۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۲۱:۰۱
کد خبر: 82006420
T T
۰ نفر
مزار پدر تعليمات عشاير ايران در شيراز گلباران شد

شيراز - ايرنا- در آخرين پنجشنبه سال 94طي آييني باشكوه توسط جمعي از دانش آموختگان مدارس عشايري مزار زنده ياد استاد محمد بهمن بيگي معروف به پدر تعليمات عشاير ايران و مزار استاد جهانگير شهبازي يار ديرين مرحوم محمد بهمن بيگي در جوار خاكجاي بهمن بيگي گلباران شد.

به گزارش ايرنا، در اين آيين كه عصر پنجشنبه برگزار شد ، علاقمندان و برخي از دانش آموختگان دبيرستان عشايري در وصف بنيانگذار مدارس عشايري و معلم بزرگ ايل محمد بهمن بيگي و يار وفادار وي مرحوم استاد شهبازي كه در جوار زنده ياد بهمن بيگي آرميده ، اقدام به سرودن شعر و دكلمه كردند.
نماينده منتخب مردم شيراز در مجلس دهم در اين آئين ضمن تبريك پيشاپيش سال نو به همه صاحبان انديشه از استاد محمد بهمن بيگي بعنوان بزرگمردي ياد كرد كه در رهگذر انديشه توانست با شكستن مرزهاي قبيلگي و زباني بنيان نويي را ترسيم كند كه نهايش به كرامت و شرافت انساني ختم شود.
مسعود رضائي خطاب به علاقمندان حاضر بر مزار استاد محمد بهمن بيگي افزود: شما كه امروز در رهگذر انديشه چنين جايگاهي را ماوا و ملجاي خود قرار دده ايد پيرو افكار والاي مردي هستيد كه با پشت پا زدن به دنياي ماديات با به راه انداختن نهضت الفبا به جنگ بيسوادي و جهل رفت .
وي گفت : گرچه اينك آقاي بهمن بيگي مرحوم شده اند و در اين آرامگاه ابدي آرميده اند ولي بايد اگاه بود كه روح سترگ ايشان هم اكنون زنده است و هيچوقت نخواهد مرد و همواره مهر او بر دلها و قلبها جاري و ساري است .
رضائي ادامه داد: روح دانايي بخش محمد بهمن بيگي در واقع بمنزله چراغ هدايتي است كه به ما و فرزندان ما و در يك كلام به آيندگان خط مي دهد تا براي رسيدن به آن جايگاهي كه كرامت انساني و اصل و شرافت انساني لحظه اي درنگ نكنيم .
وي گفت : لازم است كه علاقمندان به راه و انديشه والاي استاد بهمن بيگي كه تمام مرزهاي ساختگي قبيلگي و زباني را شكست و نگاهها را به دنياي انساني معطوف ساخت ، با قلم و قدم و افكار خود اين راه را تا هميشه ادامه دهند .
سكينه كياني همسر زنده نام محمد بهمن بيگي ضمن تشكر از شركت كنندگان در اين مراسم گفت : بي ترديد بهره گيري از تجربيات آموزشي بهمن بيگي مي تواند راهگشاي برخي از مشكلات فرهنگي جامعه امروزي باشد.
وي گفت : بهمن بيگي با توام كردن تئوري و عمل توانست نسلي را پرورش داده و تقديم جامعه نمايد كه هر كدام از اين تحصيلكرده ها امروز در كسوت پزشك ، مهندس ، قاضي و وكيل به خدمت صادقانه به جامعه ايراني مشغولند.
زنده ياد محمد بهمن بيگي، بنيانگذار آموزش عشايري در ايران، از ايل قشقايي در شهرستان فيروزآباد استان فارس بود. وي كارش را از سال 1331 به تنهايي آغاز كرد و در طول 28 سال مديريت بر اداره آموزش عشاير، بيش از 10 هزار معلم تربيت كرد و موسسات مختلفي از قبيل دبيرستان شبانه روزي عشايري شيراز، مركز آموزش فني و حرفه اي عشاير دختران و پسران، موسسه تربيت ماماي عشاير و مركز تربيت روستاپزشك و دامپزشك را بنيان گذاشت.
وي همچنين توانست نخستين جايزه فرهنگي يونسكو را در سال 1353 به دليل پيكار با بيسوادي دريافت كند.
علاوه بر آثار فاخري از جمله عرف و عادت در عشاير فارس ، بخاراي من ايل من ، اگر قره قاج نبود ، به اجاقت قسم ،تاريخچه مختصري از فعاليتهاي اداره كل اموزش عشاير و طلاي شهامت كه توسط محمد بهمن بيگي به رشته تحرير و تقرير درآمده است،شاگردان اين انسان فرهيخته نيز كتابهاي زيادي پيرامون شخصيت، اقدامات و اثرات كار فرهنگي ايشان منتشر كرده اند.
براساس اين گزارش ، تاكنون علاوه بر آثار مكتوب يادشده فيلم ها يي با عناوين ؛ مدرسه اي كه باد برد، اگر بهمن بيگي نبود!، چادرهاي سفيد ، فرصت ، و دو مستند معلم و الفباي معجزه گر پيرامون زندگي ، شخصيت و اقدامات فرهنگي محمد بهمن بيگي ساخته و از سيماي كشور پخش شده است .
استاد جهانگير شهبازي نيز كه دانش آموخته دانشسراي عالي تهران و از شاگردان مرحوم جلال آل احمد بشمار مي رفت در شهريورماه 94در سن 84 سالگي بدرود جهان گفت. وي سالها در كنار مرحوم محمد بهمن بيگي در امور تعليمات عشايري ايران همت فراوان داشت و بخشي از توسعه علم و دانش در جامعه عشايري ايران مديون فداكاريها و زحمات اوست . آثار مكتوب استاد جهانگيري در حوزه ادبيات و دست نوشته هاي استاد در حوزه فرهنگ ، گنجينه اي گرانبها براي جامعه عشايري و موجب افتخار ايل بزرگ قشقايي ايران است . تلاشهاي مرحوم محمد بهمن بيگي و استاد جهانگير شهبازي براي توسعه دانش در جامعه عشايري ايران از آن جا داراي اهميت ويژه است كه سوادآموزي در بين عشاير كار بسيار سختي بوده است ، كوچ و رفت و آمد هاي طولاني و خسته كننده كه گاه ماهها به درازا مي كشيد ، تمايل كمتر والدين بخاطر از دست دادن يك يا چند نيروي كمكي در دامداري و اداره زندگي پر مشقت عشايري ، نبود سرپناه ثابت و استاندارد كه محافظ خوبي براي سرما و گرما باشد ، نبود نوشت ابزار و اصولا مغازه اي براي تهيه اين مواد و از همه مهمتر نبود معلمي كه بتواند با اين شيوه زندگي و تدريس كنار بيايد از جمله موانعي بود كه اين مهم را با مشكل و تاخير ساليان مواجه ساخت . با حضور استاد محمد بهمن بيگي و ايجاد دانشسراي عشايري شيراز و تربيت معلماني در مدت كم از بين بچه هاي عشاير ، سواد آموزي در بين عشاير قشقايي و سپس ساير ايلات كشور جدي شد و شوق و ذوق نوجوانان و جوانان براي تحصيل و معلمان براي تدريس و امكانات آموزش عشاير دست به دست هم داد تا جهشي عظيم در امر سوادآموزي عشاير برداشته شود .
استاد محمد بهمن بيگي يازدهم ارديبهشت سال 1389 درسن 90سالگي و استاد جهانگير شهبازي در شهريورماه 94 و در سن 84سالگي جهان خاكي را بدرود گفتند.
5054/ 3404
۰ نفر