۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۱۲
کد خبر: 81988237
T T
۰ نفر
مهاجران در شمال فرانسه؛ موضوع اصلي نشست سران فرانسه- انگليس

تهران- ايرنا- مسأله مهاجران ساكن بندر «كاله» در شمال فرانسه، مهمترين موضوع نشست روز پنجشنبه «فرانسوآ اولاند» رئيس جمهوري اين كشور و «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس را تشكيل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، سي و چهارمين نشست فرانسه- انگليس در حالي امروز در «آميان» (Amiens) در شمال فرانسه برگزار مي شود كه بحران وضع مهاجران زاغه «جنگل» در بندر كاله فرانسه با اجراي عمليات تخريب اردوگاه اين منطقه وخامت يافته است.
پاريس اعلام كرده قصد ندارد توافق سال 2003 با انگليس را در مورد مديريت مرزهاي مشترك به چالش بكشد اما تصميم دارد تغييراتي در آن ايجاد كند.
از سوي ديگر فرانسه كمك مالي قابل توجه لندن را براي گشايش مراكر جديد پذيرش آوارگان و پناهجويان، امنيت زيرساخت هاي منطقه كاله از جمله تونل «مانش» و نيز مبارزه با شبكه هاي قاچاق، خواستار است.
مبارزه با تروريسم، وضع اوكراين، بحران سوريه و مسأله ليبي ديگر موضوعات ديدار امروز سران فرانسه و انگليس را تشكيل خواهد داد.
صبح دوشنبه و چهار روز پس از تصميم مراجع قضايي فرانسه، عمليات تخريب اردوگاه جنگل در فضايي پرتنش آغاز شد. اين عمليات در نخستين شب به درگيري ساكنان خشمگين اردوگاه با نيروهاي پليس منجر شد. اين عمليات در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه و در حضور نيروهاي پليس ادامه يافت.
به گفته استانداري «پا دو كاله»، 800 تا يكهزار نفر در بخش هاي جنوبي اين اردوگاه كه دستور تخليه آن هفته گذشته صادر شده بود، زندگي مي كنند. اين در حالي است كه مؤسسات حمايت از حقوق آوارگان و مهاجران، شمار اين افراد را سه هزار و 450 نفر تخمين مي زنند.
دستور تخليه بخش جنوبي زاغه جنگل كه بزرگترين اردوگاه آوارگان در فرانسه محسوب مي شود، از پيش فضاي پرتنشي را ايجاد كرده بود.
مقامات فرانسه كه پيش تر در اواخر ماه ژانويه (بهمن) به دليل آنچه «حفظ امنيت مهاجران» خوانده شد، نوار 100 متري مجاور جاده كمربندي را از 600 آواره زاغه جنگل تخليه كرده بودند، اين بار تصميم گرفته اند نيمه جنوبي اين اردوگاه را به مساحت 50 هكتار، تخليه و سپس كاملاً تخريب كنند.
كاله در شمال فرانسه از مدت ها پيش به محل اسكان موقت هزاران آواره اي تبديل شده كه در دهكده اي از چادرهاي مسافرتي زندگي مي كنند. اين افراد منتظر فرصتي هستند تا خود را از مسير دريا يا تونل مانش و كاميون هايي كه از آن مي گذرند، به انگليس برسانند.
به گفته دادستاني كاله، پيش از اين بيشتر مهاجران منطقه را مردمي از آفريقا تشكيل مي دادند اما بتازگي آوارگان بسياري از عراق و سوريه به همراه خانواده هايشان خود را به كاله رسانده اند.
اروپام**9053**1504
۰ نفر