۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۲۰
کد خبر: 82006328
T T
۰ نفر

چگونه بر استرس بارداري غلبه كنيم

۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۲۰
کد خبر: 82006328
چگونه بر استرس بارداري غلبه كنيم

تهران-ايرنا-بدون شك بارداري يك دوران استرس زا است كه مي تواند سلامت مادر و جنين را تحت تاثير قرار دهد، ولي با چند راهكار ساده مي توان استرس اين دوران را به حداقل كاهش داد.

به گزارش گروه اخبارعلمي ايرنا، استرس دوران بارداري يك فرآيند كاملا عادي و طبيعي است كه به دليل تغييرات هورموني و بيولوژيكي در بدن زنان اتفاق مي افتد. به عنوان مثال، سطح كورتيزول كه هورمون استرس است، در دوران بارداري افزايش مي يابد.
برخي از هورمون هاي ديگر نيز در اين دوران تغيير مي كنند كه در كاهش يا افزايش اشتها و تغيير خلق و خو نقش دارند. در كنار تغييرات هورموني، عوامل متعددي وجود دارند كه مي تواند سبب كاهش استرس يا تشديد آن شوند. اولين قدم براي رهايي از اين كابوس، شناخت مواردي است كه مي تواند سبب بروز شرايط استرس زا شود.
براي مثال، برخي زنان ادعا مي كنند كه زنگ موبايل يك عامل مهم در ايجاد استرس است. بنابراين توصيه مي شود كه فهرستي از عوامل تحريك كننده و استرس زا تهيه و با مشورت با بقيه اعضاي خانواده، اين موارد تا حد امكان حذف شوند. برخي از راهكارهاي مهم براي غلبه بر استرس دوران بارداري عبارتند از:

**به معنويات بيشتر بپردازيد
ارتباط با خالق هستي و تمركز روي معنويات مهمترين روش افزايش آرامش و دوري از هرگونه استرس است. به خداوند توكل كنيد و مطمئن باشيد كه او تنها حافظ شما و فرزندتان است.

**سطح آگاهي خود را درباره تمام مراحل بارداري افزايش دهيد
اولين قدم براي غلبه بر استرس، پذيرش اين است كه استرس يك واكنش طبيعي بدن در نتيجه تغييرات هورموني است؛ بنابراين نبايد از وجود آن خجالت زده شد يا آن را پنهان كرد. پس از قبول اين شرايط بايد درباره تمام مراحل بارداري و جزييات آن آگاهي كسب كرد. با زناني كه تجربه بارداري داشته اند صحبت كنيد تا به طور كامل در جريان تمام عوارض آن از يك تا 9 ماهگي قرار گيريد. مطالعه و مشورت با روانشناس نيز توصيه شده است.

**با همسر خود در اين باره صحبت كنيد
همسرتان تنها همراه شما در تمام اين دوران است. بنابراين لازم است با او درباره تمام شرايط بارداري صحبت كنيد و همراه با خودتان، او را نيز براي اين ايام آماده كنيد.

**خوب استراحت كنيد
خواب كافي و استراحت يكي از مهمترين عوامل كاهش استرس و افزايش سلامت جنين و مادر است. آرام ترين اتاق منزل را براي استراحت انتخاب كنيد. هرشب زود به رختخواب برويد و تمام تجهيزات هوشمند از قبيل تلفن همراه، تبلت و غيره را از اتاق خارج كنيد.

**از تنش هاي روحي اجتناب كنيد
يادتان باشد مهمترين وظيفه شما در اين دوران حفظ آرامش است. از همسر و بقيه اعضاي خانواده بخواهيد تا حد امكان شما را در جريان مشكلات قرار ندهند.

**به رژيم غذايي خود اهميت دهيد
استفاده از اسيدهاي چرب امگا 3، ميوه و سبزيجات تازه، مرغ و ماهي تازه، انواع آجيل و مواد غذايي حاوي اسيدهاي آمينه نقش موثري در بهبود خلق و خو به ويژه در دوران بارداري دارند. از غذاهاي آماده، سرخ شده، كنسروي، چرب، شيرين و شور اجتناب كنيد

**ورزش كنيد
ورزش منظم در دوران بارداري علاوه بر تناسب اندام و جلوگيري از اضافه وزن، در سلامت مادر و جنين و كاهش استرس نقش بسزايي دارد. پياده روي روزانه به مدت 20 دقيقه در سطوح بدون شيب توصيه شده است. يوگاي مخصوص بارداري و مديتيشن نيز براي غلبه بر استرس مفيد است.

**روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد
**از افراد سيگاري دوري كنيد
** ارتباطان را با افرادي كه به شما انرژي منفي مي دهند يا با حرفهايشان آزارتان مي دهند كم كنيد
**محيط خانه را مرتب و آرام نگه داريد
**به بهداشت خود اهميت دهيد
**مطالعه كنيد
**با افراد شاد رفت و آمد كنيد
**تماشاي تلويزيون را محدود كنيد
علمي (6) ** 9259**1440
۰ نفر