۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82014975
T T
۰ نفر
مدیرعامل توانیر:نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها متاثر از قیمت نفت نیست

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: نرخ خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر متاثر از قیمت نفت نیست و تاكنون هیچگونه تعدیلی در این نرخ ها در قراردادهای منعقد شده با فعالان این عرصه انجام نشده است.

«آرش كردی» دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گلایه برخی فعالان عرصه انرژی های تجدیدپذیر از خرید تضمینی برق با قیمت پایین تر از میزان وعده داده شده توسط وزیر نیرو، اضافه كرد: تاكنون هیچ نرخ خرید تضمینی تعدیل نشده است.
وی افزود: اهمیت توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر و تاكید شخص وزیر نیرو بر آن بویژه با ارائه بسته حمایتی خرید تضمینی برق آنها كه در صنعت برق بی نظیر بود، شرایط مناسبی را برای فعالان این عرصه فراهم كرده است.
مدیرعامل توانیر تصریح كرد: هنوز تولید انرژی های تجدیدپذیر در كشور به سطحی نرسیده است كه بخواهیم تعدیلی در نرخ های خرید برق داشته باشیم.
وی همچنین دخیل بودن قیمت جهانی نفت در قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها و متاثر شدن این نرخ ها از قیمت نفت را تكذیب كرد و گفت: چنین امری در فرمول خرید تضمینی دیده نشده است.
پیشتر برخی فعالان عرصه انرژی های تجدیدپذیر در گفت وگو با ایرنا اعلام كرده بودند خرید تضمینی برق تولیدكنندگان بخش خصوصی هر چند گشایش هایی در كار ایجاد كرده اما به دلیل وابستگی فرمول تعیین نرخ ها به قیمت نفت با كاهش روبرو شده است و ادامه روند كنونی، افت بازار و كاهش تولید برق را به دنبال خواهد داشت.
مطابق اعلام مسئولان وزارت نیرو، دولت نسبت به خرید تضمینی 20 ساله برق از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش انرژی های نو و تجدیدپذیر به منظور توسعه این صنعت، اقدام كرده است.

** آمادگی كامل توانیر برای تامین تقاضای رو به افزایش برق
كردی درباره میزان آمادگی شركت توانیر برای پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش مصرف برق در سال 1395 بویژه با توجه به اجرای برجام گفت: میانگین رشد سالیانه مصرف انرژی در كشور پنج درصد است.
به گفته مدیرعامل توانیر، بسته به رونق شركت ها در سال 1395، میانگین دمای هوای كشور، میزان مصرف انرژی در ماه های پیش از پیك بار بویژه فروردین و اردیبهشت، وقوع پدیده گرمای زودرس و... پیش بینی می شود رشد مصرف انرژی در كشور بین پنج تا هفت درصد باشد.
وی تصریح كرد: شركت توانیر برای پاسخگویی به نیازهای تامین انرژی كشور در سال 1395 آمادگی كامل دارد.
اقتصام ** 3065 **1961
۰ نفر