۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82046000
T T
۰ نفر

سلیم الجبوری: پارلمان عراق كار خود را از سر می گیرد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82046000
سلیم الجبوری: پارلمان عراق كار خود را از سر می گیرد

بغداد- ایرنا- رییس بركنار شده پارلمان ملی عراق گفت: پارلمان ملی كار خود را طی هفته جاری از سر می گیرد.

'سلیم الجبوری' روز شنبه در سومین تجمع كتابخوانی در بغداد افزود: كابینه دولت در روزهای آینده به پارلمان عرضه می شود و پارلمان آماده پذیرش این كابینه و رای گیری درباره آن است.
وی ادامه داد: كابینه ای كه قرار است به پارلمان معرفی شود، خارج از گرایش های فرقه ای، حزبی و قومیتی است.
وی راه حل بحران سیاسی فعلی را بازگشت به پارلمان دانست و افزود: بحران فعلی بر سر شخص خاص یا پست اداری نیست بلكه بحران نظام و دولت است.
الجبوری نسبت به ادامه بحران ها در عراق هشدار داد و گفت كه بحران سیاسی فعلی به دلیل تراكم بحران ها در سنوات گذشته و ساختار نظامی است كه در عراق پی ریزی شده است.
وی ادامه داد كه همین امر باعث شد تا خط مشی سهم بندی راه حل گذاری برای حل بحران ها باشد و همین امر باعث محدودیت عمل روند سیاسی در این كشور شده است.
سلیم الجبوری از اعتراضات و تحصن نمایندگان در پارلمان به عنوان یك رفتار سیاسی و دمكراتیك یاد كرد و گفت كه نمایندگان معترض براساس اجتهاد سیاسی خود عمل كرده اند اما این اعتراض آنها با نیت سوء نبوده است.
تعدادی از نمایندگان پارلمان ملی عراق در 14 آبریل 2016 نسبت به چگونگی اداره جلسه پارلمان برای تصمیم گیری در خصوص كابینه جدید تعدیل شده حیدر العبادی اعتراض كرده و در همان جلسه معترضین، الجبوری را از ریاست پارلمان كنار گذاشتند.
به دنبال آن نمایندگان پارلمان ، 'عدنان الجنابی' از فراكسیون العراقیه (ایاد علاوی) را به عنوان رییس سنی پارلمان تعیین كرده و اعلام كرده اند كه باید هیات رییسه پارلمان در راستای اصلاحات گسترده در كشور تغییر كند.
این امر با مخالفت فراكسیون های دیگر مواجه شد و عراق از آن تاریخ تا به امروز در بحران سیاسی به سر می برد.
سخنان امروز رییس پارلمان درباره از سرگیری كار پارلمان به این معنا است كه او به ریاست پارلمان بازخواهد گشت امری كه هنوز نمایندگان معترض نسبت به آن اظهار نظر نكرده و همچنان بر موضع قبلی خود اصرار می ورزند.
خاورم *4*353*1770*1579