۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81997808
T T
۰ نفر
توصيه هاي پليس / چهارشنبه سوري يا چهارشنبه سوزي، شادي هاي هستي سوز

ايلام - ايرنا - امروزه مراسم چهارشنبه آخر سال به عنوان يكي از سنت هاي كهن ايراني به جاي سادگي با پيرايه هاي خرافي و تحريف، دستخوش تغيير شده و عده اي با استفاده از مواد محترقه و ترقه هاي خطر ناك باعث سلب آسايش مردم و بروز اتفاقاتي ناگوار مي شوند.

به گزارش ايرنا از آموزش همگاني معاونت اجتماعي فرماندهي استان ايلام، مردم ايران مانند ساير ملل كهن، داراي آداب و رسوم و سنت هاي خاص خود هستند كه يكي از اين سنت ها آيين چهارشنبه آخر سال است كه به صورت خيلي ساده برگزار مي شده است.
اما متاسفانه امروزه اين رسم كهن با پيرايه هاي خرافي و تحريف، دستخوش تغيير شده و هر ساله درروزهاي پاياني سال با استفاده از مواد محترقه و ترقه هاي خطر ناك باعث سلب آسايش مردم و بروز اتفاقات همراه با خسارت جاني و مالي و موجبات نگراني خانواده ها و شهروندان را فراهم مي سازد.
چهارشنبه آخر سال است، چند سالي است كه همين روز چنان ترسي در دلم به وجود مي آيد كه نمي توان آن را توصيف كرد. آري ترس... ترس از سوختن... ترس از كور شدن... ترس از آتش گرفتن
دوست من با سلامتي يك شب فاصله هست. مي داني كه سلامتي من و تو مثل جامي پر از آب گواراست اگر بشكند چه مي شود؟ پس بيا پا به پاي پليس از اين شب بگذريم و بهار را تجربه كنيم.
بهاري كه پشت زمستان اردو زده و با نسيم باراني اش ما را خبر مي كند برايتان مبارك باشد.
بهار از راه نرسيده پدران دست به جيب مي شوند بهاري ترين هديه ها را به خانه هايشان مي برند. مادران با قربان صدقه بچه هايشان، گرد زمستان مي گيرند سفره ي هفت سين را تدارك مي بينند تا بلكه شادي را در باغچه حياطشان كاشته باشند.
وقتي اين خوشي ها را تجسم مي كنيم صداي آب را مي شنويم و آرامش رويش ها را مي بينيم، ترس كهنه اي ما را بي قرار مي كند و نمي گذارد در آخرين چهارشنبه سال به پيشواز بهار برويم و با آداب و آيين اين روز كهن خلوت كنيم و در كنار خنچه هاي خانه داماد و رسم فال كوزه آب، شادباش هاي مادرهامان، خاطره هايي را صدا بزنيم چون آتشي كه در حياطمان روشن مي كرديم ، تا بهار را به خانه مان فرا بخوانيم، چند سالي است كه پر از دود و باروت شده، فريادهاي دلخراش، دست هاي زخمي، تاريكي چشم هاي قشنگ، سفره هاي هفت سين مردمان مان را به هم مي ريزد و لباس هاي بهاري بچه ها را آغشته به درد مي سازد.....
انفجار باروت در هيچ جاي آيين هاي ايراني نشاني ندارد. آتشي كه خرمن مردم را بسوزاند حرمتي بر خود نيافته اما اين سالها بوي تلخ باروت ساقه شادي هايمان را مي خشكاند بياييد دست در دست هم بدهيم و چهارشنبه آخر سال را پيش هم باشيم، چشم از هم برنداريم خطر در چند قدمي به كمين نشسته تا طومار عيدمان را به آتش بكشد و خنده هايي را از گوشه لب هايي بدزدد.
به حرمت فرهنگ آسماني مان و آداب بهاري مان دست به پشت آتش نزنيم و بگذاريم كوچه باغهاي شهرمان پر از نسيم و باران بماند.
مهم است كه بدانيد پليس با شما عهد بسته است تا سرآغاز طنين'يا محول الحول والاحوال'تا رسيدن آهنگ بهار از صلات سحر تا انتهاي شب خواب را جواب كند و بيدار بماند، بلكه عهدي نشكند و عضوي به درد نيايد .پس او را با عمل به توصيه ها همراهي كنيد.
توصيه و هشدارهاي ايمني در خصوص چهارشنبه سوري و ترقه بازي
1- قبل از چهارشنبه آخرسال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه كنيد و از آيين هاي پاك ايراني با آنها صميمانه سخن بگوييد.
2- در شب چهارشنبه آخرسال، در كنار فرزندانتان باشيد و برايش محيطي صميمي آماده سازيد تا رغبتي به بيرون رفتن نيابد.
3- اگر قصد ميهماني داريد قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترك و يا ميهمان خود را بپذيريد و خودروهايتان را در حياط و يا پاركينگ مطمئن پارك كنيد.
4- مراقبت كنيد تا فرزندتان مواد آتش زا(ترقه و ....) را در خانه نگهداري نكند و در صورت خريد مواد منفجره كم خطر با او همراه باشيد.
5- از آتش زدن مواد منفجره دست ساز و غير استاندارد و مواد آتش زا مانند كپسول گاز، لاستيك، بنزين، الكل و كاربيت خودداري كنيد.
6- حد الامكان حياط خانه را از مواد آتش زا تخليه و تانكر نفت و كپسولهاي گاز را پوشش دهيد.
7- آتش هاي پرحجم در حياط و محله غير قابل مهار مي باشند، از اين كار ممانعت به عمل آوريد.
8- قبل از برپايي آتش ، اسباب اطفاء آتش و جعبه كمك هاي اوليه را در دسترس قرار دهيد.
9- مراقب باشيد مواد محترقه (دست ساز- استاندارد) در نزديكي دستگاههاي حرارتي و برقي نگهداري نشود.
10- قبل از برپايي آتش در معابر عمومي و محلات با ريختن خاك در محل آتش، نگذاريد آسفالت معابر تخريب شود.
11- از انفجار مواد منفجره در پيرامون پست هاي برق، ايستگاههاي تقليل فشار گاز پاركينگ هاي عمومي خودداري كنيد.
12- صداي انفجار مواد آتش زا، موجب عارضه رواني در نزد كودكان و افراد مسن و بيمار مي شود رعايت حال آنان فراموش نشود.
13- قبل از مراسم چهارشنبه آخرسال، خانواده هاي محترم، دور هم نشسته و در ارتباط با ايمني و چگونگي برپايي آتش در محله به توافق برسند.
14- متاسفانه در سالهاي قبل دست و چشم برپاكنندگان آتش، بيشتر آسيب ديده بود توصيه هاي جدي در مراقبت از دست و چشم را يادآور شويد.
15- در چهارشنبه آخرسال گروه سني نوجوان و جوان بيشترين آسيب را مي بينند، با نوجوان و جوان تان همراه باشيد.
با اين توصيه ها مي توان از آسيب هاي زير ايمن ماند:
1- سوختگي ناشي از انفجار و آتش حجيم
2- اصابت تركش و رسيدن نورهاي خيره كننده به چشم
3- قطع عضو و معلوليت(معمولا دست و چشم)
4- آتش سوزي و انفجار در مناطق مسكوني
5- سقط جنين و عارضه هاي رواني به ويژه در نزد بانوان
6- ناامني در محلات و معابر براي شهروندان
7172/9002