۱۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82018393
T T
۰ نفر
سخنگوی پوتین: آنكارا اقدامی برای بهبود روابط با مسكو انجام نداده است

مسكو - ایرنا- «دیمیتری پسكوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واكنش به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه كه خواستار بهبودی روابط با روسیه شده بود، اعلام كرد: تركیه هیچ اقدامی را برای بهبودی روابط با روسیه انجام نداده است.

به گزارش ایرنا، پسكوف امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: كاملا آشكار است كه طرف روسی از آنكارا پس از حادثه ساقط سازی هواپیمای روسی توسط جنگنده های نیروی هوایی تركیه چه انتظاری داشت.
به نوشته روزنامه رسمی راسیسكایا گازتا، سخنگوی پوتین گفت: تركیه در این راستا (بهبودی روابط با روسیه) اقدامی انجام نداده و حتی اشاره های مختصر هم انجام نگرفته است. در این رابطه فقط می توان ابراز تاسف كرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در سخنانی در انستیتو بروكلین واشنگتن خواستار از سرگیری همكاری های روسیه با تركیه برای حل مسایل منطقه ای شد.
وی با اشاره به روابط رو به توسعه روسیه و تركیه پس از فروپاشی شوروی سابق و همكاری موفق دو كشور در عرصه های مختلف، اظهار داشت: اما روابط دو كشور پس از سرنگونی بمب افكن روسی در سوریه توسط جنگنده های تركیه تیره شده است.روابط آنكارا و مسكو پیش از ساقط شدن این هواپیما نیز به دلیل سیاستی كه دستگاه رهبری روسیه در سال های اخیر اتخاذ كرده است، پرتنش شده بود.
رئیس جمهوری تركیه همچنین گفت كه به رغم واكنش بسیار تند روسیه به حادثه سرنگونی هواپیمای سوخو-24 ،مسایل منطقه ای همكاری روسیه و تركیه را می طلبد، زیرا این دو كشور در ساختار منطقه ای اهمیت دارند.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در مورد خبر دستگیری فرد مظنون به قتل خلبان روسی در تركیه گفت: همچنان بر این باوریم كه عوامل قتل خلبان بمب افكن سوخو-24 در سوریه باید مجازت شوند.
وی افزود: «در این مورد باید اطلاعات بیشتر كسب كرد كه به چه دلیلی این فرد را دستگیر كرده اند و چه اتهامی به وی وارد می كنند و آیا از طرف دادستانی تركیه اقدامی كه این فرد مرتكب شده قتل محسوب خواهد شد. در این مورد چیزی نمی دانیم.»
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: فقط دادگاه می تواند فرد را قاتل بشناسد. در مورد این فرد «علی الب ارسلان چلیك» هم یادآور می شوم وی به اقدام خود در قتل خلبان اعتراف كرد و در این مورد نمی توانم نتیجه گیری كنم.
روزنامه حریت چاپ تركیه روز جمعه از دستگیری «علی الب ارسلان چلیك» قاتل یكی از خلبان های جنگنده - بمب افكن روس خبر داد و نوشت: چلیك به همراه 13 نفر دیگر از همكارانش در یكی از رستوران های شهر ازمیر تركیه دستگیر شد.
وكیل یكی از این افراد دستگیر شده تأكید كرده كه با وجود سپری شدن چند ساعت هنوز دلیل دستگیری این افراد اعلام نشده است.
تركیه در 24 نوامبر 2015 (سوم آذر 1394) یك فروند جنكنده - بمب افكن روسیه را در حریم هوایی سوریه هدف قرار داد و سرنگون كرد؛ یكی از خلبانان این بمب افكن هنگام فرود با چتر نجات، به دست عناصر مسلح تركمن كشته شد.
حمله تركیه به هواپیمای جنگی روسیه هنگام انجام عملیات علیه گروه های مسلح، باعث تیرگی روابط دو كشور شد.
مسكو بارها از آنكارا درخواست كرده كه قاتلان خلبان روس را تحت تعقیب قرار دهد.
چلیك پیشتر قتل خلبان روس را برعهده گرفته و اعلام كرده بود كه فرماندهی گروهی كه خلبان روس را هدف قرار داد، برعهده داشت.
اروپام*391**1663**1517