۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82006219
T T
۰ نفر
سمنان گوهر گرانبهايي است كه بايد معرفي شود

سمنان- ايرنا- استاندار سمنان گفت : استان سمنان گوهر گرانبهايي است كه بايد معرفي شود و اين در حالي است كه ميليون ها زائر و مسافر از قابليت هاي گردشگري اين استان بي خبر هستند.

به گزارش ايرنا، محمدرضا خباز روز پنجشنبه در آئين افتتاح خانه سمنان كه در محل مجتمع تاريخي، فرهنگي، گردشگري باغ امير سمنان با حضور جمعي از مسئولان و مردم برگزار شد، افزود: براين اساس، شعار امسال سمنان از معبر به مقصد نامگذاري شده است.
وي با تاكيد بر اينكه با همكاري مديران استاني در سال جديد بايد اين شعار محقق شود، اظهار داشت: استان سمنان از نظر برخورداري از منابع تاريخي و ارزشمند از استانهاي برجسته كشور است.
استاندار سمنان با قدرداني از دستگاه هاي اجرايي ذيربط و بخش خصوصي براي راه اندازي خانه سمنان و مرمت و بهسازي مجتمع باغ امير، گفت: نام نيكوي خانواده فاميلي به عنوان بنيان گذاران اين خانه در اذهان باقي مي ماند.
شهردار سمنان گفت: اين مجتمع با مشاركت بخش خصوصي و با هدف حفظ ميراث گذشتگان و جذب هر چه بيشتر گردشگران و مسافران مرمت و بهسازي شد.
سيدحسين موسوي با بيان اينكه شهر سمنان مهياي پذيرايي مسافران نوروزي است، افزود: براي اينكه سمنان تبديل به مقصد گردشگري شود بايد ميراث گذشتگان حفظ و معرفي شود.
رئيس شوراي شهر سمنان نيز گفت: دو خانه تاريخي در سمنان در حال مرمت است و سمنان ظرفيت هاي بالايي براي جذب گردشگر دارد.
علي همتي خواستار مشاركت خانواده فاميلي براي واگذاري عمارت مجاور خانه سمنان كه به 'سردر' معروف است شد.
رئيس هيات مديره انجمن بتن ايران كه از ورثه هاي عمارت باغ امير است در اين آيين گفت: عمارت باغ امير مربوط به دوره پهلوي و خانه سردر مربوط به دوره قاجار است.
هرمز فاميلي با بيان اينكه عمارت سردر اولين خانه دو طبقه در سمنان است، افزود: در صورت حمايت استانداري سمنان زمينه واگذاري عمارت سردر با هدف احياي اين خانه تاريخي نيز فراهم است.
استاندار سمنان نيز در اين مراسم در زمينه احياي عمارت سردر و مدير ل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان نيز در زمينه پرداخت نيمي از هزينه مرمت اين خانه قول مساعد داد.
مجتمع تاريخي، فرهنگي، گردشگري باغ امير سمنان در فاز اول، با افتتاح خانه سمنان به بهره برداري رسيد.
فاز دوم اين مجتمع، بهره برداري از چايخانه سنتي است كه در آينده اي نزديك به انجام مي رسد.
خانه سمنان داراي 10 بخش شامل بخش‌هاي چاپ، راديو، تلفن و مخابرات، آب، اتاق نشيمن، اسناد، سينما و عكس، موسيقي، مطبخ است.
عمارت باغ امير يكي از بناهاي زيبا و ديدني شهرسمنان است كه قدمت آن به اواخر حكومت قاجاريه بر مي‌گردد، اين عمارت بين سال هاي 1275 تا 1285 توسط استاد معمار باشي و به دستور و هزينه صاحب بناحاج ميرزا آقا فاميلي احداث شده است.
7342/6026/