دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده است

سبزوار- ایرنا- سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده است، گفت: اقتصاد زیرزمینی و غیرشفاف مهمترین چالش در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رمضانعلی سبحانی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه وجود این ناهنجاری ها در اقتصاد ایران، آسیب های جدی به كشور وارد كرده است، افزود: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی را برای از بین بردن ریشه های اقتصاد زیرزمینی، غیرشفاف و فساد مالی كرده اند.
منتخب مردم سبزوار در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نابودی ریشه های این آفت های اقتصادی نیازمند ایجاد ساختارهای مناسب در كشور است، افزود: در همین راستا قوانین زیادی از سوی مجلس برای برخورد با این آفت های اقتصاد مصوب شده است.
وی با اشاره به اینكه دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده، عنوان كرد: متاسفانه یكی از مهمترین چالش های پیش روی اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در كشور، اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها بود كه سبب ایجاد بی ثباتی، نابسامانی و متوقف شدن چرخ تولید در كشور شد.
سبحانی فر با اشاره به اینكه دولت با همراهی مجلس همه تلاش خود را صرف نجات اقتصاد كشور، به چرخش درآوردن چرخ های تولید و خروج كشور از ركود و تورم كرد، ادامه داد: ساماندهی این بخش ها سبب شده تا بازار اقتصادی كشور دارای ثبات شود و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در كشور اطمینان كنند.
وی افزود: همین ثبات اقتصادی و ایجاد رغبت در سرمایه گذاران بخشی از زیر ساخت های مهم حوزه اقتصاد مقامتی است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یكی از اهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی را افزایش میزان تولید با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی داخلی خواند و افزود: باید بستر مناسب برای نوسازی و بهسازی بخش صنعت كشور فراهم شود تا تولید كنندگان بتوانند از تمام ظرفیت های لازم برای افزایش تولیدات داخلی استفاده كنند.
سبحانی فر ادامه داد: تولید كنندگان ما ظرفیت و توان لازم برای صادرات محصولات خود به خارج از كشور را نیز دارند كه این امر سبب ایجاد بازارهای رقابتی در حوزه صادرات می شود.
وی با اشاره اینكه موضوع اقتصاد مقاومتی در كشور امروز تبدیل به یك گفتمان در ادبیات اقتصادی ما شده است، گفت: نامگذاری سال جاری به یك شعار اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و اثرات این برنامه راهبردی در اقتصاد ایران دارد.
وی با بیان اینكه امروز موضوع اقتصاد تبدیل به یك ابزار در دست دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران شده است، افزود: كارهای زیادی برای عملیاتی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی از سوی مجلس و دولت در این زمینه صورت گرفته كه توانسته بستری مناسبی را برای اجرای این كار ایجاد كند.
سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود این اقدامات باز هم باید كارهای بیشتری را با كمك مجلس، دولت و مردم انجام دهیم تا بتوانیم اقتصاد كشور را پویا، مقاوم و بدون وابستگی كنیم.
وی با بیان اینكه برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در كشور باید ضمن شناسایی ظرفیت های داخلی به موضوع چالش ها و موانع اجرای این برنامه نیز توجه داشت، تصریح كرد: از چالش های مهم در این زمینه می توان به نبود قانونی مناسب برای ایجاد ارتباط بین تولید كنندگان داخلی و خارجی اشاره كرد.
سبحانی فر افزود: فقدان توجه به موسسات فناور در حوزه اقتصاد، نبود ارتباط نظام مند بین قوانین اقتصادی ما با قوانین اقتصادی دیگر كشورها، ناهمگونی قوانین مالیاتی و بانكی ما با سایر كشورها و نبود شعب بانكی سایر كشورها در ایران و شعب بانك های ایرانی در خارج از كشور از این چالش ها است.
وی توان پایین نظام بانكی كشور در عاملیت اجرای طرحهای بزرگ صنعتی و زیرساختی با همراهی سرمایه گذاران خارجی، نامناسب بودن فضای كسب و كار، پایین بودن كیفیت برخی از محصولات داخلی و وجود برخی قوانین و مقررات آسیب زننده در اقتصاد كشور را از دیگر این چالش ها برشمرد.
سبحانی فر ادامه داد: هدف دشمن وابسته كردن اقتصاد ایران به خود و صنایع در اختیار است كه با اجرای درست برنامه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری این راه بسته می شود.
سبزوار در 237 كیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7499/5132/ 3404