۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۴۰
کد خبر: 81988796
T T
۰ نفر
آلمان ممكن است بزودي از سياست اروپا در بستن مرزهاي خود پيروي كند

تهران- ايرنا- آلمان در بحبوحه شكست كشورهاي اتحاديه اروپا در كنترل هجوم بي سابقه پناهجويان و آوارگان جنگي به مرزهاي اين قاره، ممكن است در آينده نزديك از الگوي ساير كشورهاي اروپايي در بستن مرزهايش به روي پناهجويان پيروي كند.

روزنامه «دي ولت» آلمان در گزارشي، از برنامه «توماس دي ميزر» وزير كشور آلمان براي كنترل هجوم كنترل نشده پناهجويان به اين كشور خبر داد.
اين روزنامه پيش تر گزارش داده بود؛ دي ميزر تاكنون تلاش هايي را براي اجراي طرحي بكار بسته كه به دولت برلين فرصت مي دهد تا پناهجوياني را كه قصد دارند از مرز آلمان عبور كنند، اخراج كند.
طرح جديد دولت آلمان ممكن است در هفته آتي و در صورت ثمربخش نبودن اقدامات قبلي در كنترل هجوم پناهجويان به اتحاديه اروپا، اجرايي شود. اين طرح به ويژه با برگزاري نشست آتي اتحاديه اروپا و تركيه در ارتباط است كه قرار است 7 مارس (17 اسفند) برگزار شود.
پيش تر، «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان به توافقي با تركيه دست يافت كه بر اساس آن، اعضاي اتحاديه اروپا متعهد شدند 3.3 ميليارد دلار به ازاي كمك آنكارا به كنترل بحران مهاجرت و جلوگيري از عبور غيرقانوني پناهجويان و جنگزدگان به مرزهاي اتحاديه اروپا، اختصاص دهند.
اما در صورتي كه ثابت شود اين توافق ناكافي بوده، بستن كامل مرزهاي اتحاديه اروپا به روي پناهجويان ممكن است به واقعيت بپيوندد؛ هرچند كه چنين گزينه اي چندان مطلوب نيست.
آژانس كنترل مرزي اتحاديه اروپا (فرانتكس) در سال 2015 اعلام كرد كه بيش از يك ميليون و 800 هزار نفر در اين سال از مرزهاي اروپا به صورت غيرقانوني عبور كرده اند.
بحراني كه مسبب اصلي آن سياست هاي مداخله جويانه آمريكا و غرب عمدتاً در كشورهاي خاورميانه از جمله سوريه، افغانستان و عراق بوده است، از ابتداي سال 2015 ميلادي، كشورهاي اتحاديه اروپا و به ويژه آلمان به چالش كشيده است.
صدر اعظم آلمان كه سياست موسوم به «درهاي بازش» در مراحل آغازين اين بحران، محبوبيتش را افزايش داد، اكنون به دليل ضعف كشورش در مديريت اين بحران و تشديد دامنه آن به دنبال بستن مرزهاي برخي كشورهاي اروپايي، با انتقادهاي فراواني مواجه است؛ انتقادهايي كه بر اساس برخي گمانه زني ها ممكن است به بركناري اش از قدرت تحت فشار منتقدانش منتهي شود.
اروپام**9158**1504