشاره كرد و گفت: براي معلميني كه در اين نهاد آموزشي فعاليت مي‌كنند برنامه‌هايي براي ارتقاء توانايي‌هاي آنها با عنوان آموزش‌هاي ضمن خدمت در نظر گرفته شده است.
سليمي جهرمي با بيان اينكه موضوع معيشت معلمان نيز مورد توجه قرار گرفته است، ‌افزود: در اين راستا طرح سنجش صلاحيت ايجاد شده كه اين طرح جزء نظام اصلي تحول در حوزه نيروي انساني است و مرحله نخست آن، سال تحصيلي پيش انجام شد و مرحله نهايي آن در سال 95-96 اجرايي مي‌شود.
وي افزود: اجراي اين طرح بخشي از دغدغه‌هاي معلمين را پاسخ مي‌دهد و ابعاد انگيزشي و ارتقاي صلاحيت معلمان در بعد اجرا را مورد توجه قرار مي‌دهد.
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني بيان كرد: در ميان فعاليت‌هايي كه براي معلمين در نظر گرفته شده به ويژه در اين هفته بيش از پيش مورد توجه است، تكريم و بزرگداشت مقام معلم است كه اين تكريم نه تنها براي معلمين بلكه براي جامعه است و آنچه سند تحول بنيادين دنبال مي‌كند مساله تكريم به عنوان روشي تربيتي براي آموزش به جامعه است.
سليمي جهرمي با بيان اينكه اين رويه نشان دهنده رشد جامعه است اظهار كرد: در تمامي ابعاد برنامه ريزي بايد مساله تكريم معلم را مورد توجه قرار داد و بر مبناي سند تحول، برنامه ريزي‌ها به گونه‌اي باشد كه با همكاري اصحاب رسانه به تكريم هرچه بيشتر اين قشر زحمتكش و به تبع آن اثربخشي متقابل اقدامات معلمان بيانجامد.
وي گفت: در بند 75 برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش مكلف است سند تحول بنيادين را عملياتي سازد و برنامه ششم بستري براي اجراي اين سند باشد. اين بند تنها بندي است كه به طور طبيعي ستاد بزرگداشت مقام معلم را موظف مي‌كند برنامه‌هايي را براي اين هفته تدوين كند.
جهرمي گفت: برنامه هاي هفته معلم همزمان با سالروز شهادت علامه استاد مرتضي مطهري 12 ارديبهشت ماه آغاز خواهد شد و براين اساس روز يكشنبه 12 ارديبهشت به نام معلم- انديشه مطهري، ‌13 ارديبهشت معلم- ميثاق با ولايت، 14 ارديبهشت معلم - جامعه و فرهنگ تكريم، 15 ارديبهشت معلم - پيشكسوتان تعليم و تربيت، ‌16 ارديبهشت معلم - جلوه هاي ايثار، 17 ارديبهشت معلم - ‌زمينه سازي وحدت ملي ‌و 18 ارديبهشت معلم - فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي ‌نامگذاري شده است.
وي درمورد انتخاب معلمان نمونه نيز گفت: امسال براي اين منظور 40 نفر در مجموع از سراسر كشور براي معرفي معلمان و پيشكسوتان نمونه نظام تعليم و تربيت در نظر گرفته شده و براي اين منظور بالغ بر 70 ميليارد ريال اعتبار براي تقدير از معلمان تامين شده كه نسبت به بودجه سال گذشته 30 درصد افزايش نشان مي دهد.
جهرمي اظهار داشت: جامعه ايران بايد براي هميشه ايام قدردان زحمات معلمان باشد و تكريم اين قشر بايد در سطح جامعه نهادينه شود و اين يك اصول مكتوب در سند تحول بنيادين مي باشد كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است.
فراهنگ**1417**1027
۰ نفر