۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82015062
T T
۰ نفر
مولكولی كه از متاستاز سرطان ریه و سینه جلوگیری می كند

تهران- ایرنا- دانشمندان انگلیسی می‌گویند موفق به شناسایی یك مولكول كلیدی در سلول های سرطان سینه و ریه شده‌اند كه می تواند قابلیت گسترش سلول های یاد شده به سایر نقاط بدن را از بین ببرد.

به گزارش ایرنا از سایت خبری ساینس دیلی، محققان كالج امپریال لندن، در مقاله‌ای اعلام كردند كه یافته‌های این پژوهش تازه می‌تواند به دانشمندان كمك كند تا راه‌هایی را برای جلوگیری از گسترش سرطان به سایر نقاط بدن بیابند و یا قابلیت سرطان را برای سرایت به نقاط مختلف بدن برآورد كنند.
در هنگام رشد تومور، سلول‌های سرطانی می‌توانند از منبع اصلی جدا شده و توسط دستگاه گردش خون یا دستگاه لنفاوی به سایر نقاط بدن سرایت كنند. این روش گسترش سرطان، متاستاز نام دارد.
محققان با آزمایش سلول‌های سرطانی سینه و ریه، ژنی به نام MARK4 را شناسایی كردند كه به سلول سرطانی این قابلیت را می‌دهد كه از تومور اصلی جدا شده و در بدن به حركت درآید. این سلول‌ها می‌تواند با گردش خون یا دستگاه لنفاوی به مغز یا كبد سرایت كنند.
دكتر جاستین استبینگ، یكی از نویسندگان ارشد این مقاله كه در دانشكده جراحی و سرطان كالج امپریال تدریس می‌كند، با بیان این كه درمان سرطان پس از انتشار سلول‌های سرطانی در بدن بسیار سخت است، ادامه داد: میزان توانایی گسترش سرطان در بدن تاثیر بسزایی در چشم انداز بقای بیمار دارد. هر چند در حال حاضر ما در مورد نحوه و چرایی گسترش تنها برخی از سرطان‌ها در بدن چیز زیادی نمی‌دانیم، اما این تحقیق می‌تواند كمك بزرگی به فهم این فرآیند كند.
البته دانشمندان هنوز نمی‌دانند كه چطور پروتئین موجود در ژن MARK4 این قابلیت را به سلول‌های سرطانی می‌دهد. یك نظریه این است كه این پروتئین «داربست»های سلولی را شل می‌كند و به این ترتیب سلول سرطانی آزاد می‌شود.
محققان همچنین دریافتند كه مولكولی به نام miR-515-5p می‌تواند جلوی فعالیت ژن مولد پروتیین MARK4 را بگیرد و آن را از كار بیاندازد. از كار افتادن این پروتئین به معنای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی است. پس از تایید این نظریه روی موش‌های آزمایشگاهی، محققان موفق شدند كه رابطه معكوس این دو را هم در سلول‌های سرطانی انسانی نشان دهند. آمارها می‌گوید كه بیمارانی كه میزان پروتئین MARK4 در آنها زیاد و میزان اندكی miR-515-5p داشتند، كمتر از بقیه شانس درمان سرطان را داشته‌اند.
در حال حاضر محققان به دنبال این هستند كه دارویی بسازند تا ژن MARK4 و یا مولكول غیرفعال كننده آن را هدف بگیرد. همینطور آنها می‌خواهند بفهمند كه آیا با استفاده از مشخصات این ژن می‌توان فهمید كه سرطان در بدن بیمار گسترش پیدا خواهد كرد یا نه.
علمی **1311**2017
۰ نفر