۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82012826
T T
۰ نفر
جان باختن 2 مسافر نوروزي در اصفهان به دليل گاز گرفتگي

اصفهان - ايرنا - رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي اصفهان از مرگ دو مسافر نوروزي در باغ فدك اين شهر بر اثر استشمام گاز منوكسيد كربن حاصل از روشن كردن پيك نيك در چادر مسافرتي خبر داد.

سرهگ غلامرضا شهرياري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين اتفاق شامگاه جمعه ششم فروردين در محل اسكان مسافران نوروزي در باغ فدك اصفهان رخ داد.
وي اظهار كرد: دو جوان حدود 27 ساله اهل يكي از شهرستان هاي غرب كشور به دليل برودت هوا اقدام به روشن كردن گاز پيك نيك در دورن چادر مسافرتي كرده بودند كه موجب گاز گرفتگي و در نهايت مرگ آنها شد.
وي از تحويل اجساد آنها به پزشكي قانوني استان اصفهان خبر داد.
رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان به مسافران نوروزي توصيه كرد كه با توجه به تغييرات جوي در استفاده از وسايل گرمايشي نكان ايمني را رعايت كنند.
در تعطيلات نوروز سال گذشته نيز 9 مسافر در محل اسكان موقت مسافران نوروزي در باغ فدك اصفهان به دليل روشن كردن پيك پينگ در چادر مسافرتي دچار گاز گرفتگي و مسموميت با گاز منوكسيدكربن شدند.
گاز بي رنگ و بي بو منوكسيدكربن يكي از خطرناكترين گازها در بروز مسموميت تنفسي و مرگ است كه در اثر احتراق ناقص مواد سوختني بويژه در فصل هاي سرد سال به علت استفاده از بخاري، آب گرمكن، اجاق گازهاي غير استاندارد يا به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) و همچنين نصب نشدن صحيح آنها و سهل انگاري مصرف كننده، جان بسياري از انسان ها را مي گيرد.
استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد، استفاده نكردن از وسايل گازسوز و گرمايشي بدون دودكش، كنترل دودكش قبل از استفاده وسايل گرمايشي و اطمينان از باز بودن مسير آن، روشن نكردن اتومبيل در پاركينگ در بسته به مدت طولاني، اجتناب از قرار دادن منقل يا شعله باز در زير كرسي، نصب نشدن آبگرمكن در حمام از جمله مواردي است كه براي جلوگيري از گازگرفتگي بايد رعايت شود.
سردرد، سرگيجه، تهوع و بي قراري، تنگي نفس، خميازه كشيدن بيش از حد و كاهش ديد، كبودي دست و پا و دور لب ها كه در نهايت منجر به تشنج، بيهوشي و مرگ مي شود از علائم و نشانه هاي هشدار دهنده مسموميت با گاز مونو اكسيد كربن است.
توصيه مي شود در اقدامات اوليه در برخورد با فرد مسموم، جلوي دهان و بيني خود را با ماسك يا پارچه مرطوب بپوشانيد، وسيله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز كنيد، فورا مصدوم را از منطقه آلوده وارد هواي آزاد كرده و سريعا با اورژانس (115) تماس بگيريد.
6994/ 2093/ 2025
۰ نفر