۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۷:۴۶
کد خبر: 81997057
T T
۰ نفر
دو هزار كانون فرهنگي و هنري به كانون هاي كشور اضافه شد

شيراز- ايرنا- معاون فرهنگي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد گفت: در سال جاري دو هزار كانون فرهنگي و هنري مساجد به كانون هاي كشور اضافه شده است.

به گزارش ايرنا مرتضي طاهريان، عصر چهارشنبه به خبرنگاران در شيراز اظهار كرد: هم اينك 21 هزارو 700 كانون فرهنگي و هنري مساجد در كشور مشغول فعاليت هستند كه از اين تعداد 10 هزار كانون روستايي است.
وي افزود: همچنين 740 كانون تخصصي در 23 رشته، 150 كانون دانشگاهي و 440 كانون مصلا در كشور فعال است.
طاهريان اظهارداشت: بيشترين كانون هاي فرهنگي وهنري متعلق به استان هاي اصفهان وخراسان رضوي است و استان فارس نيز افزون بر يك هزار و 300 كانون فرهنگي و هنري مساجد وجود دارد.

** مجوز فعاليت به بيش از يك هزار و 200 كتابخانه جديد در مساجد
معاون فرهنگي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور ادامه داد: از ابتداي سال 94 تاكنون نيز مجوز فعاليت به بيش از يك هزار و 200 كتابخانه جديد در كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد در كشور داده شده است.
طاهريان اضافه كرد: هم اينك 12 هزار كتابخانه در كانون هاي فرهنگي و هنري كشور فعال است كه نيمي از اين كتابخانه ها مخزندار و نيم ديگر باز هستند.
طاهريان اضافه كرد: همچنين هم اكنون يك هزار و 200 خانه نور در كشور وجود دارد و 29 هزار مركز طرح تلاوت نور درمساجد كشور فعال است و شركت كنندگان در اين طرح هر روز يك صفحه از قرآن كريم را در بين نمازهاي جماعت و يا بعد از آن قرائت مي كنند.
معاون فرهنگي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي سال 95 برگزاري جشنواره هنرهاي نمايشي ويژه گروه هاي تئاتر كانون هاي فرهنگي هنري مساجد و مسابقات سرود روستايي در دستور كار است.
او بيان كرد: جشنواره ملي سرود روستايي كانون هاي فرهنگي هنري كشور در سال 95 به ميزباني روستاي كورده لارستان فارس برگزار خواهد شد.
طاهريان ادامه داد: همچنين از سال 95 قرار است جشنواره قرآني 'مدهامتان' به صورت ثابت در ايام هفته وحدت (دوزادهم تا هفدهم ربيع الاول) برگزار شود زيرا بر اين باوريم قرآن كتاب وحدت و حضرت محمد(ص) پيامبر وحدت است.
مدهامتان[م ُ هام ْ م َ ] (ع ص ، اِ) دو باغ سبز و سيرآب كه از غايت سبزي به سياهي زند و در آيه شريفه به همين معني است.
خداوند تبارك و تعالي در آيه 64 سوره الرحمن به ويژگي دو بهشت متفاوت از دو بهشت ديگر كه در آيات قبل آمده، اشاره ‏كرده است و مي‏فرمايد: مدهامتان يعني هر دو كاملا خرم و سرسبزند.
مدهامتان از ماده 'ادهيمام' و از ريشه 'دُهَمَهْ' است و در اصل به معني سياهي و تاريكي شب است، سپس به سبز پررنگ نيز اطلاق شده و از آنجا كه چنين رنگي نشانه نهايت شادابي و طراوت گياهان و درختان است، اين تعبير نهايت خرمي آن دو بهشت را نشان مي دهد.

** اعضاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد راهنماي افتخاري ايام نوروز
معاون فرهنگي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در قسمت ديگري از مطالب خود به برنامه هاي اين كانون در ايام نوروز 95 اشاره كرد و بيان داشت: فضاسازي مساجد براي ميزباني از مسافران نوروزي براي اداي فريضه نماز و در صورت نياز اسكان مسافران، از برنامه هاي اصلي كانون هاي فرهنگي مساجد است.
وي افزود: همچنين در ايام نوروز 95 بعضي از اعضاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد در كشور به عنوان راهنماي افتخاري، مسافران نوروزي را براي معرفي هرچه بيشتر اماكن و جاذبه هاي گردشگري مذهبي و ديني در شهرهاي مختلف كشور همراهي مي كنند.
طاهريان اظهار كرد: از كانون هايي كه در زمينه معرفي جاذبه هاي فرهنگي و گردشگري با مسافران همراهي مي كنند حمايت و از سال 95 طرح توسعه گردشگري ديني و فرهنگي را به صورت جدي در كانون هاي فرهنگي و هنري كشور دنبال و اجرايي مي كنيم.
در اين آيين از كتاب 'معراج المتقين' كه شامل خاطراتي از سرداران منطقه سلطان آباد شيراز است، رونمايي و همچنين
از خانواده شهيد مدافع حرم، عبدالله قرباني تجليل شد.
3002 /6118/ 6042
۰ نفر