۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81988755
T T
۰ نفر
جشنواره سمنوپزان شهر درق در خراسان شمالي برگزار شد

گرمه- ايرنا- جشنواره سمنوپزان شهر درق شهرستان گرمه در خراسان شمالي روز پنجشنبه با حضور شماري از مسئولان استاني و شهرستاني برگزار شد.

به گزارش ايرنا، مديركل سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع دستي خراسان شمالي در اين جشنواره گفت: گردشگري و صنايع دستي صنعتي است سازنده، پايدار، ماندگار و بي آسيب كه موتور محركه اقتصاد كشور مي باشد.
آدينه محمد سويدانلوئي بيان كرد: آئين سمنوپزي يكي از فرهنگ هاي قديمي و كهن اين استان است كه بسياري از فرهنگ و آموزشهاي روابط خانوادگي را به مردم امروزي منتقل ساخته است.
وي اظهار كرد: ميراث فرهنگي و گردشگري يكي از صنعت هايي است كه با بها دادن به آن امر اقتصاد مقاومتي را به نحو مطلوب مي توان اجرا و بسياري از مشكلات بيكاري جوانان را با اشتغال زايي كوچك و بزرگ رفع كرد.
وي به امر تبليغات و انتقال فرهنگ در بين اقوام در امر سمنوپزي اشاره كرد و افزود: با گسترده شدن امر سمنو پزي و همه گير شدن مي توان با توليد و صادرات آن امر اشتغال زايي را به وجود آورد كه دغدغه بسياري از جوانان اين شهرستان مي باشد.
وي گفت:15 رشته صنايع دستي در اين شهرستان و شهر درق از رواج بسيار خوبي برخوردار است از جمله قالي بافي، جاجيم و گليم و غيره كه اشتغال زايي به سزايي را ايجاد كرده است.
وي در ادامه بيان كرد: امر جذب گردشگر در استان با پيشرفت 18 برابري همراه بوده است و اين پيشرفت را مرهون تلاش مسئولان و مديران و مردم خونگرم و مهمان پذير اين استان مي باشيم.
سودانلويي فرمود: سمنوپزي يكي از آيين خوب و شايسته كهن اين شهرستان است كه با تجمع و كمك به يكديگر امر به جا آوردن سله رحم را انجام داده و مهر و محبت را بين مردم رواج مي دهد.
فرماندار شهرستان گرمه نيزدر اين مراسم بيان كرد: جشنواره سمنو پزي يك نشان از امر مشاركت و همراهي وهمدلي است كه امروزه در انجام كارهاي تجمعي و گروهي بسيار ضعيف عمل مي كنيم سمنو پزي اين فرهنگ را به ما آموزش مي دهد.
علي محمد زاده اظهار كرد: سمنو پزي با بسياري از سنتهاي ما آميخته و ادغام شده است وبين مردم اجر و محبوبيت بالايي دارد.
سمنو خوردني چسبنده و شيريني است كه از جوانه گندم و آرد درست مي‌كنند. سمنو را معمولاً كمي پيش از نوروز درست مي‌كنند و يكي از اجزاي سفره هفت سين ايرانيان به شمار مي‌آيد.
شهرستان گرمه با 25 هزار نفر جمعيت در جنوب استان خراسان شمالي و شهر درق در غرب اين شهرستان قرار دارد.
ر/ 6042