۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۱۸
کد خبر: 81993850
T T
۰ نفر
گلستان ظرفيتي مطلوب براي صادرات محصولات كشاورزي ايران به قزاقستان

گرگان- ايرنا- استان گلستان با افزون بر 21 هزار كيلومترمربع وسعت در شمال كشور قرار دارد و ظرفيتي مطلوب براي صادرات محصولات و توليدات صنايع تبديلي و فني و مهندسي حوزه كشاورزي و دامپروري به كشورهاي آسياي ميانه را داشته و مي تواند به عنوان نماينده ايران در اين حوزه فعاليت كند.

به گزارش ايرنا استان مرزي گلستان واقع در شمال ايران با كشور تركمنستان مرز مشترك داشته و از طريق راه آهن بين المللي ايران - تركمنستان - قزاقستان به كشورهاي آسياي ميانه متصل شده است.
افتتاح راه آهن بين المللي ايران - تركمنستان - قزاقستان كه آذر ماه سال 93 با حضور روساي جمهوري سه كشور در مرز اينچه برون واقع در شرق استان گلستان افتتاح شد، زمينه ساز توسعه روابط با كشورهاي آسياي ميانه از جمله كشور قزاقستان شده است.
هم اينك قزاقستان پنجمين كشور مقصد صادرات از گلستان است و در هشت ماه نخست امسال حدود چهار ميليون دلار كالا از گلستان به اين كشور صادر شد.
فعاليت تجاري بين گلستان و كشور قزاقستان با استفاده از راه زميني و خط ريلي از طريق گمرك اينچه برون واقع در گنبدكاووس و عبور از تركمنستان و خط دريايي از طريق بندرتركمن انجام مي شود.
رونق فعاليت تجاري با اين كشور باعث شده تا فعالان اقتصادي قراقستان بعد از توافق گروه 5+ 1 و برداشتن تحريم هاي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي دو كشور براي گسترش روابط تجاري خود ابراز علاقه كنند كه نمونه آن حضور هيات 280 نفره از تجار قراقستان در تهران و در پي آن سفر هيات هاي ديگر به استانهاي كشور و از جمله گلستان است.
از سوي ديگر استان مرزي گلستان واقع در شمال كشور داراي يك ميليون و 850 هزار نفر جمعيت از اقوام مختلف از جمله قزاق ها است كه اين قوم بيشتر در شهر گرگان سكونت دارند و حضور آنان زمينه گسترش ارتباطات و همكاري هاي ايران و از جمله استان گلستان و قزاقستان را فراهم كرده است.
در اين ارتباط روز 15 اسفند ماه سال جاري هيات سه نفره از قزاقستان به استان گلستان سفر كرد تا در مدت سه روز اقامت در اين استان براي انتقال دانش علمي و فني و مهندسي كشاورزي به ويژه در حوزه هاي زراعت برنج، دانه هاي روغني، صنايع تبديلي از جمله شاليكوبي با بخش خصوصي و دولتي مذاكره داشته و تفاهم نامه هايي در اين زمينه براي امضاي مسئولان ارشد دو كشور در سفر سال آينده رئيس جمهوري قزاقستان به ايران آماده كنند.
قزاقستان از مجموعه كشورهاي آسياي ميانه است، پايتخت اين كشور در سال 1998 از آلماتي در جنوب كه بزرگ ترين شهر آن مي باشد، به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعيت قزاقستان 16 ميليون و 600 هزار نفر، زبان رسمي آن قزاقي و روسي و واحد پول اين كشور تِنگه است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص توانمندي استان در امر صادرات محصولات زراعي و دامي و تكنولوژي صنايع تبديلي به كشور قزاقستان معتقد است كه توسعه صنعت پرورش طيور در استان گلستان ظرفيت خوبي در حوزه ارائه خدمات فني و مهندسي و دانش بنيان را به كشور قزاقستان فراهم كرده است.
حسينقلي قوانلو كه در جمع مسئولان اقتصادي گلستان و هيات قزاقي سخن مي گفت، اضافه كرد: استان در ديگر زمينه هاي بخش كشاورزي همچون كشت برنج و صنايع تبديلي آن نيز توانايي داشته و مي توان در توسعه اين صنعت به كشور قزاقستان كمك كند.
وي ابراز اميدواري كرد با توجه به اينكه قزاقستان ظرفيت جذب صادرات از جمهوري اسلامي ايران را دارد اجراي تفاهم نامه ها بين دو كشور، سرمايه مشترك را دوچندان كند.
رئيس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي سازمان جهادكشاورزي گلستان نيز با اشاره به توانمندي استان در حوزه دانش كشاورزي و صنايع مرتبط با آن گفت: اين مركز آمادگي دارد در حوزه هاي زراعي (آب و خاك)، آفات و بيماريها، فني و مهندسي، توليد بذر و نهال و ثبت گواهي و آموزش بهره برداران با كشور قزاقستان همكاري داشته باشد.
سيد علي حسيني افزود: مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي استان حدود 90 محقق و عضو هيات علمي و حدود 23 موسسه پشتيبان علمي دارد.
وي اضافه كرد: مركز در توليد بذر براي گندم و جو با مراكز بين المللي ارتباط دارد و در معرفي رقم و نيز كشت برنج نيز به صورت نشايي و خشكه كاري فعاليت مي كند.
به گفته وي رقم هاي بومي برنج از توليد سه تن شلتوك در هكتار تا رقم هاي اصلاح شده با هشت تا 12 تن شلتوك در هكتار در استان گلستان كشت و برداشت مي شود.
حسيني اعلام كرد: در حوزه كشاورزي اين مركز توانايي انتقال دانش فني خود به كشور قزاقستان را براساس تفاهم نامه هاي مشترك دارد.
معاون زراعت سازمان جهادكشاورزي گلستان نيز با بيان اينكه اين استان داراي 730 هزار هكتار زمين زراعي (كشت اول و دوم) است، گفت: اين ظرفيت باعث شده تا گلستان به عنوان قطب توليد گندم، پنيه ،برنج، حبوبات، سبزي و صيفي و دانه هاي روغني به شمار آيد.
سهراب سهرابي افزود: يكي از قابليت هاي استان گلستان در توليد محصولات زراعي و باغي وجود بخش تحقيقات اين حوزه از جمله استقرار مركز تحقيقات پنبه است.
وي اضافه كرد: استان گلستان در راستاي توسعه دانش فني و علمي در حوزه توليد محصولات زراعي و باغي از فعاليت شركت هاي دانش بنيان بهره مند بوده و توانمندي در كنترل آفت، مبارزه با علف هاي هرز، مبارزه بيولوژيكي، خدمات فني و مهندسي مكانيزاسيون و ايجاد صنايع تبديلي اطلاعات و ظرفيت خوبي براي همكاري با كشور قزاقستان است.
سهرابي همچنين با بيان اينكه يكي از سياست هاي وزارت جهادكشاورزي سرمايه گذاري در حوزه كشت هاي فراسرزميني است، گفت: استان گلستان آمادگي دارد تا اين دانش را براي كشت برنج، ذرت، دانه هاي روغتي در كشور قزاقستان از جمله استان قيزيل اوردا صادر كند.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي گلستان نيز به قابليت هاي حوزه دامپروري استان اشاره كرد و گفت: اين استان مقام دوم كشور را در توليد گوشت مرغ داشته و از لحاظ كيفيت در اين حوزه جزو بهترين هاي كشور است.
رحمت الله سميعي افزود: توليد سالانه 200 هزار تن گوشت مرغ ، 30 هزار تن تخم مرغ و 300 هزار تن شير از جمله ظرفيت ها و توانمندي هاي گلستان در حوزه دام و طيور است.
به گفته وي همچنين براي توليد جوجه يك روزه ظرفيت خوبي وجود دارد كه بخشي از توليد مازاد آن صادر مي شود.
وي با اشاره به اينكه استان براي فرآوري محصولات توليدي دامي و صنايع تبديلي و صادرات محصولات لبني ظرفيت خوبي دارد، اضافه كرد: از لحاظ خدمات فني در حوزه دامپروري استان آمادگي ارائه و صادرات آن را به كشور قزاقستان دارد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي گرگان نيز معتقد است كه رهاورد برگزاري نشست هاي مشترك بين ايران و قزاقستان توسعه روابط و مبادلات در حوزه هاي محتلف براي استفاده بهينه از ظرفيت دو كشور از جمله در استان گلستان است.
رمضان بهرامي با اشاره به نشست اخير در تهران با حضور280 نفر از فعالان اقتصادي
كشور قزاقستان، افزود: يكي از دستاوردهاي اين نشست سفر هفته جاري هيات قزاقستاني به گرگان براي استفاده از ظرفيت بخش كشاورزي كشور مي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه انتظار داريم هرچه زودتر نشست هاي بين دو كشور ايران و قزاقستان عملياتي شود، اظهارداشت: بايد با توسعه همكاري ها از ظرفيت كشور قزاقستان به عنوان نقشه راه توسعه تجارت بهره مند شويم.
بهرامي با اشاره به حضور مهماني از استان قيزيل اوردا قزاقستان در گرگان (هيات سه نفره) به منظور بررسي راهكارهاي توسعه همكاري بخش كشاورزي دو كشور، اضافه كرد: با حضور اين مهمانان ضمن بازديد از طرح هاي حوزه كشاورزي گلستان به ويژه در حوزه كشت برنج و دانش فني مهندسي در اين زمينه تفاهم نامه اي نيز منعقد شود.
بهرامي گفت: بخش خصوصي استان گلستان آماده همكاري در مورد انتقال دانش فني و مهندسي به كشور قزاقستان با رعايت نظر بخش دولتي است.
وي افزود: نشست اين هيات از كشور قزاقستان در استان گلستان زمينه ساز سفر رئيس جمهوري قزاقستان به ايران و برگزاري ميز تجاري قزاقستان در گرگان در سال 95 خواهد شد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي گرگان اظهار داشت: استان گلستان در توليد مرغ توانمندي زيادي داشته و با توجه به مورد تاييد بودن كشتارگاه هاي طيور مي توان بخشي از توليدات را صادر كرد.
وي تصريح كرد: با عنايت به وجود منابع آبي مطلوب در كشور قزاقستان و دانش فني استان گلستان كشت هاي فراسرزميني در حوزه توليد برنج و ديگر محصولات نيز مي تواند صورت گيرد.
علي مرگدري سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي وتوسعه منطقه اي گلستان نيز به توانمندي استان در امر صادرات در حوزه كشاورزي به كشور قزاقستان اشاره كرد و گفت: مراكز آموزش عالي گلستان نيز اين آمادگي را دارند كه در صورت نياز به تربيت نيروي انساني در مقاطع مختلف دانشگاهي با كشور قزاقستان همكاري كنند.
از سوي ديگر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گلستان گفت: با توجه به ظرفيت خوب استان ، زنجيره توليد دام و طيور كشور براي استان گلستان لحاظ شده است.
حسين پيش قدم كه در نشست هيات قزاقستاني و اتاق بازرگاني گرگان سخن مي گفت، هدف از برگزاري اين نشست را در راستاي بند 11 تفاهم نامه امضا شده و اينكه انتقال دانش فني بين دو كشور صورت گيرد، بيان كرد.
وي افزود: استان گلستان به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در اين نشست حضور دارد و خواسته هيات قزاقستاني كه بيشتر درخواست انتقال فني و دانش كشت برنج و ساير محصولات بوده و براي امضاي قرارداد و اجرايي شدن پيگيري مي شود.
هيات سه نفره قراقستان شامل سامورت ايماندوسوف مديرعامل شركت سهامي خاص 'رضا'، ايرميك تانجاريك مدير كل طرح هاي صنعت كشاورزي شركت سهامي خاص 'بايكاونر' و نورلان يزديبايوف مديرعامل شركت 'اكتوبه' در سفر سه روزه به گلستان به همراه سركنسول قزاقستان در گلستان از چند واحد صنايع تبديلي كشاورزي در استان نيز بازديد كردند.
اين هيات ضمن برگزاري نشست هاي تخصصي با كارشناسان و مسئولان كشاورزي استان از صنايع تبديلي در بخش هاي خوراك دام و طيور، بانك نشاء برنج به صورت صنعتي و نشاء سنتي، واحد شاليكوبي و واحد روغن كشي دانه هاي روغني بازديد كردند.
كشور قزاقستان مي تواند در زمينه صادرات گندم و توليدات معدني با ايران همكاري هاي خود را توسعه دهد.
6204/1648/1772
۰ نفر