۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۱
کد خبر: 82046370
T T
۰ نفر
اوباما خواستار رد ' پیش داوری، بدبینی و بیگانه هراسی ' شد

لندن - ایرنا- باراك اوباما رییس جمهور آمریكا روز شنبه در جریان سخنرانی اش در جمع جوانان در لندن ضمن اشاره به روابط ویژه و محكم بین واشنگتن و لندن، خطاب به انگلیسی های جوان خواستار 'رد پیش داوری، بدبینی و بیگانه هراسی' شد.

به گزارش ایرنا، وی در سخنانی در جمع دختران و پسران جوان در تالار'هورتی كالچر وستمینستر'، با اشاره تلویحی به سخنان دیروزش در خصوص ضرورت حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، از جوانان خواست كه انزوا گرایی، بدبینی و داشتن بینش بد را از خودشان دور كنند.
وی جوانان را 'كلید' اصلی تغییرات خواند و گفت: 'در عصر اطلاعات، شبكه های تلویزیونی، شبكه های اجتماعی می توانند حاوی جریان اخبار بد و غیرسازنده باشند. ما شاهد درخواست هایی برای انزوا گرایی و یا بیگانه هراسی هستیم و ما شاهد هستیم كه كسانی خواهان نادیده گرفتن حقوق مردم هستند و ما می توانیم درك كنیم كه این اظهارات واكنشی به تغییرات زمانه است.'
رییس جمهوری آمریكا افزود: 'اما وقتی من با جوانان صحبت می كنم، از آنها خواهش می كنم و همچنین ازشما خواهش می كنم كه این درخواست ها كه پسرفت و بازگشت به عقب شمرده می شود را رد كنند.'
وی گفت: انگلیس و آمریكا همواره روابط خاص و ویژه ای داشته اند و ارزش ها و منافع مشتركی دارند و همكاری این دو كشور می تواند موجب امن تر شدن دنیا شود.
اوباما با بیان اینكه انگلیس در چند دهه گذشته سهم بزرگی در صلح و آرامش اروپا داشته است، گفت: 'چالش هایی چون نابرابری های اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، تروریسم و مهاجرت بسیار جدی هستند اما من همیشه از جوانان می خواهم و اكنون از شما هم می خواهم كه این ایده را نپذیرید كه نیروهایی ما را احاطه كرده اند كه نمی توانیم آنها را كنترل كنیم. من می خواهم دیدگاه خوش بینانه ای داشته باشید.'
اوباما اضافه كرد: 'جان اف كندی گفته است مشكلات ما ساخته دست بشر است بنابراین به دست بشر هم قابل حل است. نخستین پیام من این است كه هر گونه بدبینی را رد كنید چون پیشرفت امكان پذیر است و همه مشكلات قابل حل شدن هستند. پیشرفت مستلزم از بین بردن موانع، ایجاد پل های ارتباطی و حفظ ارزش هایی چون تحمل و مدارا است.'
رییس جمهوری آمریكا افزود: نسل شما نسلی است كه جهانی شدن و یكپارچگی را نه یك تهدید بلكه یك فرصت می داند. به همین دلیل است كه از طرح رهبران جوان در سراسر دنیا از جمله آفریقا، آمریكای لاتین، جنوب شرق آسیا و انگلیس حمایت می كند.
وی تصریح كرد: هیچ چالشی در دنیا وجود ندارد كه انگلیس و آمریكا نتوانند با كمك هم از پس آن بر بیایند. با وجود نسل جوان، من مطمئن هستم كه آینده روشن تر از گذشته است.
باراك اوباما همچنین گفت: سفیر آمریكا در انگلیس تلاش كرده است كه برنامه های بیشتری برای تبادل دانشجویانِ داشته باشد، زیرا ما می خواهیم شما ابزار، ارتباطات و منابعی را كه به آن نیاز دارید تا خود را به «عوامل تغییر» تبدیل كنید، در اختیار داشته باشید، همان تغییری كه شما در جهان به دنبال آن هستید.
وی همچنین در پاسخ به سووالی در مورد میراث ریاست جمهوری اش ، از دو موضوع به عنوان مسائلی كه به آن افتخار می‌كند، نام برد. یكی از آنها موضوع حل بحران اقتصادی 2009 و دیگری برجام بود.
اوباما در خصوص موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت كه به این موضوع افتخار می‌كنم كه موضوع برنامه هسته‌ای ایران را بدون توسل به گزینه نظامی و زور حل شد.
وی همچنین مقابله با بیماری ابولا و اجرای بیمه درمانی عمومی در آمریكا، را از دیگر دستاوردهای دوره ریاست جمهوری اش نام برد.
باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا كه شامگاه پنجشنبه برای سفر سه روزه وارد لندن شد، جمعه گذشته نیز پس مذاكراتی درحدود دو ساعته با دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس در 'داونینگ استریت' ( محل نخست‌وزیری)، در نشست خبری مشترك، ضمن تأكید بر اهمیت مناسبات واشنگتن و لندن تصریح كرد كه از طریق این رابطه صمیمانه مقابله با چالش‌های منطقه و بحران جهانی تسهیل شده است.
وی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سووال خبرنگاری در خصوص اینكه آیا رابطه ویژه آمریكا و انگلیس در صورت خروج این كشور از اتحادیه اروپا تغییر خواهد كرد، اظهار داشت: این رابطه همیشگی است.
اوباما در همین حال تصریح كرد: اما این دلیل نخواهد شد كه او دست از ترغیب مردم انگلیس به آنچه كه به نفعشان است، بردارد.
رییس جمهوری آمریكا همچنین با بیان اینكه این مردم انگلیس هستند كه در همه پرسی 23 ژوئن بایستی در مورد حضور و یا عدم حضورش كشورشان در اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند، گفت: 'اما صادقانه بگویم با توجه به اینكه نتیجه این‌ همه پرسی چشم‌انداز همكاری‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای واشنگتن مهم است.'
اوباما با بیان اینكه عضویت در اتحادیه اروپا سبب افزایش قدرت و نفوذ انگلیس می شود، تصریح كرد: هر آنچه در اروپا رخ می دهد مستقیما بر آمریكا تاثیر می گذارد.
اروپام**4**1552