۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82013504
T T
۰ نفر

طبیعت گردی بدون رد پا

۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82013504
طبیعت گردی بدون رد پا

تهران- ایرنا-مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:گردشگران در طبیعت هیچ اثری جز ردپا از خود باقی نگذارند زیرا محیط زیست شكننده كشور دیگر توان خود پالایی ندارد.

حجم انبوه زباله، سوختن دایره مانند بخش هایی از طبیعت به علت برپا كردن آتش توسط مسافران، شكستن شاخه های درختان و مهمتر از همه كشته شدن حیوانات به علت برخورد با خودروهای عبوری به ویژه در مناطق حفاظت شده برخی از وقایع تعطیلات نوروزی است كه شاهد آن هستیم.
محمد درویش روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:متاسفانه گاهی شاهد این هستیم كه وقتی گروهی از مسافران در محلی كه برای استراحت انتخاب كرده اند خارج می شوند انبوهی از زباله از خود به جای می گذارند كه بیشتر آنها از نوع ظروف یكبار مصرف است كه حداقل 500 سال در طبیعت باقی می مانند.
وی اظهار كرد:هر گردشگر باید به طبیعت مانند فضای خانه اش نگاه كند و زباله را به راحتی در آن رها نكند.

*** بوق زدن موجب ناشنوا شدن حیوانات می شود
وی گفت: برخی از جاده های كشور از میان مناطق حفاظت شده عبور می كند مانند پارك ملی گلستان، منطقه ارسباران و زاگرس كه گردشگران در زمان عبور از این مناطق باید دقت لازم را داشته باشند و از بوق زدن های ممتد و طولانی خودداری كنند.
مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سیستم شنوایی حیوانات با انسان ها بسیار متفاوت است و بخش دریافت سیگنال های صوتی آنها بسیار حساس است بنابراین بوق زدن با صدای بلند و ممتد موجب ناشنوا شدن حیوانات می شود كه این مساله عبور آنها در میان جاده را دچار اختلال می كند.

*** رعایت سرعت مطمئنه در جاده ها
درویش همچنین از رانندگان درخواست كرد تا در زمان عبور از جاده های عبوری از مناطق حفاظت شده سرعت مطمئنه ( حداقل 40 كیلومتر بر ساعت ) را رعایت كنند تا شاهد بروز تصادف با حیات وحش نشویم.
وی گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین حجم تلفات حیات وحش در مناطق حفاظت شده كه جاده از میان آنها عبور كرده در ایام تعطیلات است زیرا در این زمان حجم تردد بسیار افزایش می یابد.

*** ازترقه استفاده نكنید
مدیركل دفتر آموزش و مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود:ترقه های باقیمانده از جشن چهارشنبه سوری خود را در طبیعت نتركانید زیرا موجب وحشت و سر در گمی حیات وحش می شود، در این زمان حیات وحش مسیر خود را گم كرده و سرگردان می شود.

*** جمع آوری سبزه عید
درویش به برخی فعالیت های سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در روزهای نوروز اشاره كرد و گفت: برخی سمن ها در یك سری از استان های كشور از جمله چهارمحال و بختیاری و فارس با همكاری شهرداری ها اقدام به جمع آوری سبزه های عید از گردشگران و اهالی بومی می كنند.
وی افزود: این كار با هدف تهیه كمپوست یا غذای دام انجام می شود كه كمك بزرگی به حفظ محیط زیست خواهد كرد زیرا معمولا بعد از پایان تعطیلات همواره شاهد پخش شدن سبزه در طبیعت، معابر و حتی رودخانه ها هستیم كه موجب بند آمدن مسیر آب و بروز مشكلاتی برای شهروندان و به مرور محیط زیست می شود.

*** دریافت كارت رایگان گردشگری با تحویل زباله
درویش گفت: همچنین تعدادی از سمن های محیط زیستی در برخی استان ها با صاحبان صنایع رایزنی كرده اند تا كیسه زباله در اختیار آنها قرار دهند تا آنها كیسه ها را به گردشگران تحویل دهند.
وی اظهار كرد: بر این اساس اگر گردشگری كه كیسه دریافت كرده آنرا پر از زباله به آنها تحویل دهد كارت رایگان برای گردشگری دریافت خواهد كرد.
علمی 9014**1440
۰ نفر