۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۳۸
کد خبر: 82048066
T T
۰ نفر

اوباما از چین خواست كره شمالی را تحت فشار قرار دهد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۳۸
کد خبر: 82048066
اوباما از چین خواست كره شمالی را تحت فشار قرار دهد

تهران- ایرنا- باراك اوباما رئیس جمهوری امریكا روز یكشنبه از چین مصرانه خواست فشار بر كره شمالی را پس از یك آزمایش تسلیحاتی 'تحریك آمیز' دیگر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هانوفر ، اوباما پس از آنكه كیم جونگ اون رهبر كره شمالی از آزمایش یك موشك بالیستیك پرتاب شده از یك زیردریایی به عنوان یك 'موفقیت خیره كننده ' تمجید كرد، گفت : 'كره شمالی بی وقفه به رفتار تحریك آمیز خود ادامه می دهد.'
وی كه درحال دیداری از المان است، افزود : 'ما در حال همكاری با چینی ها برای اعمال فشار بر كره شمالی هستیم. هرچند كه هنوز درجایی نیستیم كه كاملا دوست داریم باشیم.'
این تازه ترین آزمایش كره شمالی درسلسله آزمایش های هسته ای و موشكی است كه توسط این كشور انجام شده است .
این آزمایش با پیشنهاد كره شمالی مبنی بر توقف یكجانبه آزمایش های هسته ای پیونگ یانگ در صورتی كه امریكا تمرینات نظامی سالانه اش با كره جنوبی را تعلیق كند، پیگیری شد.
ولی اوباما گفت : 'ما قول توقف آزمایش ها را چندان جدی نمی گیریم چرا كه آنها به یكباره تصمیم می گیرند كه آزمایش بعدی را انجام دهند.'
به گفته وی ، پیشرفت تنها زمانی امكان پذیر خواهد بود كه كره شمالی تمایل خود را برای برچیدن برنامه تسلیحات هسته ای نشان دهد.
این تشدید تنش ها زمانی ایجاد شده است كه حزب حاكم كره شمالی قرار است ماه آینده برای نخستین بار طی 36 سال گذشته یك كنگره پرطمطراق برگزار كند و انتظار می رود كه در آن كیم به دلیل پیشبرد برنامه تسلیحات هسته ای و موشكی حیثیت و اعتبار كسب كند.
تحلیلگران و مقامات ارشد كره جنوبی اذعان كردند كه پیونگ یانگ ممكن است پیش از این كنگره به نشانه ستیزه جویی و قدرت پنجمین آزمایش خود را انجام دهد.
شبك 1403 / 1064