۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82041438
T T
۰ نفر
فرصت ناب سرمايه گذاري در سيستان و بلوچستان/ خاموشي برق كاهش مي يابد

زاهدان- ايرنا- سيستان و بلوچستان سرزمين باد و آفتاب، با وسعتي معادل 187 هزار و 502 كيلومتر مربع به عنوان پهناورترين استان كشور از تنوع آب و هوايي گسترده و توانمندي و ظرفيت بالايي در بخش هاي مختلف به ويژه انرژي هاي تجديد پذير چون باد، خورشيد، دريا و آتشفشان برخوردار است.

كارشناسان انرژي معتقدند استفاده از انرژي هاي تجديدپذير بادي، خورشيدي، زمين گرمايي و امواج دريا در سطح وسيع در منطقه سيستان و بلوچستان مي تواند گره گشاي مشكلات برق استان و حتي منطقه جنوب شرق كشور باشد كه متاسفانه موانع و سختي هاي پيش رو تاكنون نتوانسته است اين ايده را به واقعيت تبديل كند.
در توصيف ظرفيت هاي خدادادي اين استان ذكر اين نكته كافي است كه بنابر گفته پروفسور سيدهاشم اورعي ميرزماني، استاد دانشگاه صنعتي شريف و رئيس انجمن علمي انرژي بادي ايران، متوسط بازده انرژي باد در دنيا 24 تا 26 درصد است اما اين عدد براي يك توربين مشابه در منطقه ميل نادر سيستان بازده 40 درصدي دارد.
بهره گيري از انرژي هاي تجديد پذير استان چون باد، آفتاب، زمين گرمايي كوههاي آتشفشان نيمه فعال تفتان و بزمان و نيز انرژي امواج درياي عمان از جمله اهداف و برنامه هاي دستگاههاي دست اندركار به ويژه وزارت نيرو است.
مديرعامل شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين استان مجموعه اي از انرژي هاي تجديدپذير است كه مي توان از همه قابليت هاي آن براي بهبود وضعيت نيروي برق بهره برد.
محبعلي قزاق جاهد با بيان اينكه مطالعات در خصوص انرژي هاي تجديدپذير بر عهده سازمان انرژي هاي نو ايران است افزود: هم اينك اطلاعاتي در زمينه جزئيات انرژي زمين گرمايي كوه هاي تفتان و بزمان و انرژي امواج درياي عمان در دسترس شركت برق منطقه اي استان نيست و بزودي مطالعات بر روي اين طرح ها نيز انجام خواهد شد اما تحقيقات نشان داده است سيستان براي احداث نيروگاه بادي بهترين موقعيت را در كشور داراست.

*** باد دائم و با سرعت مناسب دو قابليت ويژه ميل نادر سيستان
مديرعامل شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه منطقه ميل نادر سيستان با 1000 تا 1500 كيلومتر مربع سطح صاف و با كمترين ناهمواري بهترين گزينه براي احداث نيروگاه بادي در كشور است.
قزاق جاهد در تشريح اين مطالعات گفت: براي احداث يك نيروگاه بادي با توان بالا، دائمي بودن و قدرت مناسب وزش باد از جمله شرايط ضروري است كه خوشبختانه منطقه ميل نادر سيستان از اين جهت بي همتاست و مي تواند در نيمه دوم فصل بهار و فصل تابستان كه مصرف برق به اوج خود مي رسد و با وزش بادهاي موسوم به 120 روزه سيستان همزمان است گره گشاي تامين برق مصرفي منطقه باشد.
وي ادامه داد: جهت ثابت وزش باد در اين منطقه، دسترسي به جاده، صدور برق به كشور هاي همجوار و نزديكي آن به شبكه 63، 230 و 400 كيلو ولت نيز از ديگر دلايل منحصر به فرد احداث نيروگاه بادي ميل نادر محسوب مي شود.
قزاق جاهد افزود: در اين منطقه امكان احداث نيروگاه بادي با ظرفيت 10 هزار مگاوات وجود دارد و بخش خصوصي درخواست نصب توربين به ظرفيت چهار هزار مگاوات را ارائه كرده و قرارداد خريد تضميني برق نيز بين شركت برق منطقه اي و بخش خصوصي امضا شده است.
مديرعامل شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان مانع اصلي در راه سرمايه گذاري انرژي هاي نو را هزينه بالاي نصب تجهيزات و تامين سرمايه توسط بخش خصوصي عنوان كرد و افزود: شركت برق منطقه اي براي خريد هر كيلووات ساعت برق توليدي از بخش خصوصي در حوزه انرژي هاي نو، بيش از پنج هزار ريال پرداخت مي كند در حالي كه همين برق خريداري شده را به قيمت 600 ريال به فروش مي رساند كه نشان از حمايت دولت از انرژي هاي تجديدپذير است.

*** استقبال برق منطقه اي سيستان و بلوچستان از سرمايه گذاران خصوصي
مديرعامل شركت برق منطقه اي استان گفت: در برخي از مناطق استان نظير سيركان در سراوان، بزمان و چانف به علت بار مصرفي زياد در ساعات اوج مصرف و فاصله زياد تا پست برق افت ولتاژ وجود دارد و رفع اين مشكلات نيازمند هزينه اي بالغ بر 500 ميليارد ريال است كه مقرون به صرفه نيست و نقدينگي كم شركت نيز بر اين مشكلات افزوده است.
وي ادامه داد: راه حل شركت برق منطقه اي براي افزايش ولتاژ اين مناطق حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي نصب ديزل هاي محلي توليد برق است.
قزاق جاهد افزود: متوسط فروش هر كيلو وات ساعت نيروي برق در كشور 650 ريال است اما شركت برق منطقه اي استان آمادگي پرداخت 900 تا هزار ريال به بخش خصوصي بابت توليد هر كيلو وات ساعت نيروي برق به اين طريق را دارد و هزينه سوخت اين ديزل ها نيز توسط شركت برق منطقه اي تامين خواهد شد.
وي اظهار داشت: علاوه بر آن، قرارداد خريد 5 ساله برق نيز بين شركت برق منطقه اي و بخش خصوصي منعقد مي شود تا تضميني براي سرمايه گذاري در اين بخش باشد.

*** خاموشي هاي برق كاهش خواهد يافت
قزاق جاهد هدف كلي شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان را اجراي پروژه هاي موثر و مفيدتر با وجود نقدينگي كم اين شركت عنوان كرد و افزود: 123 پروژه به ارزش 2 هزار و 500 ميليارد ريال مي بايست در برنامه 5 ساله پنجم اجرا مي شد اما شركت برق منطقه اي توانست با اجراي 63 پروژه كه عمدتا اجراي پست هاي برق سيار بود و با صرف هزينه اي كمتر از 25 درصد پروژه هاي اصلي، عمده مشكلات خاموشي استان را رفع كند.
وي در توضيح پست هاي برق گفت: اجراي پست برق ثابت علاوه بر صرف زمان براي ساخت، هزينه زيادي دارد به طوري كه براي اجراي يك پست ثابت 63 كيلو ولت، 120 تا 130 ميليارد ريال بارمالي بر دوش شركت برق منطقه اي استان قرار مي دهد؛ اما در شرايط سخت مالي مي توان با نصب پست هاي برق سيار بر روي تريلر و انتقال آن به مناطقي كه افت ولتاژ دارند بدون صرف هزينه زياد ساختماني و فوندانسيون، عمده مشكلات برق آن منطقه را رفع كرد.
وي گفت: با اجراي خط برق چابهار – نيكشهر و ايرانشهر - اسپكه، بخش عمده اي از خاموشي هاي مناطق اطراف نيكشهر و اسپكه رفع شد و اكنون نيز عمليات بر روي مسير نيكشهر – اسپكه در حال انجام است.
قزاق جاهد در خصوص ساير پست هاي برق بهره برداري شده در سال گذشته گفت: با اجراي پست 230 كيلو ولت دشتياري به ارزش 500 ميليارد ريال، خاموشي هاي منطقه پلان به طور چشمگيري كاهش يافت و پست 230 كيلو ولت جكيگور نيز خاموشي هاي مناطق سرباز و قصرقند را به حداقل رساند.
مديرعامل شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان پروژه هاي در دست اجرا را كه امسال به بهره برداري مي رسد نيز شامل:
•بهره برداري از پست 230 كيلو ولت آشار در خرداد ماه براي رفع خاموشي هاي سرباز و آشار
•بهره برداري از پست 63 كيلو ولت گازي چابهار در خرداد ماه براي رفع كامل خاموشي ها در چابهار
•بهره برداري از پست230 كيلو ولت دلگان در تيرماه براي كاهش خاموشي در دلگان
•بهره برداري از پست هاي لوطك – اديمي و اديمي – ميلك در تيرماه براي رفع مشكلات حوزه سيستان
قزاق جاهد همچنين در خصوص گلايه مردم كورين از افت ولتاژ برق به خبرنگار ايرنا گفت: به طور متوسط در كشور به ازاي هر كيلومتر مربع 19 مشترك برق وجود دارد اما در سيستان و بلوچستان به دليل شرايط آب و هوايي خاص و پراكندگي جمعيت، در هر كيلومتر مربع به طور متوسط فقط 3 مشترك وجود دارد.
وي ادامه داد: همچنين ميزان متوسط خط شبكه انتقال برق به ازاي هر مشترك در كشور 2 متر است اما در سيستان و بلوچستان اين ميزان 4 برابر، يعني 8 متر است لذا هزينه بالاي آن خدمات رساني را با دشواري روبرو كرده است اما شركت برق منطقه اي سعي دارد با بهره برداري از پست230 كيلو ولت كورين در خرداد ماه سالجاري مشكل اين منطقه را تا حد زيادي رفع كند.
قزاق جاهد در باره خاموشي هاي زاهدان نيز گفت: خاموشي هاي برق در شهر زاهدان به ندرت اتفاق مي افتد كه ناشي از وضعيت بد جوي و تاثيرات بر روي تجهيزات انتقال نيروي برق است و در حوزه توليد برق در زاهدان مشكلي وجود ندارد.
مديرعامل شركت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان با اشاره به وضعيت نيروگاه هاي استان گفت: نيروگاه چابهار در 2 تا سه سال آينده به سيكل تركيبي ارتقا مي يابد كه نتيجه آن افزوده شدن 30 درصد نيروي برق توليدي به ظرفيت نيروگاه بدون افزايش هزينه سوخت است.
وي افزود: راندمان نيروگاه زاهدان 22 درصد است كه در مقايسه با متوسط راندمان نيروگاه هاي كشور كه 38 درصد است رقم پاييني محسوب مي شود و از آنجايي كه اين نيروگاه به نيروگاه هاي كرمان و قائم خراسان متصل است و نقش مهمي در تامين برق منطقه شرق كشور دارد نظر بر آن است تا با نصب 2 واحد گازي بزرگ در محل نيروگاه فعلي زاهدان بهره وري آن افزايش يابد.
7311 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها