۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82003513
T T
۰ نفر
انتخاب نيشابور به عنوان پايتخت كتاب ايران نتايج ارزشمندي در پي دارد

مشهد- ايرنا- رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: انتخاب اين شهرستان به عنوان پايتخت كتاب ايران نتايج بسيار ارزشمندي در پي دارد كه مي تواند تا سالها براي اين خطه ادامه داشته باشد.

عباس كرخي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: انتخاب نيشابور به عنوان پايتخت كتاب ايران بر اساس برنامه هاي ارائه شده اين شهرستان و ظرفيتهاي موجود صورت گرفت.
در چارچوب 'دومين دوره جشنواره‌هاي پايتخت كتاب ايران و روستاها و عشاير دوستدار كتاب' با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدرضا صالحي‌اميري رئيس كتابخانه و مركز اسناد ملي ايران، سيدعباس صالحي معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ولي‌الله سيف مديركل بانك مركزي ايران و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيشابور به عنوان پايتخت كتاب ايران انتخاب شد.
بنياد ملت به عنوان حامي اين دو جشنواره، يك كتابخانه در شهر پايتخت كتاب ايران تاسيس خواهد كرد و به طرحهاي فرهنگي شش شهر در حوزه كتاب وام كم بهره اعطا مي كند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور ادامه داد: اين خطه از ديرباز سرزمين بزرگان ايران بوده و تاكنون علما و بزرگان بسيار زيادي در اين خطه رشد يافته و به تمدن و فرهنگ ايران اسلامي خدمت كرده اند.
وي گفت: قطعا انتخاب اين شهرستان يك اتفاق بسيار بزرگ فرهنگي در خراسان رضوي است و مي تواند نتايج بسيار مثبتي را به همراه داشته باشد.
او همچنين به انتخاب مشهد در سال 2017 ميلادي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اشاره و بيان كرد: قطعا اگر برنامه ريزيها محقق شوند نيشابور مي تواند در حوزه كتاب و كتابخواني دستاوردهاي فرهنگي به اين حوزه ارائه كند.
كرخي افزود: در اين راستا بايد كتاب به سبد خانوار هر شهروند ايراني و خصوصا نيشابوري بيش از پيش اضافه شود و براي تحقق اين موضوع مي بايست زيرساختهاي مناسب فراهم آيد.
وي ادامه داد: طبق توافق صورت گرفته مقرر شده زمينه مناسب براي حضور بخش خصوصي در ساخت پروژه هاي بزرگي همچون كتابخانه مدرن در نيشابور مهيا شود.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: قطعا اين انتخاب در آينده مي تواند به كل استان خراسان رضوي تاثير داشته باشد و باعث افزايش سرانه مطالعه كتاب شود.
مركز شهرستان 433 هزار نفري نيشابور در فاصله 122 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
نيشابور با 10 هزار هكتار منطقه تاريخي، چهار هزار و 500 شخصيت علمي ادبي و ظرفيتهاي فرهنگي قابل توجه، شهري فراملي و نيازمند نگاهي در همين سطح است.
نيشابور كه هم اينك دومين شهر پرجمعيت پس از كلانشهر مشهد در خراسان رضوي است شهري كهن و در رتبه نخست هفت شهر هدف گردشگري در اين استان مي باشد.
به گواهي متون كهن نيشابور در هزاره سوم پيش از ميلاد به لحاظ فرهنگي، هنري و تجاري از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده و بنا بر روايات اساطيري نيز نخستين فردي كه بناي كهن دژ نيشابور را نهاد 'انوش بن شيث بن آدم' بود و 'ايرج بن افريدون' بر آن عمارتهاي ديگري ساخت.
نيشابور در سال 31 هجري به دست مسلمانان فتح و در اوايل قرن سوم هجري مركز حكومت طاهريان شد.
اين شهر در سال 548 هجري قمري و پس از آن در سال 618 قمري آماج حملات ويرانگر مغول قرار گرفت و در در دوره ايلخانان شهر جديدي احداث شد اما اين منطقه نيز در سال 808 هـجري قمري در زلزله اي مهيب با خاك يكسان شد.
طي قرنها نيشابور ميدانگاه مبارزه و برخورد افكار و عقايد مختلف و پايگاه منازعات و تعصبات متفاوتي بوده كه از يك سو سبب بروز جنبه هاي رنگارنگ قومي و فرهنگي شده و از سوي ديگر اين امر غناي فرهنگي و تمدن آن را در دوره هاي مختلف حيات تاريخي نيشابور به دنبال داشته است.
به عبارتي ديگر پايتختي نيشابور در دوره اساطيري تاريخ ايران، وجود آتشكده آذربرزين مهر يكي از سه آتشكده مقدس و اهورايي زرتشتيان در اين شهر، دومين شهر ايران در اعصار صفاريان، سامانيان، سلجوقيان و غزنويان بوده است.
وجود 27 باب از 33 باب نخستين مدارس و دانشگاههاي جهان اسلام در آن، تاسيس نظاميه نيشابور قبل از نظاميه بغداد، ثبت حديث معروف سلسله الذهب از حضرت علي بن موسي الرضا(ع) توسط چندين هزار نويسنده با قلمدانهاي مرصع در اين شهر به سال 200 هجري قمري نيشابور را مأمن تشنگان علم و معرفت سرزمينهاي اسلامي كرده بود.
اين شهر اساطيري در قرون چهارم و پنجم هجري قمري زادگاه چهار فرقه عرفاني ملامتيه، كراميه، بكتاشيه و جوريه و مركزيت تصوف و عرفان جهان اسلام در قرن چهارم بود.
همچنين ظهور چهار هزار و 300 شخصيت برجسته علمي و فرهنگي تا ربع اول قرن ششم در اين شهر، پرورش مشاهيري همچون عطار، حكيم عمرخيام و فضل بن شاذان شواهدي بر سابقه درخشان تمدن و فرهنگ غني نيشابور در گذشته است.
7498/1858
۰ نفر