۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82014021
T T
۰ نفر
فراكسيون بدر عراق سفير عربستان را به دفاع از تروريسم متهم كرد

تهران – ايرنا- فراكسيون بدر در پارلمان عراق روز يكشنبه سفير عربستان در اين كشور را به دفاع از تروريسم متهم كرد.

به نوشته پايگاه خبري عراقي «السومريه نيوز»، «قاسم الاعرجي» رئيس فراكسيون بدر در بيانيه اي در واكنش به يادداشت شخصي 'ثامر السبهان' سفير عربستان در بغداد در خصوص شهر فلوجه گفت: هدف از وجود سفير عربستان در عراق ايجاد فتنه بوده و نه مسئوليت ديپلماتيك .
وي «ثامر السهبان» سفير عربستان در اين كشور را به دفاع از تروريسم محكوم و از دولت عراق خواست كه براي اختيارات او حد و حدود تعيين كنند.
ثامر السبهان روز گذشته 26 مارس 2016 در يادداشتي درصفحه شخصي خود در 'تويتتر' گفته بود كه آنچه در فلوجه اتفاق مي افتد، نتيجه 'تشتت و ناديده گرفتن ديگري' است.
الاعرجي با بيان اينكه وجود سفير عربستان در اين كشور باعث ايجاد فتنه و تحريك اختلافات طائفه اي مي شود گفت: دخالت «السهبان» در حوادث فلوجه تنها جانبداري فرقه اي و نه مسئوليت ديپلماتيك است.
وي همچنين گفت: بايد در شرايط كنوني به مصلحت ملي اهميت دهيم و هرگونه طرحي را كه به ضرر اين كشور خواهد بود مانند بازگشايي سفارت عربستان در عراق را نپذيريم.
«فردوس العوادي» عضو ائتلاف ملي بزرگترين فراكسيون در پارلمان عراق كه دولت را در اختيار دارد نيز روز يكشنبه تاكيد كرد كه سفير عربستان سعودي در بغداد تمامي خطوط قرمز را زير پاگذاشته و بايد دولت عراق او را به عنوان عنصري نامطلوب از كشور بيرون براند.
«خالد الاسدي» عضو كميته روابط خارجي عراق نيز خواستار اخراج سفير عربستان شد.
سفير عربستان سعودي در طول سه ماه گذشته كه فعاليت خود را در بغداد بعد از 25 سال قطع مناسبات بين عراق و عربستان آغاز كرده همواره عامل جنجال و تنش سياسي بوده است.
وي پيش از اين به تشكيلات داوطلب مردمي معروف به 'الحشد الشعبي' اتهام 'مليشياي شيعي' زده و آن را فاقد مقبوليت عمومي درعراق دانست كه با اعتراض عمومي اين اظهار نظر همراه شد.
ماه گذشته نيز خبري مبني بر تحركات محرمانه السبهان در عراق منتشر شد به نحوي كه چهار بار بدون اطلاع وزارت خارجه عراق مخفيانه به نجف اشرف سفر كرده و با برخي از شخصيت هاي سياسي در اين شهر ديدار و گفت وگو كرده است.
هنوز به درستي برنامه هايي كه السبهان در عراق به دنبال آن است مشخص نيست، اما جريان ها و شخصيت هاي سياسي عراقي معتقدند كه ثامر السبهان در راستاي سياست هاي رياض به دنبال ايجاد فتنه انگيزي و ناآرام كردن اوضاع داخلي در عراق و بويژه ناامن كردن مناطق شيعه نشين جنوب و مركز اين كشور است.
در محافل سياسي عراق گفته مي شود، تلاش براي ايجاد اقليم سني و تصويب قانون گارد ملي، از برنامه هاي مهم السبهان است كه برخي ها اعتقاد دارند، وي با همكاري جريان هاي سياسي اهل سنت عراق به دنبال عينيت بخشيدن به آنهاست.

خاورم**9366**1566