۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82005058
T T
۰ نفر

كشاورزان تويسركان خطر سرمازدگي را جدي بگيرند

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82005058
كشاورزان تويسركان خطر سرمازدگي را جدي بگيرند

تويسركان- ايرنا- مدير اداره جهاد كشاورزي تويسركان با اشاره به پيش بيني هاي اخير هواشناسي مبني بر سرد شدن هوا و كاهش شديد دما در روزهاي آينده گفت: كشاورزان و باغداران تويسركاني خطر سرمازدگي را جدي بگيرند.

مسعود اكبري چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: كشاورزان و باغداران تويسركان بايد با توجه به اخطارهاي هواشناسي علاوه بر آگاه سازي ساير كشاورزان، نسبت به انجام روش هاي مرسوم در جهت مقابله با سر مازدگي مزارع و درختان خود اقدام كنند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر بيشتر درختان ميوه شهرستان شكوفه داده اند و اين امر يك زنگ خطر براي سر مازدگي درختان در ايام پاياني سال و اوايل سال آينده به حساب مي آيد.
اكبري اظهار كرد: از مهمترين روش هاي جلوگيري از سرما زدگي مزارع و باغات در تويسركان مي توان به مواردي نظير استفاده از آب پاش و مه پاش قبل يا همزمان با وقوع سرما در صورت صاف بودن هوا و استفاده از دمنده ها و بخاري هاي باغي در شب هاي سرد اشاره كرد.
وي با اشاره به ديگر روش هاي مرسوم براي مقابله با سرما زدگي باغات افزود: آتش زدن تنه و شاخ و برگ درختان خشك، بقاياي گياهي، لاستيك، كاه و كلش نيز مي تواند در جلوگيري از سرما زدگي درختان موثر باشند.
اكبري تصريح كرد: بر اساس اعلام هواشناسي شهرستان تويسركان ممكن است دماي هوا در ساعاتي از روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاري حتي به زير صفر درجه سانتيگراد برسد.
اين در حالي است كه پنجم ارديبهشت ماه سال 94 در پي افت شديد و ناگهاني دما بيش از 85 درصد از باغ هاي گردو و 60 درصد از باغ هاي ديگر ميوه هاي شهرستان تويسركان با سرمازدگي گسترده و خسارت بار روبه رو شدند و همين مساله موجب كاهش درآمدزايي عمومي در ميان مردم تويسركان و ايجاد ركود در حوزه اقتصاد اين شهرستان شد.
تويسركان يكي از شهرستان هاي استان همدان در 90 كيلومتري شهر همدان است كه با برخورداري از بيش از پنج هزار و 400 هكتار باغ هاي گردو و همچنين ميزان قابل توجهي از ديگر باغ هاي ميوه، اقتصادي مبتني بر كشاورزي و باغداري دارد.
7524/6993