۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۳۶
کد خبر: 82005303
T T
۰ نفر
بزرگترين قفل سنتي جهان در چالشتر شهركرد رونمايي شد

شهركرد – ايرنا – بزرگترين قفل سنتي جهان عصر چهارشنبه در آييني در ميدان رسالت چالشتر از توابع شهركرد مركز چهارمحال و بختياري رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در آيين رونمايي از اين قفل سنتي با تشريح مشخصات آن اظهار داشت: اين قفل به ابعاد چهارمتر و 15 سانتيمتر، در دو متر و 80 سانتيمتر و با عرض 90 سانتيمتر ساخته شده و حدود 600 كيلوگرم وزن آن است.
مهرداد رئيسي افزود: طراح و سازنده اين قفل سنتي دست ساخته، استاد نريمان خواجعلي از هنرمندان قفل ساز چالشتر است كه در مدت 18 ماه اين قفل را با آلياژهايي از فولاد، استيل و ديگر فلزات ساخته است.
وي تصريح كرد: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در سال آتي براي ثبت اين قفل به عنوان بزرگترين قفل سنتي جهان در كتاب گينس، اقدام مي كند.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري بيان داشت: قفل هاي دست ساخته چالشتر شهركرد داراي نشان اصالت از سازمان فرهنگي، هنري، تربيتي ملل متحد (يونسكو) است.
وي اضافه كرد: ساخت بزرگترين قفل سنتي جهان در چالشتر شهركرد، با هدف معرفي صنايع دستي استان به گردشگران داخلي و خارجي صورت گرفته است.
رئيسي عنوان داشت: سابقه قفل سازي در چالشتر به 250 سال قبل و به دوران صفويه بازمي گردد.
چالشتر يكي از نواحي شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري است و صنعت قفل سازي و قالي بافي اين منطقه شهرت جهاني دارد.
7362/ 6014/